Den arbejdsløses udbytteindkomst

Der er et interessant hul i arbejdsløshedsunderstøttelsen for investorer. De første 400 dage modtager man normalt ydelser, men derefter falder man til arbejdsmarkedsydelse, som er skønsmæssig.

" kapitalindkomst og andre indkomster, der overstiger indkomstgrænsen på 311 €/måned . For dem, der modtager fuld arbejdsmarkedsydelse, fratrækkes 75 % af indkomsten, der overstiger indkomstgrænsen."

Denne situation opstår let, for eksempel i en situation, hvor arbejdsevnen mistes. Man går på pension i en højere alder end før, fordi pension ikke tildeles, men man venter på at blive ældre med arbejdsmarkedsydelse.

10 Synes om

Beregnes det på måneds- eller årsbasis? For de godt 3700 i udbytte om året ville betyde, at aktieporteføljen for de fleste ville være på over 100.000.

1 Synes om

Grænsen er 311 €/md. Når kapitalindkomsten ændrer sig i en måned, skal man indberette det og få genberegnet arbejdsmarkedsstøtten. Udbytteindkomsten er koncentreret i april.

6 Synes om

Gælder det også udbytte på en aktiesparekonto? De bliver jo ikke indtægtsført før kontoen lukkes, og selv da kun hvis aktiesparekontoen har givet overskud.

Gælder kun kapitalindkomst. Når det ikke indtægtsføres, så indtægtsføres det ikke. Man kan optage lån mod aktier.

1 Synes om

Bliver de mon betragtet som indkomst, hvis man ikke hæver dem fra aktie-/depotkontoen? Efter min opfattelse er det ikke indkomst, hvis man ikke overfører/hæver dem til en lønkonto.

Al kapitalindkomst tælles med. Ændringer på en aktiesparekonto er ikke indkomst. Det er de på et aktiedepot.

Så når man overskrider det beløb, bliver det så rodet sammen for hele året, eller er det kun for en enkelt måned med arbejdsløshedsunderstøttelse?

For den måned, hvor det overskrides. Jeg ved ikke med sikkerhed, om de begynder at fordele større beløb over de kommende måneder på en eller anden måde.

Det ser ud til at være forklaret ret godt der

• Det vil sige, at årets kapitalindkomst fordeles jævnt over hver måned
  • Udbytte fra aktiesparekontoen medregnes også
  • Af en eller anden uforståelig grund er grænsen for singler godt 300, men hvis man har en partner, må man få over tusind i udbytte, uden at det påvirker arbejdsmarkedsstøtten
13 Synes om

Det ville da være interessant at høre en ”støtte-ingeniørs” begrundelse for den stigning fra 300 til 1000 €.

(Skjult) støtte til parforholdet, eller måske slet ikke så skjult?

Normalt falder udgifterne pr. næse, når man flytter sammen med nogen, og det samme gør støtten, men i det her tilfælde har en eller anden arbejdsgruppe på en eller anden måde præsteret at lave nogle helt andre beregninger :zany_face:

6 Synes om

Jeg må indrømme, at jeg nok ikke er den bedste ekspert på området. Jeg antog, at Kela fulgte sine egne retningslinjer. Det er ret vildt, hvis man ikke kender reglerne på forhånd."

Gennem årene, når man indimellem har været i tidsbegrænsede stillinger / arbejdsløs / investor / studerende, og ens civilstand har varieret, har der været en del overraskelser i den ene eller anden retning med ydelserne fra Kela. Når man så ovenikøbet har blandet boligstøtte ind i ligningen, har man indimellem overvejet fornuften i at investere.

Men i sidste ende har investering været med til at mindske behovet for støtte, og når man er i arbejde, har man ikke behøvet at kæmpe med Kela.

10 Synes om

“Arbejdsmarkedsstøtte er den mest almindelige form for arbejdsløshedsunderstøttelse i Finland. I 2014 modtog 268.300 personer det.”

Er det ikke sådan, at efter en vis alder påvirker kapitalindkomst ikke arbejdsmarkedsstøtten, 55 måske.

Edit. Det er rigtigt

Din egen kapitalindkomst påvirker dog ikke arbejdsmarkedsstøtten

• hvis du er fyldt 55 år og har opfyldt beskæftigelseskravet, før du blev arbejdsløs
  • hvis du deltager i aktiviteter aftalt med TE-kontoret.
5 Synes om

Udbytte og arbejdsløshed fungerede i hvert fald slet ikke sammen før i tiden. Selvom de 300 euro/md. vist allerede fandtes dengang.

Jeg havde lige udbetalt 4.800 euro i udbytte (fra en bibeskæftigelse, ikke reelt arbejde, et investeringsfirma), da jeg – overraskelse, overraskelse – blev arbejdsløs. De næste to år modregnede Kela (den finske socialsikring) så samvittighedsfuldt 400 euro/md. i understøttelsen. Man kunne ikke få det ophævet selv ved årsskiftet eller efter 12 måneder, men det kørte vist per kalenderår.

Man bør altså i det mindste være forsigtig i forhold til sit eget firma. Jeg havde ellers tjekket, at et oy (aktieselskab) er den bedste løsning til en bibeskæftigelse, men hvem der fortolker reglerne, og hvordan, er ikke nødvendigvis det samme som ens egen læsning og fortolkning…

4 Synes om

Pigen flyttede for sig selv i starten af marts, og vi søgte om boligstøtte til hende. Man burde have trikset lidt med pigens aktier, men nu tør man ikke sælge, da det påvirker støtten med det samme, og man orker ikke at indberette hver eneste bevægelse. De bliver vel regnet som indkomst, uanset om man sælger aktier med gevinst eller tab. Jeg tolkede det sådan, at der var en bestemt grænse for de udbytter, før de påvirkede støtten, og at tilfældige indtægter ikke medregnes. Det er noget af et puslespil med de her ting, hvis man vil være ærlig.

1 Synes om

Det mindede mig om en mærkværdig nuance, da sagen blev undersøgt; Kela bevilger ikke arbejdsmarkedsydelse, hvis kapitalgevinster overstiger et vist niveau. De ser altså ikke på kapitalindkomst, men på kapitalgevinster. Det kan altså være, at kapitalindkomsten f.eks. er 0 €. Ganske mærkværdigt. Tilsyneladende tænker de, uden at have sat sig ind i begrebet, at alle ord, der indeholder

7 Synes om

Betragter de “trading” som arbejde, hvor den “arbejdsindkomst” det genererer, påvirker arbejdsmarkedsstøtten, mens det at “holde” er lediggang, altså ægte arbejdsløshed?

10 Synes om

Hvad mener du helt præcis? Her tales der kun om kapitalindkomst: https://www.kela.fi/tyomarkkinatuessa-on-tarveharkinta

Ifølge den vejledning gælder det.

1 Synes om