Bogføring af udbytter fra

På Verners anmodning åbner jeg denne tråd :grinning:

Jeg vil gerne stille de klogere mit spørgsmål om, hvilken forsinkelse der er mellem udbyttets betalingsdato og dets bogføring på kontoen, når det drejer sig om udbytte udbetalt af selskaber beliggende i USA? For fremtiden ville jeg også være interesseret i at høre om forsinkelsen for udbytte udbetalt af europæiske selskaber.

Jeg spørger primært, fordi jeg har ventet på udbytte fra et amerikansk selskab, hvis betalingsdato var den 11. juli, og udbyttet er stadig ikke dukket op på kontoen.

På forhånd tak for eventuelle svar :blush:

4 Synes om

Hej,
Gennem Nordnet tog det mindst en uge, hvis det ikke er kommet inden for et par uger, så spørg banken. Det afhænger af, hvor lang en underleverandørkæde de har for at forbinde til børserne. Med den nuværende mægler (IB) kommer det på den rigtige dag.

5 Synes om

Jeg ved, at du sagde amerikanske, men jeg skriver det her alligevel. Jeg modtog i hvert fald udbytte fra en norsk virksomhed med det samme på betalingsdatoen :slight_smile: (dvs. i dag)

Hej, og tak for jeres svar. Det tog to uger at modtage udbyttet, hvilket var bankens estimat, da jeg spurgte om det. Banken vurderede dog, at det var ret sandsynligt, at det kunne tage op til fjorten bankdage at modtage udbyttet, hvilket unægtelig føles som lang tid.

4 Synes om

Kopparberg udbetalte udbytte i dag, og til min overraskelse var det allerede kommet ind på min Nordnet-konto i løbet af natten. Finske udbytter kommer ofte først sent på eftermiddagen.

Jeg venter selv spændt på de udbytter, der kommer fra Storbritannien, Tyskland og Danmark, og deres indbetaling på kontoen. For eksempel var udbyttet fra en amerikansk bank på kontoen på betalingsdatoen, mens det for nogle andre selskaber kan tage betalingsdatoen + 14 bankdage for udbytterne at blive bogført… Jeg antager, at tyskerne som præcise mennesker vil sørge for, at pengene er på kontoen på udbyttets betalingsdato, men jeg venter spændt.

P.S. @Sijoittaja_Pohjanmaa skulle du kæmpe med den udenlandske skattemyndighed om udbyttebeskatning?

Har ikke behøvet at kæmpe endnu. USA og Sverige tager kildeskatten på 15% i henhold til skatteaftalen. Den finske skattemyndighed tager så resten til sin tid.

Jeg har den samme oplevelse med de amerikanske og svenske skattemyndigheder, det vil sige, at der respekteres skatteaftaler mellem landene. Desværre lader det til, at Danmark er det eneste land, der ikke respekterer dem, og derfor kan man blive nødt til at kæmpe med skattemyndighederne. De danske skattemyndigheders ageren vil vise sig lidt senere, men jeg er forberedt på papirarbejde :slightly_smiling_face: