Jag tänkte starta en tråd om Upsales som idag har släppt sin Q4-rapport.
Upsales levererade tillväxt i både omsättning och återkommande intäkter under det fjärde kvartalet. Omsättningen steg med 10.8% till 40.3 MSEK och de årliga återkommande intäkterna (ARR) ökade med 5.3 MSEK och uppgick till 153 MSEK vid kvartalets slut. Detta innebär en ARR-ökning om 7.8% på rullande tolv månaders basis.
EBITDA-marginalen uppgick till 25.7% för kvartalet, jämfört med 15.1% samma period förra året. Förbättringen berodde på effektivitetsåtgärder inom organisationen.
Vidare meddelade bolaget att uppsägningar har fortsatt att minska, och att både nykundsförsäljning och intäktsexpansion bland befintliga kunder har utvecklats väl. Framgent förväntar sig bolaget att förutsättningarna för fortsatt tillväxt är goda, och att omsättningstillväxten kommer att öka under 2026.
Upsales har en lång historia av lönsam tillväxt, och drygt 95% av bolagets intäkter är återkommande abonnemangsintäkter (ARR), vilket ger stabilitet och förutsägbarhet i bolagets omsättning och finansiella position. De återkommande intäkterna är värdefulla, men tillväxten har saktat in under de senaste åren.
Marknaden för CRM-system är föränderlig och står inför stora skiften som möjliggörs av AI och annan ny teknik. Med hjälp av AI-funktioner kan CRM-system skapa ännu större affärsvärde för organisationer genom bättre analys, prognoser och beslutsstöd, vilket driver efterfrågan. Samtidigt som detta innebär en möjlighet, så kan det också innebära risker i termer av ökad konkurrens, där befintliga marknadsaktörer kommer behöva investera i produktutveckling för att förbli konkurrenskraftiga.
Jag är ganska skeptisk till om AI faktiskt tillför nytta i CRM-system. Alla aktörer i branschen försöker säkert betona detta i sin marknadsföring, men resultaten förblir ganska magra. Som jag ser det handlar det om vilket problem man försöker lösa och med vilken data? Till exempel i prospekteringsverktyg har dessa AI-applikationer enligt min mening hittills varit praktiskt taget oanvändbara. Ofta gör de till och med mer skada än nytta när företag försöker använda AI för att fixa saker som inte är trasiga.
Sen kom man också med en stor nyhet om Aira.
”Den 14 april meddelade vi styrelsens rekommendation att dela ut samtliga aktier i AI Revenue Assistant Software Stockholm AB (Aira) till befintliga Upsales-aktieägare via en Lex ASEA-utdelning. Varje aktieägare kommer att erhålla en Aira-aktie för varje Upsales-aktie som innehas. Styrelsen utvärderar för närvarande noteringsplatser för Aira. Med förbehåll för årsstämmans godkännande kommer Lex ASEA-utdelningen att ersätta den tidigare föreslagna kontantutdelningen.”