Volvo Car - Helt elektrisk 2030

Volvo Cars: Geely køber op, analytiker sænker anbefaling

i går kl. 10.54 ∙

Volvo Cars oplever modstridende markedsudviklinger. Selskabets hovedejer, Geely Holding, øgede sin ejerandel betydeligt efter det seneste fald i aktiekursen, hvilket signalerer tillid. Denne positive udvikling overskygges dog af, at et førende analysehus har sænket selskabets aktieanbefaling med henvisning til et revideret syn på aktien.

• Geely Holding erhvervede ca. 5,84 millioner yderligere aktier i Volvo Cars i perioden fra den 6. til den 11. februar.

• Den samlede værdi af disse aktiekøb udgjorde ca. 136,9 mio. SEK med en gennemsnitspris på 23,43 SEK pr. aktie.

• Efter disse transaktioner ejer Geely nu næsten 79 % af kapitalen og stemmerne i Volvo Cars (mere præcist 78,9 %).

• Investeringshuset Bernstein sænkede anbefalingen for Volvo Cars fra ”market perform” til ”underperform”.

• Bernstein sænkede også kursmålet for Volvo Cars markant fra 29 SEK til 17 SEK.

På Nordnet-forummet spekuleres der i, om Geely vil købe Volvo Cars af børsen? Om vi vil se en indløsningsprocedure i år?? Det er ikke til at vide, men det kan være fordelagtigt for ejerne ved de nuværende kurser. Introduktionsprisen var, hvis jeg husker rigtigt, 53 SEK i 2021, og efter den indledende begejstring har kursudviklingen været svag. Polestar er jo allerede blevet udskilt og givet til aktionærerne.

””Geely Holding Group ejede før det seneste opkøb af aktier ca. 79 % af det samlede antal aktier, likviditeten i aktien bliver stadigt mere begrænset, der er en mulighed for, at de øger ejerandelen yderligere til 90 % og anmoder om tvangsindløsning af de resterende aktier og afnoterer selskabet fra børsen…””

““Et klart signal. Gætter på, at de vil købe selskabet ud af børsen, hvis aktien ikke præsterer “bedre”. Godt at have som en airbag i sin investeringscase. Intet jeg stræber efter, men jeg håber, at aktien bliver på børsen i lang tid, og at prisen stiger med højt DA 2027 og fremefter. Den, der lever, må se””

““Der kommer sandsynligvis et opkøb før sommer!””

8 Synes om