Yrittäjyys: kokemuksia ja kysymyksiä

Avataas tänne ketju yrittäjyydestä, kun en vielä semmoista löytänyt.

Yleistä keskustelua yrittäjyydestä ja siitä kiinnostuneille. Olitpa jo yrittäjä tai vasta miettimässä asiaa.

Kokemuksia, kysymyksiä ja vinkkejä! Miten aloitit, mikä yllätti, mitä tekisit toisin? Mikä mietityttää ennen starttia? Millainen liiketoimintasi on?

Kaikki näkökulmat tervetulleita: yksinyrittäjät, kevytyrittäjät, työllistäjät, startupit, sivutoimiset ja uteliaat!

Halutessasi jaa myös yritystoimintasi ja löydä asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja kontakteja.

9 tykkäystä

Vuonna 2001 huomasin miettiväni entistä useammin, että teen työtä jota vihaan ja josta saatava korvaus on suhteettoman huono. Nuorena miehenä tuntui surulliselta, kun päivät täytti joko sen tuskailu koska se työpäivä taas alkaa tai koska se työpäivä vihdoin päättyy.

Loppuvuodesta 2001 irtisanouduin työstäni ja päätin alkaa yksityiseksi elinkeinonharjoittajaksi kehitellen etäisesti kaupallisuutta muistuttavaa puuhastelua musiikkihistorian penkomisharrastukseni ympärille. Tietokirjojen julkaisua ja sen sellaista. Ajatus oli, että tuo on väliaikainen etappi, josta sitten jatkan jotain palkkatöitä kehitellen eteenpäin, joten mahdollisimman kevyellä byrokratialla liikkeelle. Tukien kinuamisen inhoaja en hakenut edes starttirahaa, joten selkä seinää vasten -tilanteessa lähdin liikkeelle. Aluksi toki erilaisia ”hanttihommia” pääidean kylkeen kehittäen, että jostain joku roponenkin tilille ilmestyisi. Ei niitä kyllä kauheasti ilmestynyt ja vuosi 2004 oli ensimmäinen, jolloin syntyi etäinen tunne, että tällähän voisi vaikka elää.

Loppuvuodesta 2006 istuin muusikkoystäväni kanssa kahvilla ja kuuntelin valitusta, kuinka hidasta levyjen julkaisu on levy-yhtiöiden aikataulusuunnitelmien vuoksi. Spontaanisti totesin, että mä perustan levy-yhtiön ja sä olet sen ensimmäinen artisti. Hommat lähti käyntiin. Ainoa pieni hidaste oli vaan se, että olisin yhtä hyvin voinut ilmoittaa perustavani avaruusteknologiayrityksen, mitä toimialan varsinaiseen ymmärtämisee tulee. Ja selvyydeksi todettakoon, että en omaa ymmärrystä avaruusteknologiaa kohtaan. Siinä minä sitten seuraavat päivät ja viikot yritin selvitellä perusasioita. Yksi ensimmäisistä asioista oli hoitaa levyjakelu kuntoon. Eräs ystäväni listasi minulle paremmuusjärjestykseen eri vaihtoehdot. Soitin ensimmäisen jakeluyhtiön numeroon ja kerroin asiani. Hieman tympääntyneen oloinen ääni kysyi ”no mitä teiltä nyt sitten ilmestyy”. Marginaaliartistin nimen kerrottuani ääni kirkastui, puhelun vastaanottaja kertoi olevansa tämän musiikin ihailija ja pyysi toimistolle allekirjoittamaan sopparin. Meiltähän tämä käy.

Koska musiikin historia kiinnostaa, halusin alkaa julkaisemaan uusintapainoksia vanhoista levyistä. Olin yhteydessä eri levy-yhtiöihin ja yleisasenne oli ”älkää soittako meille, mekään emme soita teille”. Yksi tärkeä yhteistyökumppanuus kuitenkin syntyi ja katalogissa ilmestyi uutta ja vanhaa musiikkia kohtuullista vauhtia. Parhaimmillaan jotain nimikettä myytiin toistatuhatta, useimpia satoja, jotain kymmeniä. Eli suuri osa tuotti persnettoa.

Vuodelle 2008 osui kuitenkin yksi onnenkantamoinen, viralliselle levymyyntilistalle yli vuodeksi jumittunut julkaisu. Sen myötä päätin keskittyä täysipainoisesti tuohon toimialaan ja syntyi kiire löytää verovähennyksiä… siis lisää julkaistavaa. Hiljalleen ne kontaktitkin alkoivat toimia, lisensoin julkaistavaa ja vuodesta 2009 alkaen tilanne kääntyikin jo niinpäin, että suuremmat levy-yhtiöt pyysivät minua tekemään heille kokoelmia.

Mukavaa myötätuulta jatkui vuoteen 2011 saakka. Sitten levyjen myynti tavarataloihin katkesi käytännössä seinään, mikä oli taloudellisesti paha rasti. Julkaisemallani uutuusmusiikilla ei ollut kauheasti kaupallista arvoa esim. digimyynnissä tai radiosoitossa. Lisensoiduissa julkaisuissa taas en omistanut mitään muuta oikeuksia kuin niiden cd-painos-erien teon.

Päätin alkaa rakentamaan hommaa uudelta pohjalta ja alkaa haalimaan pienempien levy-yhtiöiden katalogien oikeuksia. Vuosina 2012-2018 laitoin kaikki liikenevät rahat tuohon ja ostin tuhansien biisien verran laatua, keskinkertaisuutta ja kuraa. Se liikenevä raha tuli cd-myynnistä laskevaa vauhtia, mutta onneksi julkaisujen toimitustöitä vielä tilattiin ja muutamalle vuodelle tuli myös musiikkialan historiaan liittyvien tv-produktioiden taustatoimittajan hommista lisätienistiä.

Kun aloitin tuota katalogiprojektia, yleismieliala kollegoiden kesken oli hyvin laajalti se, että ääniteala on kuollut. Ja aika moni firma noihin aikoihin kaatuikin, tai lopetti vain toimintansa. Eräskin kollega vain vaivoin onnistui muotoilemaan sanansa kauniimmiksi kuin että tuo on ihan hullun hommaa. Jossain musiikkialan tapahtumassa Jari Sarasvuon kerrotaan todenneen ”pojat, teiltä menee bisnes alta”, Kävikin kuitenkin niin, että musiikkiala ei kuollut ja sen sijaan Sarasvuon tunnetuin yritys meni yrityssaneeraukseen.

Tarkoituksellisesti hiipuvalla työvauhdilla olen saattanut ostamani katalogit saataville ja nykyään elän suurelta osin niiden tuottamilla tekijänoikeustuloilla (radio- ja tv-korvaukset, digitulot, lisensointi esim. mainoksiin ja elokuviin jne). Fyysisten levyjen julkaisu jo taakse jo vuosia sitten. Joskus ikävöin sitä aikaa, kun uusien cd-julkaisujen painosta tuloa odotti kuin lapsi joulua, ja Anttilassa käydessä kävi varmistamassa että omat julkaisut ovat hyllyissä varmasti näkyvällä paikalla.

Vaikka oman harrastuksensa kaupallistaminen onkin syönyt harrastamisen riemua, yritän muistaa osata iloita siitä, kuinka etuoikeutetussa asemassa olen ollut oman työn mielekkyyden osalta.

Yrittäminen on kivaa!

51 tykkäystä

Inspiroiva ja hyvä tarina kyllä sinulla, kiitos siitä! Tämmöisiä on kyllä mukava lukea. Itselläkin vähän samanlainen ajatus tässä ollut pidemmän aikaan, että työn teolle ei oikein ole tarpeeksi merkitystä kun teen sitä jollekin muulle. Nyt työn ohella olen rakennellut erilaisia projekteja mutta ei ole vielä kultasuoneen osunut. Jokin päivä vielä voin siirtyä täysipäiväisesti yritykseni kehittämiseen :flexed_biceps:t2:

4 tykkäystä

Perustin ensimmäisen yrityksen muistaakseni 15-16 vuotiaana. Olin jo työnteossa kiinni mentyäni Mäkkiin töihin 15 vuotiaana. Perustaminen on ehkä väärä sana sillä otin pöytälaatikosta isän perustaman firman jolla ei ollut toimintaa. Ensimmäisinä hommina tein julisteita ja tarroja silloin buumissa olevaan skeitti skeneen. Ei siitä varsinaista myyntiä juuri kertynyt ja vähäiset tulot menivät kulujen peittämiseen.

Kuulin sivukorvalla kun Mäkin aluepäällikkö mietti terassikalusteiden hankintaa, ehdotin että minä voin myydä sellaiset joita ei tarvitse iltaisin kiinnitellä ketjuilla. Olin jo penskasta asti saanut askarrella käsilläni kaikenlaista. Meillä oli kellarissa harrastetila ja siellä käsityökaluja, oiko-tasohöylä ja sirkkeli. Mäkki tarttui kun tarttuikin tilaukseeni. Siitä sitten ihmettelemään miten tukkikalusteet tehtäisiin. Perheellä on pieni metsätila josta puut kaadettiin, kuorittiin ja sahattiin. Terassikalusteita meni lopulta viiteen Mäkkiin, kunnes viisaat johtajat päättivät ettei tukista valmistettu terassikaluste ole ekologisesti kestävä valinta. Tukkikalusteet vaihtuivat muovikomposiittiin, oikea ekoteko.

Tähän väliin tuli lukio ja muutto Venezuelaan vuodeksi. Siellä jatkoin lempiharrastustani puntilla käyntiä ja aloin miettimään mitä harrastukseeni liittyvää tuotetta voisin tuoda Suomeen. Venezuelan tarjonta vastasi tuolloin pitkälti Jenkkien vastaavaa. Suomeen palattuani rekisteröin tavaramerkkirekisteriin seuraavat tuotteet: MetRx - proteiinijuoma, Otomix-treenivarusteet ja Gatorade urheilujuoma.

Onnettomasti minulle kävi niin, että MetRx oli sen verran kartalla että huomasi rekisteröinnin ja ehti väliin. Samoin kävi luonnollisesti myös Gatoraden kohdalla kun Coca Cola tajusi mitä on tapahtumassa. Lopulta siis ainoa onnistunut rekisteröinti oli Otomix. Nettiä ei tuolloin ollut ja myin kenkiä ja vaatteita ainoan silloisen julkaisun sivuilla. Bodauslehdessä oli itse tehty ja taitettu mainos. Sanotaanko nyt kauniisti että pikseleitä oli enemmän kuin kaksi. Homma oli melkein järkevää: kenkiä meni melkein pari päivässä ja kulut katettiin.

Samoihin aikoihin tuli uusi bulkkaustuote maltodekstriini, tai oli tuote olemassa, mutta treenaajat tajusivat sen tuolloin. Soitto Suomen sokerille ja kysymys voitteko pussittaa minulle maltodekstriiniä. Kävi niin että heillä oli muutaman kuution erä valmiiksi pussitettuna tuoteselosteilla, koe-erä kuulemma. Ostin koko erän ja jakelin ympäri Suomen luontaistuotekauppoja- silloinen lisäravinteiden myyntikanava. Nyt tämä oli jo helpompaa kun ajokortti oli lompakossa.

Seuraavaksi perustin järjestyksenvalvontaan erikoistuneen yrityksen muutaman kaverin kanssa. Samoihin aikoihin pääsin yliopistolle opiskelemaan. Otomix jäi taakse ja vuorot Mäkissä väheni, 10 vuotta hampurilaisia riitti.

Järkkärifirmaa pyöritettiin lopulta yli kymmenen vuotta ja jäin lopulta ainoaksi omistajaksi. Vaimolle ostettiin tilausravintola pyöritettäväksi ja muutettiin pois pääkaupunkiseudulta. Tässä vaiheessa olin jo aloittanut peruskiven muurauksen puusepän tehdasta varten. Työ joka olisi ollut kuitenkin se oikea, mutta osin ympäristön paineesta ja kohtuu hyvästä koulumenestyksestä johtuen, opiskelin itseni ns. yli. Järkkärifirma ja puusepän hommat toimivat monta vuotta samaan aikaan. Työtunteja en edes pysty laskemaan, mutta yhtään viikkoa vuodessa ei mennyt alle 70 tunnin.

Järkkärifirma myytiin ja on nykyään erittäin menestyvä yritys. Melko lailla heti perään ravintola laitettiin myyntiin. Ravintolaa pyöritettiin lopulta 7 vuotta. En ollut koko aikana juuri mukana päivittäisessä toiminnassa.

Nyt pystyin keskittymään täysin puusepän töihin ja alkuun tein töitä vuosia ilman työntekijöitä. 2008 tulivat ensimmäiset työntekijät. Samoihin aikoihin aloin yhteistyön Suomen suurimman jalopuutukkurin kanssa. Kehitimme idean palvella puusepänliikkeitä massiivipuutuotteilla. Puusepänalalla tapahtui Suomessa merkittävä murros kun tuotteiden painopiste siirtyi yhä enemmän pois massiivituotteista. Konekanta on täysin erilainen ja myös työntekijöiden osaaminen. Laskin että massiivituotteita kuitenkin tarvitaan, joten panostin konekantaan ja henkilökuntaan. Tämä osoittautui hyväksi strategiaksi. Massiivipuun käyttö on vähentynyt, mutta melkein kaikkiin projekteihin sitä piirretään kuitenkin jonkun verran. Alihankinta on siis ainoa järkevä vaihtoehto monelle liikkeelle. Viisi vuotta sitten alkoi kypsyä ajatus yrityksen myynnistä ja töiden vähentämisestä. Niinpä kauppoja alettiin hieromaan ja ensimmäisen osuuden myynti tapahtui 3 vuotta sitten. Loppukauppa on sovittu kahden vuoden päähän. Jään ostajan ja yrityksen väliin tekemään konsultointia ja myyntiä osaaikaisena, koska täytyyhän se joku työhön rinnastettava harrastus olla jotta mieli pysyy virkeänä.

Jos olet ostanut massiivipuusta tehdyn kotimaisen pöydän vaikka nyt tammesta, on hyvin suuri todennäköisyys että sen kansi tai jalat on meidän tehtaassa tehty. Puusepänliike on sitten viimeistellyt ja tehnyt tarvittavat koneistukset. Jos kävelet kauppakeskuksessa tai vanhainkodissa ja huomaat puiset käsijohteet, niin ne on suurella todennäköisyydellä meidän tehtaan tekemiä.

Yrittäminen on kivaa ja ainakin minulle se ainoa oikea valinta.
Jälkeenpäin nuoruuden hölmöjä ideoita on hauska miettiä. Niistä paistaa lapsenomainen usko ja täysin riittämätön tutkimus. Sain kuitenkin arvokasta oppia niin kaupanteosta kuin siitä miten tärkeää tuotteen kehittämisen eri vaiheet ovat.

25 tykkäystä

Tein langan parisen vuotta sitten yrittämisestä osa-aikaisesti mutta 22 vuotiaana aloitin turvallisuusalan yrittäjänä ( osa-aikainen). Eli painin känniläisten kanssa ja kuuntelin suunsoittoa noin seitsemän vuoden ajan. Joskus tein henkilösuojausta. Suurin osa keikoista tulivat jonkun toisen firman kautta mutta piiri laajeni ja tuli tehtyä kaikenlaista ja kaikenlaisille asiakkaille. En kuitenkaan ajattele sitä yrittämisenä koska en ikinä tehnyt markkinointia. Neuvottelin laskutuksesta asiakkaan kanssa ja lähetin laskut kerran kuussa.

Pari vuotta sitten siirryin Lvi-alan yrittäjäksi. Minulla ei ollut muuta kuin teoreettista osaamista. Ihan tyhjältä pöydältä kaikki alkoi. Täyttä idiotismia mutta rohkeasti lähdin eteempäin. Ostin auton, työkaluja ja hommasin kotisivun. Nyt pari vuotta myöhemmin homma pyörii suht hyvin, ottaen huomioon että tämä on osa aikaista työtä. Virheitä on tullut tehtyä älyttömän paljon.

Suurin moka oli laittaa rahaa firmoihin jotka hakevat yrityksille näkyvyyttä. Oli omalla kohdalla surkea investointi. Toinen asia,mikä on yleistä, oli laittaa liian paljon rahaa varastoon ja tarvikkeisiin. Olisi kannattanut aloittaa pienellä.budjetilla ja ajan myötä tehdä investointeja. Kolmas virhe,mihin moni uusi yritys sortuu, on liian pieni veloitus. Haetaan väkisin töitä pienellä katteella. Pienestä katteesta tulee helposti nollakate.

Omat vinkit aloittelijalle: käytä hyväkseen kaupungin tarjoamat yrityspalvelut. Sain paljon hyviä vinkkejä. Jopa suosittelivat suoraan kirjanpitäjiä ja olisin saanut apua google-optimoinnin kanssa ilmaiseksi.

Kunnon pohjakassa on hyvä olla. Markkinointi on kallista ja harva pääsee heti vauhtiin.

Hyvät suhteet ovat tärkeitä. Saaatat tarvita jonkun apua ja joku saattaa tarvita sinun apuasi. Paras markkinointi on hyvin tehty työ. Panosta asiakaspalveluun, ihmiset kyllä.muistavat.

Positiiviset asiat: Yrittäjyydessä en näe mitään järkeä jos ei tienaa enemmän kuin työntekijänä. Eli mahdollisuudet vaikuttaa tuloihin on plussa. Olen itse tottunut ison organisaation kuvioihin ja byrokratiaan. Pienenä yrittäjänä on vapaat kädet. Paremmat pikkujoulujuhlat kuin muilla firmoilla.

Negatiiviset puolet: jatkuva stressi ja vastuu. Omista virheistä joutuu kirjaimellisesti maksamaan. Harvemmin on töitä sopivasti. Yleensä joko liikaa tai liian vähän.

11 tykkäystä

Hieman negatiivisempi kokemus, eikä näitä tarvitsisi Suomen kamaralla tapahtua. Ilmapiiri on ihan tarpeeksi yrittämistä vastaan.

Poika on yrittäjä ja haki nyt ensimmäistä kertaa asuntolainaa. Asumisoikeusasunnosta maksettava summa on 30 000 €, vakuudeksi tästä summasta käy 85%. Sisään maksettava summa kasvaa indeksiin sidottuna. Pankilla ei siis ole nimeksikään riskiä. Säännöllisillä tuloilla yrittäjä ei siis saanut lainaa 30 000 tuhannen lainaa josta vakuudetonta on 4500€. Ei edes käsirahalla. Pankkina OP-pankki. Syyksi ilmoitettiin yrittäjyys. Vanhempien taskuille on mentävä, mutta entäs ne nuoret yrittäjät joiden vanhemmilla ei näitä taskuja ole. Onneksi pankkeja on muitakin.

5 tykkäystä

Näissä on kyllä aika kovia pankki- ja virkailijakohtaisiakin eroja. Mä hain aikoinaan ekaa asuntolainaa Aktiasta. Virkailija piti minulle oikein läksytyksen kuinka tulo- ja menoarvioni ovat täysin epärealistisia, ja mitään kämppälainaa ei heru. Jokunen kuukausi myöhemmin kävelin toiseen pankkiin samalla asialla; tällä kertaa minua läksytettiin siitä, miksi haluan ostaa asunnon niin suurella omarahoitusosuudella enkä nostaa enempää lainaa ja sijoittaa pankin rahastoihin. Mutta kämppälaina siis irtosi haluamillani spekseillä, ja maksoin sen vauhdilla pois. Neljä vuotta myöhemmin nostin samasta pankista lainan kakkoskämppää varten.

Vuosien varrella kämppälainoja on tullut nostettua useampiakin, ja tälläkin hetkellä muutama laina pyörii taustalla muistuttamassa tulonhankkimisen tärkeydestä. Itse olen nostanut useammankin lainan niin, että viimeisen vahvistetun verotuksen tulot ovat olleet melko onnettomat, ja sitten on jollain muutaman kuukauden välikirjanpidolla tms. selitellyt, kuinka nyt tulee parempaa tiliä. Ja olen ollut yllättynyt siitä, että en ole tuon masentavan ensikokemuksen jälkeen törmännyt pankeissa vastaavaan yrittäjyyteen liittyvään vähättelyyn. Etenkin tuota kakkoskämppää ostaessa olin päinvastoin yllättynyt siitä, kuinka pankkia ei tuntunut kiinnostavan lainkaan tulopuoleni, vaikka olin silloin varautunut konttorissa käytävään neuvotteluun ties minkälaisten lippusten ja lappusten voimin.

Edit: Ja toki näissä varmasti on ajallistakin eroa. On ihan selvää, että kämppälainaa sai vaikka viisi vuotta sitten helpommin kuin nyt, ja oletettavasti nyt joutuisi vaikka sijoitusasunnon lainaa nostaessa selvittelemään talousasioitaan tarkemmin.

3 tykkäystä

Olen kuullut samankaltsisia tarinoita. Minulla oli ongelmia vastuu ja oikeusturvavakuutus. Kolmelta tuli kieltävä vastaus riskialtis ala. On olemassa erityyppistä yrittämistä ja ihmisillä on omat syynsä miksi yrittävät mutta oma mielipide asiasta on se että pitäisi tienata vähintään 50% enemmän yrittäjänä kuin työntekijänä. Mielellään tuplasti. Paljon työtä mistä ei makseta mitään, riskit ja epätietoisuus tulevasta. En muuten näe touhussa mitään järkeä.

Onko Suomi yrittäjän kannalta hyvä maa? Vaikea sanoa kun ei ole tietoa siitä miten hommat toimii ulkomailla mutta ymmärtääkseni olet aika yksin jos tulee pidempi saikku esim. Yel-uudistus on mielestäni järjetön. Lvi-urakointipuolella huomaa kuinka persaukisia ihmiset ovat. Saan jatkuvasti pidentää maksuaikoja, vaikka puhutaan erittäin pienistä summista. Nettikaupat ovat heidän nollakatemyynnillä onnistuneet pilaamaan urakoitsijoiden katteet. Joudun tarjoamaan ei niin laadukkaita tuotteita jos haluan voittaa tarjouskilpailuja. Urakoista jää ihan liian vähän, en oikein ymmärrä miten jotkut pystyvät tekemään niin halvalla.

No ehkä olen turhan negatiivinen mutta rakennusala on nähnyt parempia aikoja. Ehkä tilanne vielä muuttuu, toivotaan niin

1 tykkäys

Missä vaiheessa lähetätte asiakkaalle maksumuistutuksen ? Menee kohta hermot , joka kolmas maksaa liian myöhään. Minulla on onneksi 30 päivän maksuaika omista hankinnoista muuten olisi aika v-mäistä maksaa tuhansien eurojen laskut ennen kun asiakas on maksanut. Onneksi en tee mitään isoja töitä, mutta muistan että keskimäärin oli vuoden lopussa noin 50k saatavia kun olin myyntipäällikkönä liikevaihdoltaan noin 3 milj kokoisessa lvi-alan yrityksessä. Pienyrittäjälle muutaman tonnin lasku olisi jo iso raha ja vaikka menisi perintään niin rahoja ei välttämättä saa tai siihen menee aikaa.

Tähhän asti olen saanut rahat, pahimmillaan kestänyt 1,5kk. Odotan aina viikon ennen kun kysyn onko lasku tullut perille. Ei se toki iso homma ole lähettää muistutuksia mutta turhauttavaa.

Laskullani on kaksi viikkoa maksuaikaa ja sen jälkeen lähetän muistutuksen, jollei rahoja ole näkynyt. Vähän kyllä vaihtelee asiakkaan mukaan, mutta yksinyrittäjänä ei ole varaa toimia pankkina asiakkaille. +6 vuoden yrittämisen aikana on onnekseni melko vähän jäänyt rahoja saamatta.:sweat_smile:

1 tykkäys

Okei, minullakin on 2 viikkoa ja odottanut viikon ennen muistutusta. Yleensä rahat näkyvät tilillä päivää viimeisen maksupäivän jälkeen. Nykyään ei voi ihmisistä tietää, on tullit vastaan tapauksia joilla ei ole ollut aikomustakaan maksaa. Olen oppinut tunnistamaan ne ihmistyypit. Jos kysytään pienistäkin hommista tarjousta, yritetään tinkiä ja sanotaan että “ tämä on muutaman minuutin homma” niin kannattaa monesti jättää väliin. Minulla oli kaksi tällaista. Toinen halusi parin kuukauden maksuajan 130€ laskusta ja toinen kyllä maksoi mutta valitti kuinka kallista oli vaikka todellisuudessa kukaan ei olisi halvemalla tehnyt.

1 tykkäys