Carbiotix (CRBX) - För tarmhälsan

Jag råkade på ett litet men intressant svenskt företag med ett marknadsvärde på 10 miljoner euro för ett par dagar sedan.
Företaget noterades på Spotlight Stockholmslista i oktober 2019

Carbiotix AB är ett Sverige-baserat terapeutiskt företag i preklinisk fas med fokus på tarmhälsotestning och mikrobiommodulatorer för att behandla en rad kroniska och metaboliska sjukdomar. Företagets produkter inkluderar OneGut, MonthGut, LinkGut och HealthGut.

Den 10 december meddelade företaget att de skulle påbörja installationen av en produktionsanläggning för majsfiberprebiotika, som var tänkt att tas i drift under Q2 2021.

Länk till nyheten
https://carbiotix.com/news-item/65773

Efter detta tillkännagivande har det uppstått aktivitet i form av ökad aktiehandel, och bland annat har företagets VD Kristofer Cook tankat 175 000 aktier, så att hans ägande i företaget nu uppgår till 19,85 %.

Det finns konkurrens inom området, men å andra sidan har tarmsjukdomar ökat kraftigt under de senaste åren.
Man talar till och med om en ny folksjukdom.

Känner någon på forumet till företaget/branschen närmare?

3 gillningar

Här är en bra presentationsvideo om företaget på det andra officiella språket.
(Om engelska är enklare att förstå kan du aktivera undertexter på Youtube)

Målet är att ta sig in på den amerikanska marknaden under 2021.

När det gäller marknaden för prebiotika och medicinska livsmedel är den totala marknaden värd över 25 miljarder USD och förväntas fortsätta växa under de närmaste åren, tack vare ökad medvetenhet om kost, större vetenskapligt intresse och tydliga hälsofördelar.

Carbiotix marknadsför också sina prebiotika som upp till 10 gånger effektivare än de som finns på marknaden, samtidigt som priset ligger på samma nivå som konkurrenternas.

Prebiotika har en stor marknad och jag tar dem själv och kan intyga fördelarna, även om jag inte har några allvarliga tarmbesvär. Påståendet om x10 effekt är dock ganska intressant. Finns det någon riktig data om detta?

Det fanns något nämnt i den videon. Jag hittade inga undersökta fakta för påståendet, och det är möjligt att min förståelse av främmande språk kan spela mig ett spratt.

Tre nya avtal har undertecknats under Q4.

https://carbiotix.com/news-item/66224

Arbetet verkar fortskrida väl.
Analyst Groups analys och bas-scenariots målkurs har höjts till 22,2 kronor.