Jeg begyndte seriøst at handle med gearingprodukter for en måned siden. Før dette har jeg lejlighedsvis prøvet forskellige gearingprodukter i et par år samt handlet S&P500-futures i to år via Lynx (IB TWS). Primært investerer jeg i aktier med en tidshorisont på 12 måneder. I de seneste måneder har jeg fulgt markedet tættere end før og dette forum måske endda for meget. Jeg ønskede at udnytte den konstante sidde og viden om teknisk analyse på kort sigt.
Jeg valgte Nordnet Markets’ unlimited turbo-produkter med DAX-indekset som underliggende aktiv. Der er et par grunde til dette valg. For det første ønskede jeg at stoppe aftentrading på det amerikanske marked, så jeg kunne få en ordentlig nattesøvn. Nordnet Markets er åbent fra kl. 9.15-21.00, hvilket passer mig perfekt. For det andet har jeg fulgt DAX-indekset i årevis på 15-minutters grafer og forestiller mig, at jeg kan identificere tilstrækkeligt mange fundamentale faktorer, der påvirker dets bevægelser.
Statistik for den første måned:
Handelskapital i starten 10.000 EUR
65 handler, heraf 33 long og 32 short
68% af handlerne var profitable
Gennemsnitlig handel 1250,37 EUR
Gennemsnitligt afkast 13%
Maksimal fortjeneste 97%, gennemsnit af profitable handler 27%
Maksimalt tab 100%, gennemsnit af tabsgivende handler 13%
Fortjeneste på long-positioner 4935,23 EUR
Fortjeneste på short-positioner 4226,98 EUR
Samlet fortjeneste 9162,21 EUR
Strategi:
Jeg stræber efter at udnytte intradagskursbevægelser mindst en gang om dagen.
Jeg lader ikke positioner stå åbne natten over.
Jeg tager en position, når kursbevægelsens retning efter min mening er sandsynlig baseret på teknisk analyse på 5/15/60 minutters grafer.
Jeg lukker positionen, når retningen er ved at vende baseret på teknisk analyse.
Jeg vælger et produkt, hvor der er mindst 10% margen til knock-out-niveauet.
Jeg accepterer en høj margen, hvis min opfattelse er klar.
Jeg tager ikke en position, hvis der mangler en teknisk vurdering.
Udviklingsområder:
To positioner blev udknocked som værdiløse. Dette resulterede i et samlet tab på 2350 euro, hvilket er alt for meget i forhold til handelskapitalens størrelse. Knock-out’et var en konsekvens af skødesløs overvågning i løbet af dagen. Jeg fulgte ikke strategien.
I et faldende marked har der mange gange været en stor fristelse til at lade en short-position stå åben natten over. Jeg har effektivt modstået fristelsen, hvilket dog kan have mindsket profitten. Jeg anser det dog for vigtigere at holde sig til strategien.
Har I erfaring med put-optioner? Jeg bemærkede, at Lynx tilbyder dem, og jeg overvejer at åbne en konto der. Hovedformålet ville være at tage positioner i det amerikanske aktiemarked.
Jeg har foretaget nogle handler med certifikater, delvist som et eksperiment. Jeg har handlet på dage, hvor markedet tydeligt bevægede sig i en bestemt retning. Jeg har opnået profit, bortset fra én gang, hvor enten Nordenets system eller min egen internetforbindelse frøs et øjeblik, netop som jeg skulle placere en salgsordre. Jeg ville have opnået profit, hvis handlen var blevet gennemført, men kursen begyndte at styrtdykke hurtigt, og jeg solgte i panik med tab. Hvis jeg havde haft tålmodighed til at vente et par timer, ville jeg igen have opnået profit. Dette er ikke rigtig min ting.
Jeg har lyttet til Nordnets Trader’s Club indimellem. Jeg dyrker ikke rigtig daghandel, da det ville kræve træning med et handelssoftware, udvikling af en vindende strategi og en dybere forståelse af teknisk analyseværktøjer som SMA, RSI, Bollinger osv. samt candlestick-diagrammer og mønstre. I øjeblikket ligger en turbo short i DAX og rådner. Fra programmet får man også et godt markedsindblik, og Lepikkö virker som en dygtig fyr. Hvis du ikke kender det, anbefaler jeg det varmt til andre end blot handlende. https://www.nordnet.fi/fi/kampanjat/traders-club
Tilføjelse: Fra den næstsidste episode husker jeg 90-reglen om handel: 90 % af handlende taber 90 % af kapitalen på 90 dage, eller noget i den retning.
Min tekniske analyse (TA) er så grundlæggende, at jeg har fået de bedste resultater ved at have en holdning og holde ubegrænsede turbo-certifikater over natten. De bedste væddemål er netop blevet placeret om fredagen og indløst med det samme mandag morgen på grund af dårlige weekendnyheder. Det ser ud til, at man ikke kan bruge stop/loss i Nordnets gearingprodukter, det giver fejl, hvis man forsøger at indstille det. Jeg foretrækker altid den højest mulige gearing, minimum 15x. Hvis man ikke tør stå ved sin egen holdning, er det ingen mening at tage en.
De stop/loss ville dog være virkelig nyttige.. Hvilke instrumenter kan man udnytte dem med?
Mine egne spil startede den 13. marts og er indtil i dag omkring 7.000 i plus. Man bliver forbløffet over, hvilke resultater man kan opnå med disse, men risiciene er virkelig høje.
Jeg bruger Tradingview som værktøj. 15m MA50 og EMA21 som trendindikatorer for kursen. Under disse er der en nedadgående trend, over disse en opadgående trend. Som advarselsindikatorer for trendskifte bruger jeg RSI14, Stochastic Divergence og MACD-Divergence[ALERT SETUP].
Support- og modstandsniveauer er måske den vigtigste indikator. Disse finder jeg fra D/4h/1h lys samt med Fib Retracement-diagrammet. Nær support- og modstandsniveauer forsøger jeg at være vågen med hensyn til åbning og lukning af positioner.
Jeg er tilbageholdende med stop-loss. Jeg har dårlige erfaringer med dem, når jeg handler med SP500 futures. Her har jeg meget at lære. Nu har jeg lukket positionen, bortset fra to fejl, hvis kursen begynder at trende i en anden retning, end jeg forventede. Jeg tager altså et stop-loss, når jeg opdager, at jeg har taget fejl. Fra det amerikanske marked har jeg lært, at det ikke er værd at lade en tabsgivende position køre videre, hvis ens egen vurdering viste sig at være forkert. “Lad os håbe” resulterer i store tab.
Jeg synes, det er vigtigt at følge forholdet mellem profitable og tabsgivende handler. For mig var der et tab for hver to gevinster. Med dette forhold er strategien ikke helt forkert. Jeg følger også den gennemsnitlige størrelse af gevinster og tab. Den gennemsnitlige gevinstprocent bør være større end den gennemsnitlige tabsprocent.
Markedet har været i en undtagelsestilstand i en måned, og en måned beviser ikke, at denne strategi virker.
Målet er at holde den samlede investerede kapital i plus, selvom aktiekernen i porteføljen smelter. Det er på en eller anden måde også lykkedes, som billedet viser.
Her er et eksempel på de support- og modstandsniveauer, jeg bruger.
Fib retracement er tegnet fra ATH den 20. marts til bunden den 19. marts. Niveau .236 holdt i et par timer den 24. marts. Dengang fulgte jeg også bruddet af det inverse H&S. Den røde pil opad er af samme længde som H&S’ets hoved. Dette pegede over Fib .382-niveauet, som jeg anser for at være et stærkere modstandsniveau. Også det runde tal 10200 er et godt modstands-/supportniveau, ligesom 9600.
Jeg forventer et fald på mandag. Fib .236 er et supportniveau.
Med lilla vandrette linjer fra 1d lys er support- og modstandsniveauerne 9150, 9950 og 1055. Jeg tegner niveauerne, så der er så mange hits som muligt på lysenes haler. Disse niveauer er ikke præcise, men snarere områder.
Torsdag var der et typisk tillokkende sted at shorte kl. 21, men jeg tog det ikke i henhold til min strategi (ikke over natten). Jeg shortede først om morgenen kl. 10.30, da 15m EMA21 var blevet brudt og blev testet. Jeg lukkede positionen, så vidt jeg husker, om eftermiddagen fra 9600-niveauerne, da supportniveauet 9950 nærmede sig. Jeg foretog ingen andre handler.
Jeg er en absolut nybegynder inden for gearingprodukter og handel generelt, men jeg er entusiastisk Jeg tog en langsigtet portefølje på 1000€ kontanter for at prøve det af i starten af nedturen og endte med at fordoble det med rent held ved hjælp af Nordnets certifikater, så nu spiller jeg og studerer dette med gevinsterne. Jeg har undersøgt DAX- og S&P-indekserne og anvendt læren fra Nordnets handelskursus på dem.
Ved hjælp af RSI og glidende gennemsnit forsøger jeg at finde en eller to muligheder for positioner i løbet af dagen. Jeg overvåger også 5/15 og 60 min TF’er. Det hjælper mig i øjeblikket, hvis der ikke er nogen store nyheder eller NYSE-åbning under handlen. Jeg kunne handle udelukkende baseret på analyse under handlen. Jeg lod dog en Sepes short ligge over weekenden, da jeg generelt føler, at undtagelsestilstanden begynder at ramme folk og alt mere og mere.
Jeg har også kigget lidt på gearingprodukter til de største selskaber på Helsingforsbørsen, men ved første øjekast er volumener og multipler lavere der end i indekserne.
Edit: Altså bearish og bullish divergens, glidende gennemsnit og modstands- og støtteniveauer er det, jeg primært kan lede efter med mine nuværende færdigheder. Retrospektivt har jeg med dem fundet ønskede steder at tage positioner, så i næste uge går vi rigtigt i gang
Helt ok, du får et godt struktureret overblik over markedet og dine egne positioner.
Det eneste, der irriterer mig, er, at hvis jeg lukker min bærbare computer eller er inaktiv i længere tid, logger den ud af NN’s tjeneste og Infront, og så skal jeg lukke alle browsere og åbne dem igen, for at IWT åbner igen.
Jeg ved ikke, om inaktivitetstimeout’en kan justeres et sted.
{“content”:“Er en gearet ETF anderledes end andre gearede produkter? Med certifikater (og måske også warranter og turboer?) så hvis de er gearede og markedet svinger, er det meget sandsynligt, at værdien falder. Gælder det samme for gearede ETF’er? Jeg ville antage det. Hvis ja, hvorfor eksisterer de så? (Med tanken om, at er de så ikke stort set det samme produkt?) \n\nLidt off-topic, men hvordan fungerer ugearede certifikater? Har de nogen lignende faldgruber som de gearede, eller er de i princippet de samme som almindelige ETF’er?”}
I dag fandt jeg med mine egne basale færdigheder et sted at vælge en position til DAX x15 short. Kl. 10:55 køb og kl. 13:25 salg med 46,9% profit. Salg uden hjælp fra teknisk analyse (TA), da profitforventningen blev opfyldt (og faktisk endte med at blive en smule overskud, da jeg skulle lave rigtigt arbejde).
Mon ikke der findes en online-beregner, der med de nødvendige input kan beregne værdien (og gearingen) af Unlimited Turbo, når det underliggende aktiv (i mit tilfælde altid DAX / S&P-indekset) har en værdi på X?
Det ville være hurtigt at vurdere forholdet mellem værdi og gearing med hypotetiske udviklingskurver og på forhånd beslutte, hvornår turboen skal slagtes
Hvis du bruger Nordnet, kan du se gearet på listen, hvor turboerne er. Det ændrer sig altid i forhold til, hvor langt man er fra finansieringsniveauet.