Pitkään luvatut autotullit nostavat hintoja ja hidastavat tuotantoa
Autoteollisuuden osakkeet johtavat markkinoiden laskua tullihuolien vuoksi
Liittolaiset Kanadassa ja Aasiassa harkitsevat vastatoimia
Autotullit astuvat voimaan huhtikuun 3. päivän keskiyön jälkeen, Valkoisen talon virkamies sanoo
Vastauksena uutisiin General Motorsin osakkeet laskivat 8 % jälkimarkkinakaupankäynnissä. Fordin osakkeet ja Chrysler-emoyhtiö Stellantiksen Yhdysvalloissa noteeratut osakkeet laskivat noin 4,5 % kumpikin.
Aasiassa Toyota Motorin, Honda Motorin ja Hyundai Motorin osakkeet laskivat kaikki 3–4 %.
Teslan osakkeet, joka valmistaa kaikki Yhdysvalloissa myydyt autot paikallisesti mutta joissa on joitakin tuontiosia, laskivat 1,3 %.
Ja preessä Saksan autoteollisuus on tällä hetkellä muutaman prosentin miinuksella. Ja oletettavasti hedge-fundit aloittavat tuosta shorttirallin.
Alueen suurin autonvalmistaja, Volkswagen, on erityisen alttiina, sillä 43 % sen Yhdysvaltain myynnistä tulee Meksikosta, S&P Global Mobilityn mukaan.
Kysymys: Onko USAn autovalmistajien tehtailla käyttämätöntä tuotantokapasiteettia?
Mikäli ei ole, niin pahimmillaan/parhaimmillaan tullit nostavat vain tuontiautojen (ilmeisesti noin 50 % koko myynnistä) hintoja vai aleneeko uusien autojen kauppa?
Jotain EU valmistajat saavat siipeensä, mutta lopullinen merkitys jää nähtäväksi.
Tuolla ei nyt hirveästi ole merkitystä. Suurin ongelma on se että merkittävä osa komponenteista autoihin tulee Meksikosta tai muualta rajan takaa. Näihinkin siis tulee se 25% tulli.
Pahimmillaan osien valmistusvaiheet ovat liikkuneet eestaas rajan yli ennenkuin ne kiinnitetään autoon kokoonpanossa.
Eurooppalaisilla (ja japanilaisilla) merkeillä on jo pitkään ollut omat tehtaat Pohjois-Amerikassa.
Itselle tuo kehitys kulku on ollut päivän selvää, se on ollut vain ajan kysymys kun näitä alkaa putkahtelemaan.
Jos vähän perustelen miksi, no ensinnäkin olen työnkin puolesta seurannut kehitystä, huoltanut ja korjannut vuosikymmeniä VAG konsernin ajoneuvoja , onhan volkkarilla edelleen vähä päästöisimmät polttomoottorit ja se kehitystyö mitä ne ovat tehneet pitkään, ne todella kehittää ja valmistaa aina vain parempia jostakin ajoneuvosta (ajattele isoa kuvaa) aina ne on onnistunut kehityksessä ja sähköautosta ei tule poikkeusta miksi tulisi, Saksalainen insinööri on nero siitä ei pääse mihinkään.
Mennään eteenpäin huolto ja huoltaminen(itse mekaanikon työ) on ajateltu pitkälle kaikki mitä autossa on ihan sama missä kohden on huollettavissa suht. simppelisti aina tulee tilaa itse kohteeseen yleensä helposti ja tällä saa huollon kustannuksia alas ja ennen kaikkea mekaanikon työ on mielekästä ja tällä tarkoitan että jonkin pienen asian takia homma ei vie turhaan aikaa kun on hyvät tilat tehdä se työ, ehkä ei kannata syvemmälle mennä mutta pointti varmaan tulee selväksi, huoltokin on ajateltu pitkälle Vag ajoneuvoissa ja koskee kyllä myös muita Saksalaisia automerkkejä.
Auton suunnitteluun ja testaukseen käytetään paljon resursseja ja se näkyy lopputuotteessa, vaikka takamatkalta lähdettiin sähköautoihin niin nyt se on jo otettu kiinni ja kokoajan tuote vain paranee tämä sama kun on nähty niin monta kertaa menneinä vuosikymmeninä aina saksalainen tekee paremman auton teknisesti ja ajettavuus omaa luokkaansa, saksalaista autoa on helppo ja miellyttävä ajaa yleistän koska muutkin saksalaiset on tosi hyviä niin kuin MB ja BMW eikä niille ole ollut koskaan voittajaa.
Ja tuo pultti kiinnityksen kritisointi on pöljää jos vain ymmärrät niiden tarkoituksen, mm. lämmön johtavuus, osasta tehdään pultein osa kokonaisuutta vaikka tuki rakenteena, pultti liitos on aina varmempi ja osista tehdään purettavia sitä kautta korjattavia ihan pari mainitakseni niiden merkitys pitää ymmärtää ennen kuin niitä kritisoi.
Nämä on minun mielipiteitä ja faktoin voin perustella jos joku haluaa mutta Vag menee nyt kovaa vauhtia oikeaan suuntaan odotetusti.
Kaikkein antoisinta tällä keskustelufoorumilla on lukea alan ammattilaisten kommentteja. Varmaan näissäkin on eroja, jotkut vannovat Volvon nimeen, toiset dissaavat mersuja jne. Mutta siitä huolimatta toiveeni on: Lisää näitä!
Näin kuluttajana omistan itse asiassa vanhan dieselaudin ja miellyttävää sillä on kyllä ajaa, kun on variattoriautomaatti. VAG:n kohdalla ainoa mikä ahdistaa on kohtuu kalliit varaosat.
Sähköautopuolella toivelistalla on OTA päivitykset, käyttäjäystävällinen softa ja kunnon frunkki. Nämä kun saadaan kasaan, niin ainakin omalla kohdallani kiinnostus VW:tä kohtaan lisääntyy ja nyt en tarkoita pelkästään osaketta.
Näissä kannattaa aina muistaa, että valmistajien pitää koittaa tehdä tuotteita mahd monille. Itsellä ollu Tesla kohta 5v. En ole ihan varma, mutta frunkkia en ole ainakaan kahteen vuoteen avannut. Täysin turha juttu itselle eikä ole mitään vaikutusta uuden auton valinnassa. OTA jututkin on hieman kyseenalaisia, vaikka Tesla päivittyy koko ajan niin oikeasti asioita jotka ovat omaan ajamiseen vaikuttanut on aika vähän. Muutenkin Teslan softa on imho aivan yliarvostettu, ottaisin Car Play:n anyday. Itse ajosofta (single pedal jne) on tosin todella hyvä.
Toi Rivian yhteistyö lienee oikeasti tosi hyvä juttu VW:lle. Olen ajanut muutaman sata mailia USA:ssa Rivianilla ja hyvä tuote oli.
Volkkarin suurin ongelma on ollut nimenomaan laatu. Varaosat ovat kalliita ja niitä joutuu vaihtamaan runsaasti. Ovatko laatuongelmat poistuneet merkistä? Se on ehkä se suurin ei kun miettii sijoittamista tähän yhtiöön.
Japanilaiseen autoon vaihtaneena joutuu kohtaamaan sen tosi asian, että auto todella voi toimia ilman että sitä korjataan koko ajan joidenkin pikkuvikojen puitteissa. Minkälainen on nykyvolkkarien laadun laita?
Olen ajanut kuusi vuotta uutena ostetulla Volkkarilla. Siihen ei ole tarvinnut vaihtaa kuin öljyt.
Jos merkillä olisi jotain perustavanlaatuisia laatuongelmia, uskoisin että näiden vuosien aikana olisin sellaisiin törmännyt. Mitään ei kuitenkaan ole ilmennyt.
Tietysti “ongelmat” on laaja käsite, renkaiden ropinasta osien tippumiseen. Toiset häiriintyvät pienemmistä asioista kuin toiset.
Varmaan VW:n maine tahraantui dieselskandaalien aikana ja tietyt moottorityypit ovat olleet vikaherkkiä. Sähköautopuolella VAG on kyllä pääsemässä hyvään vauhtiin, toivotaan että kova kilpailu etenkin kiinalaisten puolelta hioo tästä timamtin.
Yksi näkökulma on myös turvallisuus. En olen järin innostunut siitä näinä aikoina, että ajan ei- eurooppalaisella autolla. Ei vain tunnu hyvältä. Varsin Teslan kohdalla omistaja on niin läpeensä hullu, että sekopäisyyksissään hän voisi alkaa pistämään autoja ”pimeäksi”
Inside the Motors: VW vs. Tesla Bearing Comparison
Teslan erittäin paha suunnittelu virhe on laittaa halpa kuulalaakeri voimansiirtoon paikkaan missä tarvitaan erilaista kuormaa kestävää laakeri (aksiaali suunnassa tapahtuva kuormitus), siihen tarvitaan viistorullalaakeri niin kuin saksalainen insinööri sen suunnitteli.
Pitkä kokemus auton kehityksessä ja suunnittelussa näkyy tällä tavalla ja tämä on vain yksi paikka autosta.
Kuulalaakeri ei kestä päittäis kuormitusta rakenteensa takia ja viistorullalaakeri kestää kuormaa molempiin suuntiin ja on muutenkin vahvempi ja paljon enemmän käytetty voimansiirrossa missä vaaditaan suurta kuormituksen kestoa, tämä on merkittävä ongelma sähköajoneuvossa missä on suuret vääntömomentit ja rakenteeseen kohdistuu suuria kuormia ja värinöitä mitä kuulalaakeri ei kestä.
Hyvä huomio, samaisen videon kommenttikentässä on näköjään pitkää keskustelua aiheesta. Meni ainakin itseltäni täysin yli ymmärryksen. Se mitä tajusin itse videosta, että tämä kuulalaakeriratkaisu on käytössä ainakin Plaidissa ja Cybertruckissa.
Mutta ainakin Munron Youtube-kanavalla VAG kerää nyt kehuja. Näin ei ole aina ollut.
Trumpin tullien arviotu vaikuttavat noin 6% verran VW -konsernin tulokseen. Konsernin pahin kärsijä USA:ssa lienee Porsche, jonka kaikki mallit tehdään Saksassa. Porschen halvimpien mallien 718 ja Macanin hinnat alkaen versiot lähtevät reilun 70.000 dollarin paikkeilta. Kun kysymys on varakkaimman väen ostopäätöksissä on arvailujen varassa, mikä on tullien vaikutus myyntiin. Audilla ei myöskään ole tuotantoa USA:ssa ja VW juhli juuri Gigafactoryn avaamista, jonka tuotanto on tarkoitettu USA::ssa tehtäviin ID -malleihin. Akkukenno tehdas sattuu vain olemaan Kanadan puolella. VW ei ole ilmoittanut miten tullit siirtyvät hintoihin.
Ferrari on ilmoittanut 10% hinnan korotuksista mallistossa ja hintoihin tulee lisää 23.160e - 324.200e välillä mallista riippuen. Samalla Ferrari laski voittomarginaali ennustettaan viime vuoden tasolle.
Tavallisen kuluttajan hintaluokassa n. 30.000 taalan autot tullee suurimmat muutokset. Nimittäin luokan 16 autosta vain yhtä tehdään USA:ssa ja se on Toyota Corolla.
Nämä on ihan hölynpölyä mitä selität. Videollakin kerrotaan mitä eroja laakerityypeillä on. Komponenttivalinnat on aina tasapainoilua ja valintoja erilaisten ominaisuuksien välillä. Suunnitteluvirhe olisi jos kuulalaakeri olisi mitoitettu väärin jolloin käytännössä kaikki kyseiset voimansiirrot hajoaisivat ennen aikojaan. Tämähän ei nyt ole tilanne.
Kyllähä se on vain fakta ettei kuulalaakeri kestä aksiaali suuntaista kuormaa ja yllättäin Tesloista hajoaa laakerointi voimayksiköstä, sitä kuormitusta tulee varsinkin paikaltaan kiihdytys ja kiihdytys ajotilanteessa matka-ajossa niinkään vääntömomentin aiheuttamasta värinästä voimansiirtoon kohdistuu kuormia jota kuulalaakeri ei kestä, rullalaakerilla on suurempi voitelupinta-ala ja senkin takia jo kestää paremmin kuormia puhumattakaan eri suuntiin tulevista voimista joita tulee värinän muodossa sähkömoottorista ja suuren väännön alla tulee aina värinöitä kiihdytyksessä.
Kuulalaakeri mahdollistaan sitä aksiaali suunnassa tapahtuvaa liikettä pienissä pyörimisnopeuksissa ja liikkeelle lähdössä rakenteensa takia ja värinöistä johtuvasta liikkeestä tuleva kuormitus rikkoo kuulalaakerin liukupinnan viimein pikku hiljaa ja laakeri alkaa ääntämään
Värinät on hölynpölyä. Aksiaalisia voimia tulee vinohampaisista hammasrattaista jos on tullakseen. Rakenteessa voi olla muutakin millä akseli pidetään paikallaan.
Laakeri vaurio kuulostaa vähän kuin betoni myllyä pyörittäisi, tuossa vaiheessa kun on jo noin paha ja ajettu vain kun laakeri on rikki monesti tulee myös muuta lisä vahinkoa, irtoavat metalli hiukkaset alkaa rikkomaan myös muita laakereita mutta hyvin tyypillinen laakeri vaurion ääni.