Truer din pengestrøm med at tørre ud med inflationen? - Hverdags sparetips der gør en forskel

Jeg er selv en omhyggelig husholder i hverdagen. Jeg ved præcis, hvad husstandens udgifter skyldes, og hvor store de er. Nu her sidst på sommeren har vi dog måttet konstatere mange kommende ændringer vedrørende prisstigninger i hverdagen. Råvarer, renter og energipriser. Den linkede overskrift opsummerer emnet godt. Det værste er først forude. Har du allerede overvejet, hvordan du betaler en 3-måneders elregning, der forfalder ved årsskiftet? Den er måske ikke på det niveau, man har været vant til gennem årene. Regningens beløb kan være mangedoblet. Ligeledes er der opadgående pres på realkreditrenterne. Disse ting tilsammen udhuler husstandenes købekraft og vil helt sikkert afspejles i det indenlandske forbrug. Jeg er endnu ikke selv i nød, men emnet interesserer mig meget, og råd er værdifulde for alle.

Hvordan kan man så spare og øge sin husstands købekraft?

Opbygning af en kontantbuffer
Brug af udbyttestrømmen til forbrug i stedet for geninvestering
Konkurrenceudsættelse af kontrakter
Reduktion af unødvendige månedlige udgifter
Overvågning og rationalisering af energiforbruget
Investeringer i energieffektivitet
Udskydelse af ikke-essentielle investeringer (renoveringer, bilskift, smartphones…)

Hvis jeg selv skal starte, er næsten alt det ovenfor nævnte allerede i gang på en eller anden måde. Derudover flyttede vi fra en bolig opvarmet med direkte el og forkortede samtidig pendlingsafstanden. Nu er der energiinvesteringer i fritidsboligen (varmepumpe + solceller til nettet). Overvejelser om elaftaler forude, om man tør hoppe på spotprisel – jeg følger elmarkedet i oktober-november, før jeg træffer beslutninger.

Hvordan med andre? Formålet er at samle let implementerbare praksisser, der ville øge købekraften på månedsbasis. Man kan jo så bruge besparelsen til aktieudvælgelse eller fonde i en månedlig opsparingsmentalitet.

51 Synes om

Netop min telefonskift er blevet udskudt.

Og jeg gennemgik min standardindkøbsliste (ja, modersmålslæreren er igen stolt), og med små justeringer burde jeg kunne spare et par euro om måneden.

12 Synes om

Den pendlertidslængde er lidt så og så. Normalt kan man bo mere rummeligt og/eller i en billigere bolig lidt længere væk. Nu, hvor lånefinansiering i det mindste indtil videre har en vis værdi, koster en penthouselejlighed i storbyen allerede ganske pænt i øgede renteomkostninger.

Jeg har ikke lavet en præcis beregning, men for eksempel går der allerede ret store summer til mad. Selvom fruen spiste mindre, kan den voksende ungdom spise husstanden ind i en likviditetskrise :smile: Restauranter, tøj og andre tjenester er ting, hvor man nemt og ubemærket kan spendere den ene euro efter den anden. Det er en god idé at foretrække brugt, når det er muligt.

Hvis man allerede lever ret sparsommeligt og ikke længere kan spare op med rimelig indsats, er det mere fornuftigt at arbejde lidt ekstra for at dække udgifterne.

5 Synes om

Pendling eller aktiviteter (også med børn) på cykel, til fods eller løb. Muligvis også mindre indkøb i butikken. Krop, sind og pengepung vil takke dig. :wink:

Edit. Og at investere i sundhed og motion generelt virker undervurderet. Hvem ved, hvordan sygeplejerskemanglen vil være om 5-10 år? Hvor lang tid tager det at få behandling, og hvor hurtigt? Svært at måle i penge…

11 Synes om

Jeg har aldrig hørt om sådan noget… er det noget, man kan spise? :wink:

Men til sagen.
-Elvarme i et elopvarmet enfamiliehus indstillet til 18 grader i hvert rum. Varmen fra brændeovnen skal øges.
-Mindre brug af belysning
-Hurtigere brusebade med lidt køligere vand
-Kortere saunatid og måske lidt sjældnere (1-2 gange om ugen)
-Kun én streamingtjeneste ad gangen i brug
-Unødvendige forsikringer fjernes (rejseforsikring, da der ikke er planer om fritidsrejser)
-Investeringer i underholdningsudstyr sættes på pause, medmindre det er absolut nødvendigt (følger de kommende elpriser)
-Boliglånet har en rentesikring
-Kontantbufferen har altid været over 3 måneders udgifter
-Lav større mængder mad ad gangen (flere portioner)
-Lidt længere overvejelsestid og refleksion over nødvendigheden ved almindeligt forbrug
-Lidt mindre unødvendig bilkørsel
-Mindre restaurant- og take-away-mad

Økonomien kan sagtens klare det, men nu er det nemme tider at brænde unødvendige penge af på at leve. Nogle af besparelserne er også til aktiemarkedet. Der er afsat midler til faldende kurser, og jeg vil hellere skubbe dem derhen med fremtiden for øje, når markedet begynder at se sådan ud.

21 Synes om

Et godt og vigtigt emne at tage op. Der er allerede kommet mange fremragende forslag. Jeg vil tilføje en vinkel mere.

Jeg bemærkede selv fordelene ved at bevæge mig udendørs (i naturen) i foråret under corona. Selvfølgelig forbedredes konditionen, og hovedet fik luftet ud osv., men i forbindelse med dette sparetilgang var en ting, jeg lagde mærke til, at jo mere jeg bevægede mig udendørs, jo færre første verdens forbrugsudgifter havde jeg (café-/restaurantbesøg, “unødvendige” indkøbsture, impulskøb fra hjemmesofaen osv.). Selvfølgelig kunne man med god disciplin skære ned på de nævnte udgifter alligevel, men motion hjalp utroligt meget med at skære ned på udgifterne helt ubevidst (ufrivilligt og som en overraskelse, vil jeg sige). Motion er desuden en relativt billig hobby, selvom man selvfølgelig kan bruge en lille formue på udstyr, hvis man ønsker det. Derudover hjælper en sund krop også med at modstå mentale pres bedre, hvilket der uden tvivl vil være i mange husholdninger til vinter…

36 Synes om

Bolig

• Boliglån er for mange den mest betydningsfulde udgift. Hvis man er bekymret for sin evne til at betale lånet, og der stadig er lang tid til rentejusteringsdatoen, kan man nu få en kortsigtet “beskyttelse” ved at indhente tilbud på boliglånet og få renten justeret nu (det afhænger dog meget af, hvor højt man tror renterne stiger, og hvor stort lånet er osv.).
  • Det er også værd at undersøge mulighederne for afdragsfrie perioder i god tid, hvis der f.eks. kommer store elregninger til vinter.

Dagligt forbrug

• Bestilling af mad online (f.eks. fra S-gruppens onlinebutik) kan nemt reducere madregningen betydeligt. Det er meget lettere at finde de billigste alternativer inden for forskellige produktgrupper, og når man bestiller på forhånd, undgår man impulskøb i meget høj grad.
  • Hvis der er komfortgulvvarme i badeværelset, kan en reduktion af effekten eller skift til en tidsindstillet termostat (f.eks. opvarmning et par timer om morgenen, før man vågner osv.) spare mange penge (installation af et sådant system koster dog et par hundrede).
12 Synes om

Dette er ikke et decideret sparetip, men jeg har i min egen økonomi bemærket skønheden og vigtigheden af budgettering og omhyggelig registrering og sporing af udgifter. Tidligere gik jeg mere efter mavefornemmelsen, og selvom der hver måned også blev sparet penge, ville jeg ikke have kunnet sige præcist, hvor pengene endte. Nu registrerer jeg hver udgift og estimerer udgifterne for den kommende måned. For mit eget vedkommende har det, at jeg “skal” skrive alle køb ned, allerede skåret unødvendige indkøb fra. Præcis viden om, hvor ens økonomi står, har også reduceret mine stressniveauer, som allerede var usædvanligt høje på grund af stigende omkostninger.

23 Synes om

Dette er præcis, hvor mange burde starte nu og tjekke de kommende priser med stigninger - med det samme!

Disse kan fås til 60-80 euro, med USB-programmering via mobiltelefon, til egne behov, plus elektrikerens installation.

1 Synes om

Man bør aldrig slukke for gulvvarmen i vådrum, selvom man heller ikke behøver at skrue helt op for den. I øvrigt er det godt at bemærke, at når fyringssæsonen begynder, bliver spildvarmen udnyttet.

16 Synes om

-For et par måneder siden solgte jeg en hybridbil og fik en Corolla fra 2004 i stedet.
-Da vi flyttede, valgte vi en billigere bolig med fjernvarme i stedet for en luksuriøs bolig med direkte elvarme.
-Det er svært at spare mere på mad; jeg kan stort set alle kilopriser udenad og kan lave god mad billigt.
-Lydbogstjenester er sat på pause, og kun én lydtjeneste kører ad gangen (nu Spotify).
-Børnenes tøj og andet udstyr er altid købt i genbrugsbutikker, kun autostole er købt nye.
-Jeg har lige syet den tredje lap på mine bukser, jeg køber sjældent tøj.

Jeg tjener omkring den finske medianløn, og med den har min opsparingsrate (som jeg nemt kan se fra min månedlige Excel-sporing, der dækker alle udgifter) konstant været omkring 45-50%. Nu sætter både børn, renter og el dette under pres, men udgiftsdisciplinen skal blot strammes tilsvarende.

21 Synes om

Selvfølgelig ikke væk, men optimeret efter forbrug :+1: Jeg har f.eks. en gammeldags termostat med dårlige indstillinger i min fritidsejendom. Den er nu erstattet med en kombinationstermostat + varmepumpe, der opvarmer, dvs. vi søger en bedre effektivitet i opvarmningen. Jeg læste, at alene komfortgulvvarmen i badeværelset kan bruge 2000-3000 kWh om året, når den er i brug.

1 Synes om

Nå ja, man bruger vel nok ikke al sin tid i fritidsboligen på at bruse væggene med vand, så der samler sig ikke så meget fugt.

Det er heller ikke nødvendigt at have varmen tændt i sommerhuse, eller i hvert fald ikke på fuldt blus. Varmtvandsbeholder og rør kan tømmes for vand om vinteren, så temperaturen kan sænkes betydeligt. En affugtningsvarme er også en god løsning.

4 Synes om

Et par ord om genbrug.

Vi har selvfølgelig et par kompostbeholdere i vores parcelhus for at gøre det nemmere med bioaffald. Men min kone udfordrede mig for et par år siden til at prøve at sortere plastik fra restaffaldet. Det gav ikke i sidste ende meget ekstra besvær, det blev bare taget med til affaldsstationen i forbindelse med indkøbsturen, ligesom metal, glas osv.

Mængden af plastik var fuldstændig chokerende, og den praktiske effekt er, at skraldebilen tømmer vores skraldespand hver anden måned. Vi har to børnehavebørn udover en kat. Her spares der nu allerede konkret nogle euro!

14 Synes om

I landdistrikter giver affaldsindsamling allerede en god årlig besparelse ved at sortere. Vi havde en tømning af restaffald, der kostede næsten 50 euro/måned.

2 Synes om

Lige præcis. Boligformen dikterer i høj grad reglerne, men at spare penge har da fået nogle venner til at prøve det.

5 Synes om

Jeg forsøger selv at gøre følgende, og jeg har allerede bemærket, at de har en effekt.

1. Jeg minimerer bilkørsel. Mindre indkøb klarer jeg i den lokale butik til fods/på cykel. Når jeg bruger bilen, planlægger jeg det sådan, at jeg klarer så mange ting som muligt på samme tur. Bilens kilometertal er med disse arrangementer allerede faldet med over 50 % i forhold til før foranstaltningerne.

2. Jeg spiser havregryn og en kop vand til morgenmad. Blodkar og mave takker mig. Kaffen får jeg på arbejde på firmaets regning. Billigt, mættende og nærende, selvom det ikke er særlig sexet, og med dette råd får du ingen følgere på Life-quality sociale medier.

3. Jeg laver min egen madpakke til arbejde. Ejeren af frokostrestauranten lider under det hver dag, men ikke alle kan være vindere. Dette kompenserer jeg for ved altid at købe produkter af mærket “Kotimaista” (Finsk) på mine Prisma-ture. I det mindste vinder nogen, forudsat at SOK-koncernen ikke udnytter den stakkels landmand.

4. Jeg reducerede mit alkoholforbrug. Dette sparer mig et par tiere om måneden.

Resultatet er, at jeg har det bedre, er friskere og faktisk har flere penge til rådighed end før spareforanstaltningerne. Det var da ikke meningen, at det skulle gå sådan?

42 Synes om

Et aktuelt emne. Min kone og jeg havde lige den diskussion i går.

Disse er allerede udført:

• Forøgelse af kontantbufferen: desværre blev der også et stort tab på investeringer
  • Kontinuerlig overvågning af det samlede elforbrug med en måler tilsluttet elmåleren
  • Undgå brug af stationære computere
    • Dog kan dette genoptages i fyringssæsonen, da varmen alligevel udnyttes
  • Overvågning af energi (og specifikt el)-forbrug:
    • Frakobling af nogle enheder helt i de dyreste timer
    • Flyttet styring af vandvarmeropvarmning fra transmissionsselskabet til at starte kl. 2 om natten (normalt næsten billigst)
  • Udsættelse af ikke-vigtige investeringer er allerede normalt…
    • Vi kører alligevel brugte biler
    • Vi bruger alligevel ikke telefoner over 200 euro, og de blev fornyet sidste år
    • Jeg kan ikke komme i tanke om nogen væsentlig vigtig investering undtagen potentielt en bolig, men
      hvis man køber en, skal den købes med opsparing
  • Fjernelse af unødvendige månedlige afdrag
  • Udbyttestrømmen kan næsten ikke længere bruges, da aktierne stort set er solgt, men nogle andre investeringsindtægter kan
  • Hyppig brug af pejsen og bageovnen, som skal øges om vinteren
  • “Røde-label”-mad i fryseren opportunistisk
  • Hamstring af toiletpapir, da prisen angiveligt er stigende (påbegyndt)
  • IT-udstyr flyttet bag en større UPS
    • Elektriciteten kan afbrydes i et par timer uden at forhindre arbejde og brug af Inderes-forummet
  • Brug af opvaskemaskine og vaskemaskine med timer i billige timer

Planlagt/overvejet:

• Kraftig reduktion af boligudgifter
    • Ville absolut spare mest
    • Men indebærer større engangsudgifter og andre ulemper
  • Anskaffelse af gasdrevne varmere
  • Stabling af fedtsten el.lign. indendørs for at lagre varme
  • Reduktion af indendørstemperaturen
  • Fuldstændig afbrydelse af opvarmning i dyre timer
  • Fuldstændig afbrydelse af al elektricitet i dyre timer
  • Overopvarmning i perioder med billig elektricitet med timere
  • Anskaffelse af et nødstrømsaggregat
    • Sparer absolut ikke energi, men er nogle gange billigere end elektricitet købt fra nettet og ville løse risikoen for strømafbrydelser
  • Hyppig brug af bageovnen i stedet for elektriske madlavningsredskaber
  • Anskaffelse af større portioner mad og/eller såkaldte “røde-label”-fødevarer
  • Afregistrering af den ene bil fra trafikken, i hvert fald midlertidigt
  • Konkurrenceudsættelse af kontrakter, herunder hvad der er blevet overvejet/overvejes mere detaljeret:
    • Telefonregninger: Den mulige besparelse herfra er muligvis ikke nok i forhold til besværet. Man skulle i praksis begynde at “operatør-hoppe” for at opnå en samlet besparelse på måske 10 euro/måned, hvilket er latterligt lille i forhold til de reelle store udgifter.
    • Elkontrakt: Nu er der markedsbaseret el via fælles udbud med visse prislofter. (Virksomhedens kontrakt.) I praksis er det usandsynligt at finde billigere, da faste priser stadig er dyrere, og man kan ikke optimere brugen til billige timer.
    • Lejekontrakt
      • At flytte ville fungere, men som sagt koster det meget som en engangsudgift
      • Man kunne forsøge at forhandle med udlejeren om en rabat for vintermånederne. Det er jo hans ejendom, der holdes varm, ikke ens egen. Hvis han ikke imødekommer, lader man huset fryse…
6 Synes om

Et par sparetips:

• Hvis du kan vælge mellem frokostfordel som løn eller frokostsaldo, kan du nemt spare 100€+ om måneden ved at medbringe din egen mad eller, hvis muligt, spise hjemme under fjernarbejde. Mange frokostrestauranter har også hævet priserne til omkring 12-13€.

• Lav større mængder mad ad gangen. Du sparer på elektricitet, antallet af indkøbsture og lærer at optimere madspild. Og undskyld til dem, der investerer i Kesko, men K-butikker er dyrere i prisklassen. Foretræk S-gruppen og LIDL, så din pengepung vil takke dig. Se efter tilbud på forhånd og udvid dit sortiment. Jeg har lige fået kyllingefileter i LIDL med -35% rabat på normalprisen, og en gratis pakke æg, da købet oversteg 60€.

• Køkkenrulle: Dette forbruges i enorme mængder i børnefamilier uden at man bemærker det. Klip rullerne over på midten. Det tjener fuldstændig samme formål, men mindre papir går til spilde og det holder dobbelt så længe.

• Saunagus dæmoniseres på grund af de høje elpriser. Men hvis en gennemsnitlig saunagus koster omkring 2€, har I så overvejet, hvor meget der kan spares på en enkelt saunagus, især i huse med direkte elvarme? Især hvis huset har varmegenvinding i ventilationen. Dette er måske ikke et egentligt sparetip, men sagen er ikke så sort/hvid, at saunagus bør afskaffes helt :sweat_smile: Her sparer jeg ikke.

• Lær at tage hurtige kølige eller kolde brusebade i stedet for lange varme brusebade. Dette har en stor indvirkning på forbruget.

• Selvom forummet stærkt hylder Lindex’ succes, så køb især børnetøj brugt. Du sparer mange penge, for eksempel på flyverdragter til den kommende vintersæson. Hvorfor skulle du forresten ikke også købe dit eget tøj brugt eller i Outlet-butikker, hvor man ofte får betydelige rabatter på 30-60%. Køb generelt tøj sjældnere og sats på kvalitet og funktionalitet.

• Har du konstant streamingtjenester, hvor meget går der f.eks. til Elisa Viihde, Netflix, HBO, Amazon Prime, Disney+ osv. om måneden? Overvej, hvor aktivt du bruger hver af dem. Amazon Prime har f.eks. lige udgivet den nye Lord of the Rings-serie, og HBO har nye Game of Thrones. Overvej, om du har brug for afsnittene ugentligt, eller om det ville være tilstrækkeligt at aktivere tjenesten en måned ad gangen, når du finder noget interessant.

• Har du helt sikkert brug for en elbil? Mange retfærdiggør købet af en elbil som et økonomisk alternativ. Når man så spørger, hvor mange kilometer der køres, og personen svarer, at man nu kører omkring 10.000 km om året, da man arbejder meget hjemmefra, er det svært at retfærdiggøre købet med en besparelse. Hvis brændstofprisen stabiliseres på dette ~2€-niveau pr. liter, og bilen i gennemsnit bruger 6 l/100 km, vil der årligt gå mellem 1000 og 1500€ til brændstof, med et stort spænd. Så hvis du ikke rigtig kører meget, så overvej en gang til, om du har brug for en elbil, eller om du bare ønsker en ny bil. Vær opmærksom på værdiforringelse, stigende forsikringer, det mellemliggende beløb, der skal lægges ved køb af bilen, og potentielle finansieringsomkostninger.

33 Synes om