Jeg gennemgik Upstarts Earnings Conf Call (offentliggjort 9. maj 2022). Der kom faktisk en del interessante ting frem, det er en meget interessant sag og usædvanlige begivenheder i maj. Altså, aktiekursen mere end halveredes praktisk talt efter Q1-resultatet. Hvis vi analyserer situationen lidt, så fokuserede markedet på, at fintech SOFTWAREFIRMAET pludselig meddelte, at “Derudover er vi begyndt selektivt at bruge vores kapital som en finansieringsbuffer til kerneforbrugslån i perioder med renteudsving, hvor markedsklareringsprisen er i bevægelse. Vores balance af lån, noter og restposter ved udgangen af kvartalet var følgelig steget til 604 millioner dollars fra 261 millioner dollars i Q4.” Markedet straffede UPST for, at det også begyndte at være en BANK. En anden grund til straffen var, at væksten forventes at standse næsten helt i år.
CEO David Girouard fortæller tydeligt på konferencemødet, at UPST er cyklisk. Det er det selvfølgelig, fordi lånemarkedet er cyklisk. Og det påvirker UPST praktisk talt uden buffer. I perioder med lav rente og lav margin sælges der flere lån, og kreditgivning lykkes bedre. Og når renter og marginer stiger, er kreditgivning mere udfordrende, og UPST’s salg lider. Dvs. både en afmatning i væksten og brugen af balancen som finansieringsbuffer er et udtryk for en opadgående rentekonjunktur for et selskab som UPST. For markedet var dette et chok, og kursen faldt fra 80$ til 25$. Efter denne lektion den 9. maj vil markedet sandsynligvis begynde at vænne sig til og gradvist måske også acceptere de naturlige træk ved UPST’s drift.
David Girouard gennemgår i sit kald en stor del af selskabets konkrete forretning (substans). Han forsikrer, at UPST’s AI hjælper långivere til bedre resultater end alternative løsninger. Desuden er efterspørgslen efter UPST’s produkter stor, f.eks. begynder en ny långiver hver uge at bruge deres produkt. Billånene udvikler sig fremragende, og UPST’s forretning er også skredet godt frem inden for låneprodukter til små og mellemstore virksomheder. Jeg anbefaler at læse UPST’s materialer, hvis man selv ønsker at tage mere detaljeret stilling til selskabets produkters kvalitet og potentiale. Her kan jeg ikke skrive mere, så det ikke bliver en roman.
Var det @Von_Wangell, der for et par uger siden talte om vendepunktsvirksomheder? Ja, faktisk er dette præcis sådan en. Virksomheden kørte i høj hastighed fra en opgangskonjunktur (Covid-19-perioden og lave renter) ind i en recession (stigende renter). Det vil sige, at virksomhedens risikoniveau ændrede sig over natten fra at være et softwarehus til at være en blandet butik af bank og softwarevirksomhed. Et vendepunkt kunne ske ved, at UPST i Q2 viser, at virksomhedens egen balancebrug til finansiering var midlertidig, og at væksten begynder at accelerere, når bilfinansiering og produkter til små og mellemstore virksomheder begynder at trække. Og hvis der opnås en markedskonsensus om, at rentestigningen stabiliseres, så ville der være elementer af et vendepunkt.
Til sidst vil jeg fremhæve det punkt fra konferencemødet, som jeg synes gør dette selskab interessant at følge: “77% af store banker og næsten 90% af små banker har overhovedet ingen online ansøgningsproces.” Ja, UPST er i en branche, hvor medvind (M) kan være overraskende stor, dvs. M = AxT (dvs. A gange T). A = fordelen ved automatisering af manuelt arbejde, og T = de bedre resultater, der opnås maskinelt med kunstig intelligens for långivere. I denne forretningsmodel for UPST kan der altså opstå eksponentielt voksende og i mange retninger udvidende merværdi.