Jeg forsøgte at finde en passende tråd med udveksling af information om optjening af arbejdspension og relaterede emner, men fandt ingen.
Jeg tilhører selv en årgang, der er blevet frataget pensionsoptjening fra arbejde udført før 24-årsalderen, og jeg tilhører i det hele taget en generation, der samlet set indbetaler flere midler til dette system, end de beregningsmæssigt får tilbage. Dette afhænger selvfølgelig helt af, hvor længe man lever.
Når vi er på et investeringsforum, er pensionens størrelse og dens andel af de sidste års leveomkostninger ret væsentlig.
Jeg er selv en ret stor excel-nørd og har grundigt undersøgt, hvordan den årlige optjening beregnes, og hvilke variabler der påvirker den.
Jeg fokuserer på arbejdspensionen i den private sektor, da systemerne i den offentlige sektor er lidt anderledes, og jeg ved intet om dem.
Hvis du ikke kender dit eget pensionsselskab, kan du finde det her: Työeläkeote - Työeläke.fi
Ved at vælge linket “Gå til dit pensionsinstituts tjeneste” (Siirry työeläkelaitoksesi palveluun) får du adgang til stærk autentifikation, som leder dig til dit eget pensionsselskab. På dine egne sider skal du autentificere dig igen.
Mit arbejdsplads’ pensionsforsikringsselskab er Ilmarinen, og siderne er for nylig blevet fornyet en del. Optjeningen vises nu allerede som et månedligt beløb for indeværende år.
Jeg fortsætter i næste uge med at forklare denne beregning, hvordan optjeningen beregnes, og hvordan den dannes.