Truer din pengestrøm med at tørre ud med inflationen? - Hverdags sparetips der gør en forskel

Osuuspankki-kortet blev nu gebyrbelagt, 3,95 €/md., så jeg tænkte at opsige det og skifte til at bruge S-Pankki-kortet i stedet. Selvom størstedelen af vores indkøb foregår i Lidl. Selv en lille besparelse er en besparelse.

4 Synes om

God tråd, hvor jeg selv har fundet et par tips til at gennemgå mit eget forbrug.

For mit vedkommende har jeg opnået de største besparelser ved at ændre den måde, min partner og jeg køber ind på. Madindkøb foretages for en uge ad gangen og indeholder altid fisk, linser, bønner, tofu, nødder, frugt, grøntsager og æg. Vi køber ikke færdigretter, drikkevarer, brød, chips, slik eller kød.

Jeg køber ikke tøj eller sko produceret uden for Europa. Ved at satse på kvalitet opdager man hurtigt, at der kan gå to eller tre år, uden at man har brug for at købe andet end undertøj eller strømper.

Jeg bruger ikke streamingtjenester, men bruger VPN. Med denne ordning kan man se masser af sport, film og serier helt gratis. Jeg bruger biblioteket flittigt og køber kun bøger til mig selv, som jeg forventer at vende tilbage til fra tid til anden.

Arbejde, hobbyer og studier holder hverdagen travl og struktureret, så der ikke er tid til at drive rundt i byen og finde på nye ting at bruge penge på.

Alle regninger er ændret til e-fakturaer eller planlagte betalinger, så der ikke kommer rykkergebyrer.

Min egen månedsindkomst er på ca. 1.500 euro, hvoraf jeg sparer 300-500 euro op afhængigt af måneden. Her er en grov oversigt over de faste månedlige udgifter, hvor bolig og mad er delt med to, da vi deler disse udgifter med min partner:

Bolig:

• Leje 350e
  • El 10e
  • Vand 25e
  • Indboforsikring 5e

Mad:

• Dagligvarer 240e
  • Spise ude 50e

Hobbyer:

• Badminton 20e
  • Svømning + fitness 12,5e
  • Cykling 10e
  • Billard 50e
  • Musik 10e
  • Skak 10e

Kultur:

• Museumskort 7e
  • VPN 5e

Bil, på alder med undertegnede:

• Afgifter og forsikring 55e
  • Benzin 70e

Andre obligatoriske:

• Mobilabonnement 15e

Mindre obligatoriske:

• Affaldsgebyr for sommerhus + ejendomsskat + vejafgift 15e
  • Donationer til forskellige formål 30e
  • Eget domæne + serverplads 2,5e

I alt ca. 980 euro.

36 Synes om

Jeg får aldrig tjekket tøjets eller skoenes produktionsland, men at dømme ud fra priserne kan de i hvert fald ikke være lavet i Europa. Ikke desto mindre holder de som regel i årevis. Det er netop kvalitet, man bør investere i, i stedet for at betale et brandtillæg for en sort t-shirt.

Når det gælder tøj, er levetiden dog betydeligt sværere at sammenligne end for eksempel en bil. Kilometerne fortæller meget, men hvem tæller, hvor mange gange den t-shirt har været i brug, når man har en tyk stak af dem i klædeskabet.

4 Synes om

Nå, på tirsdag flytter det, og der er stille som graven. Jeg slog markedsføringstilladelserne til allerede forrige onsdag og har kun fået et par generelle spam-beskeder, intet andet. Måske har de vurderet, at de ikke kan konkurrere med Moi. Jeg troede, jeg skulle leve af gavekort i næste måned, men det bliver vist ikke til noget.

Havde OP et “tvungent” månedsgebyr, eller kan man få de månedlige omkostninger ned på nul, hvis man opsiger OP-kortet? Dette emne er jo ret aktuelt for mange nu, hvor OP-bonusser ikke længere behøver at blive brugt på OP’s egne tjenester.

1 Synes om

Jeg fandt ingen koblinger til kort i prislisten, det månedlige gebyr for lønkontoen er gratis for medejerkunder. Det næste bliver vel med tiden, at selve kontoen også bliver gebyrbelagt, hvis man skal vurdere fremtiden.

1 Synes om

Det produkt, der sælges, er en daglig servicepakke, som koster 3,95 euro for en medlemskunde, ikke blot et betalingskort. Den daglige servicepakke indeholder: Brugskonto, online kontoudtog, OP-brugeroplysninger og digitale tjenester, betalingskort.

Kilde:

3 Synes om

Det her Morrow Bank-kort er utrolig praktisk, da man nemt kan få 20 € i gratis penge i en helt almindelig måned. Kan man nemt få en form for automatisk betaling, e-faktura osv. til det?

MOI-abonnementet kan betales med kreditkort online, så der får man også 2 % + s-bonusser hver måned. Hvis man kombinerer det her med Lidl, kan man få helt op til 10 % + 1 %. Jeg har ikke nået de 10 % hos Lidl en eneste gang endnu, og det har ikke engang været tæt på. I S-kauppa er det ofte nemmere at nå højere op, fordi de også har tøj og renoveringsartikler.

Lidls non-food-varer er i mine øjne fuldstændig værdiløse. Min afdøde far købte dem altid, og det var virkelig det værste sekundavare. Gad vide om kvaliteten har ændret sig?

3 Synes om

Den er praktisk, men loftet burde være højere end de nuværende 2000p (200€) over 12 måneder. Jeg rammer hele tiden grænsen, og da det er en rullende 12-måneders grænse, kræver det lidt løbende vurdering hver måned for at se, hvor meget det kan betale sig at bruge dette vs. andre kort.

3 Synes om

Det var godt nok en tung omgang forsikringsudbud. Eller det var det egentlig ikke, men når man har så meget arbejde, og interessen slet ikke rækker til dette kedelige sideprojekt. Beløbet faldt dog fra 2700 → 1900. Det giver da lidt smør på brødet. Der er inkluderet førstårsrabatter på omkring -40% i de priser. Så det er forfra igen næste år. Jeg håber, at Claude Insurance Agent klarer det til den tid.

25 Synes om

Det er jo et fantastisk resultat! Hvilke forsikringer var inkluderet i udbuddet?

1 Synes om

Disse ”første år -40 %” er fremragende set fra forsikringssælgerens synspunkt; hvis der ikke sker noget særligt i løbet af det år, vinder forsikringsselskabet. Hvis der sker noget bare lidt større, bliver det tydeligt ved næste års udbudsrunde, at andre forsikringsselskaber ikke længere vil dække medicin/behandlinger for lidelser, der er opstået eller begyndt i løbet af -40 %-året. Så betaler man pænt normalprisen eller skifter forsikringsselskab og accepterer, at man ikke længere får erstatning for visse lidelser.

1 Synes om

Hvilken logik følger den gevinst? I den situation kan Avokado jo bare sende det i udbud igen, da der ikke er nogen “binding” til at blive i det nuværende forsikringsselskab.
Forsikringsselskabets “gevinst” for det år kommer, hvis der sker noget større for Avokado, og vedkommende dermed måske bliver “låst” til det forsikringsselskab.

edit.

Tja, i princippet ja, men jeg ville ikke kalde det en gevinst. Avokado var den rigtige vinder, da vedkommende slog “forsikringsindekset” det år :smiley:

1 Synes om

Det er vel altid en fordel for forsikringsselskabet, hvis det er et skadesfrit år, selvom det så blev solgt med 40 % rabat.

1 Synes om

Der var 1 bil med kasko inkluderet. Denne var den dyreste. Parcelhus, ulykkesforsikring 4x og årsrejseforsikring 2x.

Sparetip til mig selv fremover: anskaf en bil, som du ikke har brug for kasko til, og som har en billig ansvarsforsikring.

4 Synes om

Ærgerligt. At der er “ændringer” på vej.

Ændringerne vil sandsynligvis resultere i, at jeg opsiger mit kundeforhold.

Hvilke ændringer sker der i Morrow Banks fordelsprogram?

Fra den 1. maj 2026 er det ikke længere muligt at optjene nye bonuspoint med Morrow Banks kreditkort.

Dine allerede optjente bonuspoint bevares og kan stadig bruges normalt på Mine Sider eller i Morrow Bank-appen.
Samtidig lancerer vi fordelsprogrammet Morrow More, der samler alle Morrow Banks kundefordele ét sted.
Som en del af fornyelsen får du adgang til Morrow Experience, der tilbyder:
• Unikke rabatter
• Særlige tilbud
• Nye fordele hver måned
Som kreditkortkunde vil du fortsat modtage disse fordele fra os:
• 100 % årsgebyrfrit kreditkort
• Mastercard ID Theft Protection-service
• Kvalitetsforsikringer
• Fuld fleksibilitet i hverdagen – kortet fungerer med Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Garmin Pay og MobilePay.

14 Synes om

Jeg ærgrede mig også over det i går. Der er ikke andet for end at skifte tilbage til at bruge Norwegian-kortet. Eller er der kommet nye muligheder?

2 Synes om

Det har været et så suverænt kort, at jeg har ventet på, hvornår betingelserne ville blive forværret. Ærgerligt, jeg er virkelig nødt til at begynde at undersøge nye muligheder.

3 Synes om

Nu hvor brændstofprisen stiger, bør man alvorligt overveje, om ugentlig hjemmelevering af dagligvarer fra en onlinebutik ville være billigere.

2 Synes om

Brændstof skal være ret dyrt for, at der går ~15€ mere til brændstof på indkøbsture. I betragtning af at disse hjemmeleveringer oftest kun fungerer inden for få kilometers radius af supermarkedet, er brændstofomkostningerne på disse afstande ikke betydelige.

I stedet bør man overveje at arbejde et par timer længere, end man normalt ville bruge på at handle, og samtidig udnytte mindst afhentningsservicen til indkøb og om nødvendigt også hjemmelevering, hvis butikken ikke ligger på hjemvejen :+1:

6 Synes om