Mener du overarbejde? Månedslønnede får nok ikke fordele ud af at sidde på arbejdspladsen, når arbejdstimerne er fyldte, medmindre der er en arbejdstidsbank. Men der betales heller ikke renter af plus-timer.
Det afhænger nok af stedet. Vi får leveret dagligvarer fra Prisma (langt væk), og prisforskellen til den lokale butik (S-market) dækker transportomkostningen rigtig godt. Som bonus sparer vi tid.
Det afhænger af butikken, 6 € er en rimelig pris, og på en kort tur bruger det allerede benzin at starte bilen.
Til pendling kan man bruge offentlig transport, en elcykel osv. Korte indkøbsture kan også tages på cykel. Man bør ikke glemme samkørsel. Unødvendige ture bør også skæres ned.
Ved at spare brændstof på unødvendige udgifter kan vi sikre, at det er nok til en, der virkelig har brug for det.
S-gruppen er ikke nødvendigvis den billigste, når det kommer til transport.
Morrow mastercardens bonuspoint slutter, og de store cashback-fester er forbi. Jeg har set, at det har været aktivt i lidt over fem år, så jeg har sparet +1000 euro i rene penge. De nye fordele interesserer mig ikke. Jeg vil stadig samle bonusser i april, bruge dem i maj, og i juni, efter alt at dømme, er det sidste check please, thank you og sayonara Morrow.
Resten af året bruger jeg primært Norwegian VISA. 0,5% cashback er selvfølgelig mindre end Morrows 1/2%, og max 75 euro cashback om året lyder som lommepenge. Ellers er Norwegian-kortet et fremragende gratis kort! Curve udgår af daglig brug, men jeg beholder kontoen, hvis der kommer køb uden for Europa. Med denne opsætning indtil videre, må vi se, om der dukker noget interessant op med bonuskort. Jeg havde Nordea Platinum, men jeg besluttede at være sparsommelig og lukke den indtil videre. Nordeas grundlæggende MC Credit/debit-kort er tilgængeligt som reserve og som en værdifuld billet til køb.
Offtopic. Har nogen erfaring med, om Curves “omkostningsfrie valutaveksling” og 1% “cashback i udlandet” fungerer i østeuropæiske EU-lande, hvor euroen ikke er i brug? Instruktionerne er lidt tvetydige ![]()
Hvis man skal tro skattevæsenet, koster en tur til butikken på ca. 30 km ca. 15 €. Kilometergodtgørelsen er 0,55 €/km i 2026.
{“content”:“Den har beregnet den nødvendige kapital til bilen, afskrivninger, forsikringer, dæk, service, sprinklervæske og brændstof. Alt andet forklarer to tredjedele af kilometertilskuddet.”}
Hvis man kører en ny eller næsten ny, mellemstor elbil, rækker kilometergodtgørelsen ikke engang til værditabet. Dette er i hvert fald, hvad jeg selv har beregnet for min egen bil. Men hobbyer skal jo koste…
Har du ikke overvejet et crypto.com-kort? Det har gode cashback-fordele sammenlignet med andre, synes jeg? Jeg har selv været en tilfreds bruger i næsten seks år, og efter min mening er det det bedste alternativ blandt cashback-kort..
Jep, og de skalerer også efter kilometer. Ud fra det tal ville jeg begynde at estimere, hvor meget en indkøbstur i bil koster for mig.
I Bulgarien bruger alle Revolut til gratis kontanthævninger og tidligere også til valutaomveksling. (Landet skiftede til euro den 1. januar 2026). Det har fungeret godt. Ingen erfaring med Curve.
Det var ærgerligt! Har du beregnet, hvor meget værditabet har været pr. kilometer?
Jeg købte en brugt elbil (Polestar), som var ca. 1,5 år gammel på købstidspunktet. Nu er den ca. 3 år gammel. Værditabet har været ca. 54 cent pr. km i løbet af de ca. 34.000 km, jeg har kørt.
Værditabet har jeg vurderet ud fra de nuværende salgspriser for tilsvarende biler, idet jeg antager, at bilforhandlerens avance er ca. 12,5 % (10-15 %).
Hvad med Crypto.coms skattemæssige forhold? Der er en rente på 2 %, men går det som anskaffelsesudgift eller direkte 30 %, hvis man investerer 450 €. Hvis man investerer 4.500 €, får man allerede en bedre Cashback, men det er et ret stort beløb at binde i CRO. Hvordan er det gået for dig, hvad har din omtrentlige afkastprocent været, og hvordan har du håndteret Skat?
Da jeg selv fik Royal Indigo-kortet, fik man det med en stake på 1200€. Siden da har jeg fået 3% cashback, og renten på staken er vist 4%. Spotify- og Netflix-abonnementerne var gratis i et par år, indtil fordelen blev forringet til 6 måneder, som man overraskende nok kunne genaktivere, da kortet udløb og blev fornyet. Den månedlige cashback-grænse på 75$ bliver nogle gange nået, men det har været ret godt med ekstra indkomst, da alt forbrug går via dette kort, og næsten alt forbrug også går via S-bonus-kortet
Det er relativt nemt at rapportere til skattevæsenet, et par timers arbejde, når hele skatteforslaget gennemgås med revisoren, inklusive krypto.. Nu kræver kortet dog en stake på 4500€, men hvis man ikke vil tage en lille risiko, får man med en stake på 450€ stadig 2% cashback plus andre fordele, hvilket vist allerede overgår andre cashback-kort?
Jeg har i hvert fald været tilfreds med det samlet set, og kryptoinvesteringer er også nemme at placere samme sted, selvom jeg kun har en del af en bitcoin. Da jeg fik dette kort, tænkte jeg, at det var lige meget at smide 1200€ i en stake, for hvis jeg bruger kortet i årtier, vil det tjene sig selv mange gange ind, selvom stakens værdi går i nul. Men som en god investering kan stakens værdi om årtier måske være tidoblet, plus at rentes rente-effekten også virker her
Og det har jo på under seks år indbragt mange gange startstaken, som i øjeblikket er ca. -45% i værdi, men det er uden betydning for helheden..
Jeg citerer fra tråden om sikkerhed i Mellemøsten til et mere passende sted:
Udover dette kan urin også bruges til garvning af læder! Der findes bedre metoder, men den billigste og nemmeste metode er urin.
Vi har en ret identisk situation, men med helt andre tal. Nedenfor også en P2, som er 3 år gammel, og jeg købte den også, da den var 1,5 år gammel og havde kørt 20tkm. Jeg kører 20-25tkm om året.
Alle udgifter, kasko, dækhoteller mv. og selvfølgelig værditabet, er nu 41 cent/km, hvoraf værditabet er omkring 28 cent. Min prissætning er groft sagt efter formlen Billigste tilsvarende på Nettiauto minus 1-2k€ afhængigt af sammenligningsgrundlaget. (I bilforretninger får man næppe mere end to tusinde i rabat på en Polestar til 30-40k€, og absolut ikke fire tusinde, hvilket er din antagelse og påvirker beregningerne betydeligt.) Som salgsargument er der stadig flere års gyldig garanti og to sæt dæk, som jeg også tager højde for i værdien, hvis den billigste sammenligningsbil på Nettiauto tilfældigvis er en importbil, hvoraf den ene eller begge ofte mangler.
Jeg har fulgt prisudviklingen på tilsvarende biler på Nettiauto af ren interesse ret tæt, og allerede i november/december bemærkede jeg, at værdien, som tidligere faldt meget forudsigeligt månedligt, holdt op med at falde, og på grund af verdenssituationen kan der nu endda være et let stigende pres.
Selv uden verdens kaos tror jeg, at jeg vil ende på et samlet omkostningsniveau (alle udgifter taget i betragtning) på 0,30-0,35€/km, hvis jeg solgte den i god stand, så snart garantien udløber. Derefter afhænger alt af, om teknikken holder.
Edit: Nå, jeg opdagede ikke, at dette ikke var en biltråd. Men det er det samme. Km-godtgørelsen er helt tilstrækkelig til at køre Polestar.
Rabat på salgsprisen, bilforhandlerens avance og bilforhandlerens indkøbspris er forskellige ting.
På Autovex’ blog: Hvordan prissætter en bilforhandler din bil?
“Som en tommelfingerregel for mellemklassebiler kan man regne med, at bilforhandleren forsøger at købe bilen 10-15 % billigere, end hvad de selv sætter som udbudspris, når de sælger bilen videre.”
@Logitech’s anvendte beregningsmetode med 12,5 % af bilforhandlerens avance lyder på baggrund af dette som et godt arbejdsnummer.
Man kan selvfølgelig beregne værdien af sin egen bil ud fra den pris, som en bilforhandler ville købe den for, men til den pris + lidt ekstra ville en privatperson helt sikkert også købe den, hvis man selv kan sælge den. Ved salg til en privatperson kan man nemt halvere bilforhandlerens avance, og jeg foretrækker selv at bruge dette tal. Hvis man skal beregne bilens værdi, er forhandlerens indkøbspriser altid (selvfølgelig) i den lave ende.
At undgå udtørring af pengekassen kan gøres ved at købe ting prisbevidst, men det skal man heller ikke glemme ved salg.
Så vidt jeg forstår, ville indbytningsprisen for min 2023 firehjulstrukne Polestar 2 (kørt 75.000 km) nu være omkring 24-25.000 euro, bestemt ikke 30-40.000 euro.