Instämmer med Atte om de svaga utsikterna för organisk tillväxt; förvärv inom redovisningsbranschen medför ett visst kundbortfall och det får man helt enkelt acceptera. Å andra sidan uppnår man även en del kostnadssynergier som kompenserar för detta.
Jag tänker som så att den större frågan i AG:s investment case ändå är att fortsätta göra lyckade förvärv (max EV/Ebitda 5) + aktiv automatisering av processer, både via tredjepartsprogramvara och i framtiden med egen mjukvara. Om man lyckas med detta borde EBITDA-marginalen vara klart högre än nuvarande (jfr AG 15 % mot Talenom 29 %), medan företagsköpen står för tillväxten.
När det gäller automatisering bör man komma ihåg att nuvarande bokföringsprogram redan i åratal har haft bra regelbaserade verktyg för att automatisera processer. Nu har dessa förbättrats ytterligare något med hjälp av AI. Med nuvarande verktyg når man redan en automatiseringsgrad på 90 %, och det behövs betydligt mindre personal än i den gamla modellen. Visst blir det säkert ännu lite bättre, men tillräckligt bra verktyg har funnits länge. Jag skulle alltså inte oroa mig för att någon ny “AI-lösning” ska falla från skyn och förändra spelreglerna helt.
Problemet har varit att redovisningsbyråer har varit ofattbart långsamma med att ta i bruk automatisering; bokförare som älskar rutiner spjärnar emot och intäktsmodellen har baserats på timdebitering – så varför automatisera?