Skal jeg være bekymret?

En tråd i dette TV-format har manglet her på forummet, så lad os starte nu. Indholdet må gerne være bredt, lige fra små bekymringer til frygten for et globalt børskrak.
Alle her på forummet kan skrive mindst én bekymring her.

Lad os starte med en lille bekymring: Skal man være bekymret, når Onkel Masse nu om dage først tør give tommelfinger op til andres opslag, efter at Verneri har givet tommelfinger op?

12 Synes om

Jeg er lidt bekymret for, at cyklussen vender, og hvad det kan føre til. Jeg har reduceret min gæld for første gang i nok 3-4 år og har også øget min rene kontantposition, samt lidt guld. Kontanter og guld udgør ca. 10% af porteføljen.

Lagerniveauerne stiger, renterne stiger, taxachauffører deler aktietips ud, ejendomsinvestorer i træningsdragter med afdragsfrie boligforeningslån osv…

Hvis der kommer et vanvittigt ryk som følge af Trump+Xi-forhandlingerne, vil jeg muligvis reducere mine beholdninger yderligere og tilføje lidt kontanter.

6 Synes om

Skal man være bekymret, når Inderes ikke har udgivet InderesPod eller Heikkilä&Vilen denne fredag? Måske skyldes det bare julefrokoster? Er de ved at lave støttekøb til Restamax?

4 Synes om

Det seneste HV Show var for kun en uge siden på messe.

Erno blev på kontoret for at rode med mixningen af podcasten, da jeg gik, så den kommer nok i aften =)

3 Synes om

Kære Aston: Der er ingen grund til bekymring, hvis HV-showet ikke dukker op hver uge. Som det fremgår af broder Verners svar, er drengene flittige og meget travle. Men:

Skal man være bekymret over, at så mange på forummet (inkl. Masse) selv fredag aften kun tænker på HV-showets næste emne og tidspunkt?

6 Synes om

God tråd!
“Skal vi være bekymrede?”

Der er mange bekymringer, der dukker op, men den mest akutte er, om der er et ubehageligt cyberhul (kyber-reikä) i forummet. Det ser ud til, at der er blevet sendt mærkelige beskeder til siden i flere faste skribenters navne. Føler andre det også sådan?

1 Synes om

Ja. Skribenternes meninger er for mærkelige :smiley:

:slight_smile: Man må jo have sin egen mening om tingene, men jeg fik i dag en drink op gennem næsen, da jeg læste den såkaldte Mikaels kommentar om F-Secures forsigtige køb :slight_smile: Lidt troværdighed til selv trolde :smiley:

Altså hvad? Det var da Mikaels kommentar. :smiley:

Var det? Utroligt! Jeg har set og nydt alle Mikaels podcasts og optrædener det seneste år, og jeg troede, at jeg allerede havde købt F-S (Fingerprint Cards) til både min og barnets portefølje for lang tid siden.
Nå, så må jeg hellere omstrukturere disse beskeder og informationsbidder i mit sind.
Øv. Jeg troede ikke, jeg var helt forvirret, men det er jeg måske alligevel :frowning: Paranoid eller noget…

1 Synes om

Jeg er bekymret for, at gamle onkel Brutus har tømmermænd efter julefrokosten. Har gamle onkel Brutus ikke penge til at kurere tømmermændene? Har gamle onkel Brutus investeret alle pengene i andet end velvære?

Undskyld min trolling :smiley:

Skal man være bekymret over Martelas administrerende direktørs svar i ROAST:

• Svaret på ni ud af ti spørgsmål starter med: “Altså vores nye strategi…”

• Når han bliver spurgt om sin beskedne ejerandel i virksomheden: “Vi har de her tidsvinduer for køb osv.”, men fyren har trods alt været administrerende direktør i tre år…

Jeg svarer selv: Det er der ingen grund til…medmindre man tilfældigvis ejer den pågældende virksomhed

7 Synes om

Det lagde jeg også mærke til. Det var ikke et særlig tillidsvækkende interview, og konkretionen glimrede ved sit fravær. Rantaniemi bør dog være bekymret for salget i Q4, da han i interviewet understregede, at investorerne ikke skulle udsættes for flere ubehagelige overraskelser – en indtjeningsadvarsel i januar ville være præcis sådan en.

Point for, at han overhovedet turde komme til Roast.

5 Synes om

Jeg har virkelig ikke til hensigt at prale af Martelas situation, men det var netop konkretionen, der manglede.
Det er sandt, at det ikke er en lækker situation at blive “ristet” med den seneste track record.
Jeg ser det dog også lidt sådan, at hvis man bliver inviteret til en “roast”, ville det være godt at tage med, hvis man vil genvinde investorernes tillid.

Inderes ville dog næppe offentliggøre et afslag.

Man skal altid være bekymret, hvis et investeringsobjekt ikke har en “voldgrav” (moat)…

Skal man være bekymret, når premierministeren overvejer Brexit på denne måde…?

3 Synes om

Jeg tror, det er den populære gensidighed. Jeg giver kun thumbs up til noget, når jeg er i en forvirringstilstand, og der har åbenbart været et par stykker :smiley:

2 Synes om

Jeg er dog bekymret på @Masse’s vegne.

Spørgsmål til onkel: Hvor meget likviditet skal man have i porteføljen, og hvor gammel skal man være for at kunne forsøge at komme ind i de adeliges klub? Og hvis man en dag bliver adelig, må man så også tale i 3. person?

1 Synes om

Jeg har et spørgsmål, men jeg kunne ikke finde ud af, hvilken tråd jeg skulle skrive det i :thinking:
Så jeg skriver det her :wink:
Skal jeg være bekymret, når jeg ikke ved, hvor jeg kan se de mæglere, der har solgt og købt mest pr. aktie i længere tid end en dag? Nogle gange ville jeg være interesseret i at se, om anoter for eksempel har stået bag en salgsbølge, der har varet i flere uger, eller andre lignende situationer.
Du må gerne svare på spørgsmålene, om jeg skal være bekymret, og på mit egentlige spørgsmål :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Hej Stetson,

Jeg svarer på det sidste, “hvor man kan se”. Har du en specifik aktie i tankerne?

trader.di.se’s “mäklarstatistik” hjælper med at følge den akkumulerede aktivitet over mindst 1 måned og 1 år… Her er nogle links, som jeg har i min excel:

Andre selskaber kan du søge efter f.eks. her, ved at vælge “Helsingfors” fra listen: Bygg portföljer och bevaka dina aktier, fonder och värdepapper - Di Portfölj → Derfra kan du finde selskabets “nummer” i http-adresselinjen og udskifte det med nummeret i de ovenstående links (f.eks. Amer Sports er 82).

BEMÆRK: Alle værdier i mæglerstatistiktabellen præsenteres i EUR. → de viste tal er EURO.

Ps. Jeg er ikke sikker på, om de større institutionelle salg vises her (f.eks. Partneras salg i Hoivatilat vises ikke? Bygg portföljer och bevaka dina aktier, fonder och värdepapper - Di Portfölj)

9 Synes om