Arbejdspensionens optjening

Jeg forsøgte at finde en passende tråd med udveksling af information om optjening af arbejdspension og relaterede emner, men fandt ingen.

Jeg tilhører selv en årgang, der er blevet frataget pensionsoptjening fra arbejde udført før 24-årsalderen, og jeg tilhører i det hele taget en generation, der samlet set indbetaler flere midler til dette system, end de beregningsmæssigt får tilbage. Dette afhænger selvfølgelig helt af, hvor længe man lever.

Når vi er på et investeringsforum, er pensionens størrelse og dens andel af de sidste års leveomkostninger ret væsentlig.

Jeg er selv en ret stor excel-nørd og har grundigt undersøgt, hvordan den årlige optjening beregnes, og hvilke variabler der påvirker den.

Jeg fokuserer på arbejdspensionen i den private sektor, da systemerne i den offentlige sektor er lidt anderledes, og jeg ved intet om dem.

Hvis du ikke kender dit eget pensionsselskab, kan du finde det her: Työeläkeote - Työeläke.fi
Ved at vælge linket “Gå til dit pensionsinstituts tjeneste” (Siirry työeläkelaitoksesi palveluun) får du adgang til stærk autentifikation, som leder dig til dit eget pensionsselskab. På dine egne sider skal du autentificere dig igen.

Mit arbejdsplads’ pensionsforsikringsselskab er Ilmarinen, og siderne er for nylig blevet fornyet en del. Optjeningen vises nu allerede som et månedligt beløb for indeværende år.

Jeg fortsætter i næste uge med at forklare denne beregning, hvordan optjeningen beregnes, og hvordan den dannes.

29 Synes om

{“content”:“Ja, der er én kendsgerning i dette pensionssystem, og det er, at jo yngre du er, jo mere taber du i pensionslotteriet. Husk også, at selvom de arbejder, du har udført, før du fyldte 24, er blevet stjålet fra dig, har din pensionsopsparing været bedre end den nuværende. \n\nEdit: Så er der separat, afhængigt af alder, alle superopsparinger osv. \n\nDe største vindere er allerede pensionerede, og tendensen er nedadgående for dem alle.”,“target_locale”:“da”}

18 Synes om

Heldigvis har jeg som iværksætter magten til ikke at optjene en arbejdspension og i stedet tage det lovbestemte minimum fra samfundet i lommen, når jeg går på pension.

14 Synes om

Jeg er enig, men hensigten er nu at åbne regnskabet, og ikke at den store årgang har drænet og fortsat dræner de yngre på denne måde.

For næsten alle fuldtidsansatte vil pensionen være meget større end investeringsafkastet, så det er essentielt at forstå, hvordan den akkumuleres afhængigt af lønindkomsten.

Jo mere du tjener i skattepligtig indkomst i løbet af din karriere, jo mere pension får du :grinning:

Iværksætternes YEL er en anden sag. Jeg fokuserer på TyEL. Man må selvfølgelig også gerne skrive sine synspunkter om iværksætterpension.

3 Synes om

Hvis man regner med at få 0 euro i folkepension, bliver man næppe slemt skuffet. Det er, hvad jeg regner med i Excel.

27 Synes om

{“content”:“Kun negative kommentarer indtil videre. Det skyldes sandsynligvis lav indkomst eller ung alder :smiley:”,“target_locale”:“da”}

11 Synes om

Mistillid til det nuværende pensionssystem.
Som 34-årig ville jeg ifølge det nuværende system kunne gå på pension som 67-årig. Da systemet ikke er bæredygtigt, vil dette tal helt sikkert blive hævet flere gange. Da jeg ikke ved, hvornår jeg overhovedet får min arbejdspension, endsige dens endelige beløb, hvorfor skulle jeg så basere mine planer på den?

24 Synes om

@Pappa_Tunturi hvis du ikke har nået at sætte dig ind i det endnu, så læs også om delvis tidlig alderspension. Du kan begynde at få den udbetalt ved den laveste godkendte folkepensionsalder, som bestemmes af fødselsåret. Du kan få udbetalt 25 % eller 50 % af din opsparede pension, men det reducerer samtidig beløbet af den resterende opsparede pension med 0,4 % pr. måned. I denne beregning er det vigtigt at vurdere den samlede skatteeffekt af arbejds- og pensionsindtægter.

3 Synes om

{“content”:“For at kunne vurdere den årlige pensionsakkumulering fra indeværende år, har du brug for følgende oplysninger:\n\n-Akkumulering ved udgangen af 2019, som du kan se på din pensionsudbyders side (EK2019)\n-Estimerede bruttoindtægter for 2020 (BA2020)\n-Hvis du er under 53 år, er din akkumuleringsprocent 1,5 %, og hvis du er over, er den 1,7 % (KP%)\n-Levealderskoefficient ifølge dit fødselsår: https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/telp-publishing/vepa/folder1.faces?\u0026document_id=316319\u0026navigation_history=200016\u0026folder_id=200016\n(EAK)\n-Indeksjusteringen er baseret på forbruger- og prisindekset for september, som offentliggøres af Statistikcentralen i oktober, således at inflationen har en vægt på 20 % og lønniveauet på 80 % (IK). Ifølge den seneste statistik vil jeg vurdere, at IK i år vil være 1,2 %.\n\nAkkumulering ved udgangen af 2020 → ((EK2019 + ((BA2020 * KP%)/12)) * ((100 + IK)/100)) * EAK”,“target_locale”:“da”}

Den lønfaktor, der bruges til indeksering, kan nemt findes her:

http://www.saadospalvelu.fi/fi/indeksi/indeksiluvut_eri_vuosina

Til pensioner under udbetaling bruges derefter arbejdsmarkedspensionsindekset, som også er der.

1 Synes om

Livstidsfaktoren er en interessant variabel. Den er baseret på Statistisk Centralbureau’s dødelighedsstatistikker.

Efter min mening er prognoserne for den stigende levetid lidt for optimistiske. Og det er netop dette tal, der afgør pensionsalderen for dem, der er født efter 1965.

Hele pensionssystemet er kun kold matematik. Det tager desværre slet ikke højde for, at hjernen og den menneskelige fysik ikke kan følge med den stigende levetid.

I pensionssystemet er kvindens euro 80 cent af mandens på grund af levetiden. Af hensyn til ligestillingen bør EAK være separat for mænd og kvinder.

7 Synes om

Ja, men denne beregning er for dem i arbejde, som ikke er pensioneret. Så pensionen akkumuleres stadig i et hæsblæsende tempo.

Her er det rigtige indeks at bruge lønkoefficienten.

Rediger: “Lønkoefficienten bruges til at beregne fremtidig arbejdspension. Den bruges til at justere den årlige indkomst til niveauet i det år, hvor pensionen begynder.”

I hvilken alder finder du det nyttigt at begynde at beregne pensionsopsparingen?

Fremtidens sociale sikringsydelser er en politisk beslutning, og hvis du for eksempel er 50 år, er det ret deprimerende at planlægge fremtiden, når du er prisgivet andres nåde. Mange på dette forum investerer netop af den grund, at de vil klare sig, selvom man i fremtiden beslutter at skære ned på pensioner med for eksempel en tredjedel.

4 Synes om

{“content”:“OVE eller delvis tidlig tilbagetrækning var det meningen at behandle senere. Det har været under beregning og er en god mulighed, medmindre venstrefløjen fjerner det. Det har trods alt været i brug i et par år nu, og man kan ikke stole på vores ustabile finanspolitik i nogen henseender.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Den gennemsnitlige investeringsformue for finner er ca. 10.000 euro. Det rækker ikke særlig langt.

Hvis man planlægger investeringer over et par årtier, hvorfor så ikke pension? Jo mere man tjener, jo mere pension.

2 Synes om

Jeg mener, at udgangspunktet er, at de fleste mennesker allerede nu forsøger at maksimere deres lønindkomst. Den øvre middelklasse kan selvfølgelig nedjustere en smule, men det er kun en lille del af befolkningen. Så i princippet kommer pensionen så til at være det beløb, der kommer, når man går på pension, og det kan man ikke vide på forhånd, for når som helst kan niveauet ændres ved en politisk beslutning. Derudover kan man risikere at blive sygemeldt eller arbejdsløs, før den faktiske pensionsalder indtræffer.

Jeg forstår altså ikke, hvad fordelen er ved at beregne et tal, som en normal erhvervsaktiv person ikke rigtig kan påvirke, og hvis niveau man ikke kan kende på forhånd. Investeringsformuen er dine egne penge og under din egen kontrol, så den kan du påvirke markant og om nødvendigt spare mere op fra lønnen og øge den hurtigere.

8 Synes om

Hvorfor stirrer nogen uafbrudt på Nokias aktiekurs fra morgen til aften? Eller beregner og følger deres aktiver på børsen.

Det er godt at huske, at pension også er en investering. Hvis du får 2000 €/måned i pension (engang i fremtiden), ville det kræve en investeringsformue på ca. en halv million, for at udbytterne ville være lige så store.

Og jeg indrømmer selvfølgelig, at disse interesserer mig mere, jo tættere man er på pensionsalderen eller OVE.

Med venlig hilsen en 57-årig ung :grinning:

10 Synes om

{“content”:“Pensionen er en social sikringsydelse, som staten tildeler dig. Da du ingen indflydelse har på denne ydelse, kan den fuldt ud sammenlignes med for eksempel boligstøtte til pensionister, som tildeles en pensionist under visse betingelser og indsættes på kontoen på samme måde. Boligstøtte til pensionister bør i øvrigt tages i betragtning i disse pensionsberegninger. Det udgør et betydeligt beløb.\n\nDen eneste sikre måde at sikre din egen indkomst som ældre er at samle tilstrækkeligt diversificeret, produktiv formue inden pensionsalderen.”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

Jeg har selvfølgelig sørget for dette. Jeg har et gældfrit parcelhus i Helsinki og en portefølje på 200.000 euro.

Jeg er i en situation, hvor jeg beregner, hvornår jeg tør springe ud af hamsterhjulet. Det kræver OVE som fundament, hvis det stadig eksisterer om fire år.

Og min egen pensionsopsparing er allerede på et rigtig godt niveau.

FIRE kommer ikke til at ske for mig, hvad angår den sidste del. Early retirement :smiley: er allerede forbi.

6 Synes om