Jos softabisnes olisi näin helppoa, niin meillä olisi jatkuvasti uusia softatuoteita, jonka joku noheva koodariporukka on saanut aikaiseksi ja sitten vaan myy sitä halvemmalla jossain. Todellisuudessa arvo asiakkaalle syntyy paljon laajemmasta kokonaisuudesta.
Varmasti kaikista pienimmillä putiikeilla (tyyliä kaksi päätä, neljä kättä ja paku) voikin olla tämän suuntaista lähestymistapaa enenevissä määrin. Kuitenkin vähänkään isommille toimijoille Admicomin pitäisi pystyä antamaan merkittävästi enemmän lisäarvoa, kuin toimijan oma tekoälyviestittely. En oikeasti tunne Admicomin tuotetta yhtään, mutta voisin kuvitella sen hyödyntävän yhtiöllä käytettävissä olevaa dataa. Jos Admicomille on tarttunut tässä viimeisen 10-15 vuoden aikana laaja “datapankki”, niin sitä on todella vaikea haastaa pelkällä kielimallilla ja toimijan itse tekoälyn syöttämillä tiedoilla.
En itse ole mikään Admicomin suurtuntija myöskään tuotepakettien osalta, mutta mielestäni edullisuus hälventää jopa eniten tekoälyyn liitännäisiä pelkoja. Jos oikeasti ajat tekoälyllä vähäkään laajempia prosesseja ja laskelmia, niin aika nopeasti ollaan silloinkin 50 eurossa per kuukausi ja useammalla käyttäjällä sekä raskaalla käytöllä useissa satasissa. Jos esimerkiksi Claudea käyttää Excelin lisäosana, niin tokenit vilisevät silmissä. Admicomin hinnat taitavat olla 100e/kk ja siihen sitten erilaisia 50e/kk tai 100e/kk lisäominaisuuksia kasattuna päälle. Silloin löytyy kuitenkin ihan kohtalaisen järkevällä hinnalla kaikki samasta paikasta ja keskustelevat keskenään. Jotenkin veikkaisin, että moni rakennusalalla toimiva tykkää eniten keskittyä itse rakentamiseen liitännäisiin asioihin kuin tekoälyagenttien kanssa kikkailuun. Jos Admicomin palvelut maksaisi huomattavasti enemmän, niin sillon uskoisin useamman keskikokoista suuremman organisaation pitävän palkkalistoilla yhtä koodaria/analyytikkoa, joka tekoälyavusteisesti pystyisi hoitamaan firman tarpeet inhouse.