Jag läste just en intressant berättelse från Anora-tråden om deras bolagsstämma och det väckte tanken att det skulle finnas plats för en tråd om bolagsstämmor som publika evenemang på forumen. Nu när bolagsstämmornas hallsäsong börjar lida mot sitt slut, skulle vi tillsammans kunna friska upp de bästa eller åtminstone mest minnesvärda upplevelserna från bolagsstämmor i år och varför inte genom åren.
Jag skulle nu gärna höra andra forummedlemmars erfarenheter från bolagsstämmor, fritt eller till exempel genom följande ämnen:
- Vilka företags bolagsstämmor är bäst?
- Var finns de bästa serveringarna?
- Vilken är din mest minnesvärda bolagsstämma-upplevelse?
Själv har jag inte besökt många bolagsstämmor och kan ännu inte svara på dessa frågor. Jag besökte dock Fortums bolagsstämma i år för att titta runt och kom fram till att det kommer att bli fler besök på bolagsstämmor, så länge schemat tillåter det.
13 gillningar
För den som arbetar är mötenas starttid en utmaning, eftersom de ofta är mitt på dagen. Här får Inderes poäng för att bolagsstämman började kl. 17, så även en arbetare hann dit.
Många småbolagsmöten har enligt min erfarenhet varit ganska meningslösa. Inget nytt har framkommit, och det orsakar nästan förvirring bland företagets representanter att någon småsparare råkar dyka upp. Serveringen har varit på nivån kaffe och bulle från bageriet.
I större bolag är serveringen på en bättre nivå, men jag skulle inte orka besvära mig med att gå på ett möte bara för en kopp kaffe och en bit kaka. Bra reala utdelningar delar åtminstone Olvi och Noho ut.
Jag har aldrig upplevt något revolutionerande på mötesplatsen, men det är ju ett bra tillfälle att ställa frågor till företagets ledning som man funderar över och eventuellt lära känna det företag man äger bättre.
2 gillningar
Bra poänger. Den utmaning som schemat orsakade syntes tydligt även på Fortums bolagsstämma, där medelåldern var ganska hög. Visst har pensionärer nu annars också mer tid och intresse för sådant deltagande än vanliga människor.
På bolagsstämmor kan man enligt min mening lite testa vattnet med frågor – hur redo VD:n eller företagets ledning är att svara på även utmanande frågor och vilken expertis just dessa personer besitter.
2 gillningar
Bolagsstämmosäsongen startade för min del igår på Fondias bolagsstämma. Mötet hölls på bolagets kontor och det verkade vara ett femtiotal aktieägare på plats. Fondias kontor var väldigt annorlunda än vad man är van vid från andra stora advokatbyråer. Kontoret var betydligt piggare och “modigare” än sina jämförelseobjekt – förmodligen ett medvetet varumärkesval.
Själva bolagsstämman hade en varm atmosfär och @timolappi:s vd-översikt var ganska informell jämfört med det “vanliga”, men presentationen var utmärkt och det väsentliga framgick tydligt. Det nagade dock lite i kanten att vd fick berätta för bolagsstämmopubliken om sin Ironman-prestation. Detta orsakade alltså en känsla av avundsjuka över att jag själv inte har nått dit ännu, och jag kan inte komma på var jag, när jag väl når den nivån, kommer att hitta en liknande publik att berätta om min egen hårda prestation för. Kanske på någon framtida Fondia-bolagsstämma skulle man kunna nämna detta i förbigående när man utnyttjar aktieägarnas frågerätt.
Bolagsstämman följdes av Fondias Open House-evenemang, och innan dess fick man njuta av ännu bättre reala utdelningar än det initiala kaffet. Det var två talare på Open House. Först var det Risto EJ Penttiläs presentation, där den geopolitiska situationen diskuterades genom potentiella scenarier – mycket intressant. Detta följdes av en ganska rolig presentation av Claude Sonnet 4.6 (talare @Juha_Kinnunen) om hur artificiell intelligens kommer att förändra juristbranschen.
Fondias bolagsstämma får en stark rekommendation av mig. Jag hoppas att jag kan delta nästa år igen.
3 gillningar