Lad os starte en ny tråd til ære for det kinesiske skrammels dødskamp. Passende til ære for åbningen af det nye tera-giga-mega indkøbscenter Tripla (eller flagdag på halv stang, red. anm.!). Altså: Er Tripla forbrugsfestens sidste klimaks før tømmermændene og menneskehedens besindelse? For eller imod? Går byggebranchen samtidig ind i en lang recession?
Onkel Masse har allerede givet sin mening til kende i den anden tråd, men her er den nedenfor:
Har forummets sognepræst @Masse været med til at velsigne Tripla-indkøbscentret?
Det var ikke Onkel Masse, FA, menighedsleder, der velsignede Tripla. Hvilken som helst fake drevet af forbrugshysteri, der må have været dukket op …
Onkel Masse er mere en af de her mænd for bæredygtig udvikling. Skiene er også allerede 20 år gamle, det kan betale sig at tjene penge, men ikke ved at drukne kloden i dårligt skrammel. Taaleris nye vindkraft- og lignende investeringsobjekter er i top. Taaleri var vist i øvrigt årets bedste insti.
Det er ret fedt, at Pasila nu også har andet end kontorer og beton. Når den første begejstring aftager, vil det nok blive et helt normalt indkøbscenter som alle de andre.
Forestil dig, hvis alle gjorde det samme: forbrugte bæredygtigt og forsøgte at spare på naturen. Centralbankerne ville skulle stimulere meget mere, da man ellers ikke ville nå målene for økonomisk vækst.
Bæredygtig udvikling er altså unødvendig, da forbruget under alle omstændigheder holdes på et bestemt niveau af centralbankerne. Dine beslutninger om bæredygtigt forbrug fører til, at andre øger deres forbrug. Ret umoralsk!
Kan bruges på skrammel eller tjenester. Æraen med skrammel er forbi. Vi har levet i et servicesamfund siden 1975. Jälkiteollinen yhteiskunta – Wikipedia
Selvfølgelig kan tjenester også være “forbrugsbras” – hver enkelt kan selv beslutte, hvad der er essentielt for dem. I Tripla er der igen endnu flere tjenester.
Jeg har altid undret mig over udtrykket “postindustrielt samfund”. I Finland synes det at henvise til en “blød” (pullamössö), forgældet økonomi og et fald i konkurrenceevnen
Tripla bliver en megaflopp. Der er ingen, der kommer til Pasilas hjørne, undtagen ved et uheld, og velvidende, hvad trafikforholdene er, er der ikke en eneste velhavende bilist, der vil tage dertil i stedet for til Jumbo.
Generelt undrer jeg mig over logikken bag disse indkøbscentre. Middelklassen siver langsomt ud af Helsinki, så holder man dem alle sammen i gang ved at sælge latte? Der er også en mystisk opfattelse, at købekraften på en eller anden måde bare vokser, når man bygger et indkøbscenter her og der
Jeg forstår det heller ikke, men i udlandet er indkøbscentre meget populære i mange store byer. Man kunne forestille sig, at Finland også ville gå i den retning, eller i det mindste forsøge.
Faktisk præcis sådan. Men i tænkningen om bæredygtig udvikling, når produktionen falder både i Finland og i andre lande, skal alles forbrug også falde (den berømte globale downshifting). I så fald uddeles der ikke gratis skatteeuro til en ny bil, nyt tøj, rejser til syden og andet forbrugstrivialiteter. Ikke til nogen. Og som Linkola sagde: verdens befolkningstal skal halveres.
Forbruget falder, fossile brændstoffer er ikke nødvendige, klimaet bliver ikke varmere, og verden bliver reddet
Onkel Masse, FA, lidt overraskende også skarp i populationsbiologi …
Tripla smelter dog ind i sine omgivelser ud fra sit udseende og er nok den eneste bygning siden 70’erne, der ser ud til at idealisere 70’ernes byggestil
{“content”:“En del negative følelser vækker et indkøbscenter med sit navn. Man skal køre en del med tog til Pasila fra nord. Det er i hvert fald en rigtig god ting for mig, at stationen fremover også tilbyder alsidige tjenester.”,“target_locale”:“da”}
Som en der bor tæt på Tripla, er jeg i hvert fald glad for, at serviceudbuddet i området stiger. Jeg er heller ikke nogen stor fan af indkøbscentre, men udbuddet af butikker og restauranter i området har før dette været decideret elendigt.
Jeg fik først tjekket Tripla i denne uge, da jeg kom tilbage fra en tur til provinsen med tog. Det er sjovt, for jeg bor kun 15 minutters gang derfra. Indkøbscentret breder sig sjovt fra gadeplan ned i underetagerne, mens de øverste etager nok er reserveret til kontorer. De mest almindelige butikskæder (undtagen Tokmanni, til Massefars store fortrydelse ) er der, og et par specialbutikker, som jeg aldrig har hørt om før. Selvfølgelig er restauranttilbuddet også godt repræsenteret. Blandt andre underholdningstilbud kan nævnes en biograf, og der er sikkert mere, hvis man leder ordentligt efter det. Områdets serviceudbud blev i hvert fald forbedret med ét, og det hele virkede ret pænt ved første øjekast. Den nye Pasila station er også i en helt anden kategori med hensyn til hygge end den gamle.
Denne gang tror jeg, at bygherrerne (YIT) ikke har spildt deres tid; snarere kan man sætte spørgsmålstegn ved berettigelsen af f.eks. Redi. Pasila har jo allerede en stor koncentration af kontorbygninger, og togtrafikken skaber naturlig kundestrøm.
{“content”:“Hvad foregår der lige nu hos YIT? En ret stor volumen ved åbningen, den steg direkte over modstanden, der ligger på omkring 5,9 €. Det får mig til at spørge, om nogen ved noget, jeg ikke gør…”,“target_locale”:“da”}