Truer din pengestrøm med at tørre ud med inflationen? - Hverdags sparetips der gør en forskel

Hvad i alverden? Bor du i en Finnkino (finsk biografkæde) biograf? Hele vores husstands (55m2 toværelses lejlighed) elregning er ikke 30€/måned :open_mouth:

For at undgå at gå helt OT, så bør man blive studerende. Større rabatter her og der, måske den bedste fordel er, to gange om dagen Kela (finsk socialforsikringsinstitution) støttet måltid.

15 Synes om

Volumen matcher i hvert fald, så en børnefamilie med to drenge :smiley:

Og jeg præciserede, at det var med nuværende priser, altså ~25 c / kWh som en grov gennemsnitspris for el, og dertil overførsel for mindst det samme med Espoos priser. Når der spares 135 kWh / måned i el, bliver besparelsen i euro 135 kWh * 0,25 € * 2 (altså el+overførsel) = 67,5 € / måned med nuværende priser, hvoraf fjernsynets andel er en del. Jeg gætter på 50 %, så det er ret tæt på 33,75 € / måned.

1 Synes om

0,25 €/KWh, 30 €/måned = 120 KWh/måned = 4 KWh/dag = 167W. Vores tv har et angivet standbyforbrug på under én watt. Miner jeres tv bitcoins, når det er i strømsparetilstand?

31 Synes om

Nu må det nok dreje sig om noget andet end tv-forbrug. Det er svært at drage så ligefremme konklusioner om det samlede forbrug uden mere detaljeret måling.

4 Synes om

Ja-ja, strømforbruget faldt med 135 kWh i forhold til samme måned året før, og der var ikke den store forskel udover TV’et, og at der var færre mennesker i huset (de var på ferie), så et sådan “generelt” forbrug var mindre - derfor tildelte jeg TV’et omkring 50% af det samlede forbrug. Det står selvfølgelig også ofte tændt uden at blive brugt, når folk forlader TV’et uden at slukke :smiley:

1 Synes om

Hele kroppen lider, når hovedet er dumt. Min faste el-aftale udløb i december sidste år. El-selskabet tilbød dengang en fast pris på 9 cent/kWh i to år. Jeg slog ikke til, prisen virkede dyr. Nu kører vi med Helels aftale, der gælder indtil videre, fra oktober ændres prisen til omkring 24 cent/kWh.

I sommer, da de faste aftaler stadig blev tilbudt, var prisen faktisk omkring 30 cent/kWh. Jeg tænkte, at jeg ville tage risikoen denne vinter. Jeg tror, at markedet på et tidspunkt vil korrigere sig tilbage mod de længerevarende gennemsnit.

Sidste år var elforbruget lige under 17.000 kWh. Besparelsestiltag:

• Sænkning af temperaturen
  • Hus med jordvarme som primær varmekilde. Jeg har nu midlertidigt skruet ned for jordvarmen, og luftvarmepumperne holder det varmt.
  • Slukning af den altid tændte saunaovn (varmes kun op efter behov)
  • Børnene tager hurtige brusebade i stedet for at ligge i badekarret. Børnene er under skolealderen.
  • Opvarmning af bageovnen mere end sidste vinter, træ er nu fuldt op.

I juli, da jeg besluttede, at vi ikke ville binde os til en fast 2-årig aftale, begyndte jeg at følge situationen.
Indtil videre ser det godt ud. Forbruget og elprisen har været lavere, end jeg havde estimeret i mine egne beregninger. Dette inkluderer en antagelse om, at elektricitet kan fås til 16 cent/kWh med en fast aftale næste sommer.

3 Synes om

Ved en hurtig gennemgang af tråden var der ingen omtale af følgende: I hvert fald i S-gruppen butikker sælges madvarer, der er reduceret med 30 %, til 60 % rabat efter kl. 21.00. Hvis man kan finde de nødvendige proteiner (kød/fisk/kylling) fra sådan et tilbud hver uge, sparer man betydeligt på madprisen over en måned.

16 Synes om

Et par uger er igen gået med intensiv browsing af Inderes-forummet om dagen. Jeg kan ikke rigtig holde ud at se på aktiemarkedernes udvikling, da det ser ud til, at jeg stadig får tæsk næsten hver dag. Og det er heller ikke værd at fordybe sig i selskabernes situationer lige nu. Den immaterielle ejendom bliver mindre dag for dag, selvom de selskaber, du vælger, er blandt de bedste i deres kategori.

Men, fjernsyn mindede mig om – og at se dem. Når skærmen er tændt fra morgen til aften, og man aktivt ser den – så gå og slå Inderes’ Dark-mode til i forumindstillingerne. Det er ren energibesparelse, når skærmens LED’er ikke behøver at lyse hvidt – og øjnene vil også takke dig. Du kan lige så godt finde Dark-mode i andre tjenester på samme tid. Dette giver ikke en besparelse svarende til at sænke lejlighedens temperatur, men noget alligevel. Små bække osv. :slight_smile:

7 Synes om

En tommelfingerregel her er at gå i butikken før kl. 9, så du har en bedre chance for at få disse produkter med til kassen, også efter kl. 9.

5 Synes om

Du bør ikke købe disse Kotimaista-brandprodukter med den logik:

7 Synes om

Jeg har målt strømforbruget på forskellige apparater og opdagede, at hvis vaskemaskinen ikke var tændt, men stikket var i væggen, brugte den stadig 18 W strøm. Selv en ny maskine bruger 11 W. Hvis du har en sådan strømmåler, der kan sættes i stikkontakten, så tjek hvad din egen vaskemaskine bruger “i mørke”, bare med stikket i væggen. Her har man sparet en del energi over 15 år ved at trække stikket ud, når maskinen ikke er nødvendig.

16 Synes om

Du bør tjekke, hvilken der har den bedste effektivitet. Det kan være billigere at opvarme med en jordvarmepumpe.

1 Synes om

Har altid taget vaskemaskinens stik ud, men af helt andre grunde end på grund af strømforbruget, vidste ikke engang, at den brugte strøm.

Sikkerhed har været mit motiv.

13 Synes om

Dette har jeg brugt opportunistisk i årevis. Dog er der ofte et markant bedre udvalg om formiddagen på hverdage. Om aftenen plejer der kun at være tilbage:

• varer, som der er alt for mange af i butikken → disse er stadig helt ok
  • dyre pr. kg → 60% ændrer prisen til at være tålelig, ellers ville jeg ikke købe
  • dem, som ingen alligevel ønsker

I praksis ender man sent om aftenen (eller endda tæt på kl. 21) med at købe nogle superdyre produkter som et eksperiment, som man ellers ikke ville købe, og som nu er ‘normalpris’. Om formiddagen kan man altså spare mere, da man ikke er tvunget til at købe de dyre delikatesseprodukter pr. kg, og man får -30% rabat på ret normalt prissatte varer. Den største fordel ved superudsalget er måske forskellige eksperimenter, ikke så meget den billigste mulige. :thinking:

10 Synes om

og hvis du ikke har en, så er det værd at anskaffe, hvis du er bare lidt interesseret. Jeg hentede selv en “smart stikkontakt” for et stykke tid siden, så jeg kan følge med på min telefon, hvad de forskellige apparater bruger af strøm.

De koster under 20 euro.

4 Synes om

Kan du give et link til et godt et? Det ville være ret interessant at undersøge.

Jeg købte denne: Autoilevan ihmisen tavaratalo | Motonet Oy

Den kan også bruges udendørs, men der findes forskellige typer og priser.

4 Synes om

Her tør jeg allerede nu estimere hele månedens forbrug. Det ser ud til, at vi lander på et sted lidt over 400 kilowattimer denne måned. Et ret betydeligt fald fra sidste års 630 kWh

Den eneste reelle forskel er faktisk varmepumpen. Om natten har den kørt med lav blæsefunktion, og ja, den kører nærmest på “damp” især i plusgrader. Man bemærker knapt nok forbruget, når man ser på de timebaserede forbrugstal.

Varmebehovet er stadig lavt. Hvis vi kan få de 1400 kWh i januar betydeligt ned, så undgår vi måske en umiddelbar kassekrise :smile:

1 Synes om

Den billigste stikkontakt med forbrugsmåling, jeg har fundet, er denne:

6 Synes om

Egne besparelser:

Alle lån med en rente over 1 % bliver betalt fra bufferen, undtagen et par tusind i gearing hos Nordnet.

Fjerner medejerskab af den anden bil. Hovedbilen blev skiftet til If, og samtidig fik vi gratis fuld kaskoforsikring i 3 måneder. Selvrisikoen blev også hævet.

Bilafgifterne blev endelig ændret, så de betales som en engangsbetaling én gang om året.

Indstillingen af vandbaseret gulvvarme blev ordnet af en professionel i sommer. Lejlighedsspecifikke termostater fungerede ikke korrekt før nu. Sjældnere brugte rum + soveværelse er køligere, men vandet cirkulerer naturligvis også der om vinteren.

Vi handler hovedsageligt i Lidl, og på arbejdet spiser jeg madpakker/billige færdigretter.

5 Synes om