Jeg tænkte på at starte en tråd om Upsales, som i dag har udgivet sin Q4-rapport.
Upsales levererede vækst i både omsætning og tilbagevendende indtægter i fjerde kvartal. Omsætningen steg med 10.8% til 40.3 MSEK, og de årlige tilbagevendende indtægter (ARR) steg med 5.3 MSEK og udgjorde 153 MSEK ved kvartalets afslutning. Dette indebærer en ARR-stigning på 7.8% på rullende tolvmåneders basis.
EBITDA-marginen udgjorde 25.7% for kvartalet, sammenlignet med 15.1% i samme periode sidste år. Forbedringen skyldtes effektiviseringstiltag i organisationen.
Videre meddelte selskabet, at opsigelserne er fortsat med at falde, og at både nysalg og omsætningsekspansion blandt eksisterende kunder har udviklet sig godt. Fremadrettet forventer selskabet, at forudsætningerne for fortsat vækst er gode, og at omsætningsvæksten vil stige i løbet af 2026.
Upsales har en lang historik med lønsom vækst, og godt 95 % af selskabets indtægter er tilbagevendende abonnementsindtægter (ARR), hvilket giver stabilitet og forudsigelighed i selskabets omsætning og finansielle position. De tilbagevendende indtægter er værdifulde, men væksten er aftaget i løbet af de seneste år.
Markedet for CRM-systemer er i forandring og står over for store skift, som muliggøres af AI og anden ny teknologi. Ved hjælp af AI-funktioner kan CRM-systemer skabe endnu større forretningsværdi for organisationer gennem bedre analyse, prognoser og beslutningsstøtte, hvilket driver efterspørgslen. Samtidig med at dette indebærer en mulighed, kan det også indebære risici i form af øget konkurrence, hvor eksisterende markedsaktører vil blive nødt til at investere i produktudvikling for at forblive konkurrencedygtige.
Jeg er ret skeptisk over for, om AI er til gavn i CRM-systemer. Alle aktører i branchen forsøger helt sikkert at fremhæve dette i deres markedsføring, men resultaterne er ret tynde. Som jeg ser det, handler det om, hvilket problem man forsøger at løse her, og med hvilke data? For eksempel har disse AI-applikationer efter min mening indtil videre været praktisk talt ubrugelige i prospecting-værktøjer. Ofte er de til mere skade end gavn, når virksomheder forsøger at bruge AI til at fikse ting, der ikke er i stykker.