Ja, jag har läst den där ”Läpi harmaan kiven” (Can’t Hurt Me). Det var en bra bok och jag håller med dig om att författaren har mycket att säga som den vanliga människan på gatan kan lära sig av. Det finns lite amerikansk ”hype” och kanske en aning överdrift/dramatisering i hans berättelser, men tanken är ändå god. ”Du kan mer än du tror” är Goggins mantra. Han pratar också om hur många bara utnyttjar ungefär 40 % av sin maximala potential. Det tycker jag är en bra poäng, och här nedan är ett exempel på hur det påståendet till stor del stämmer. Detta är alltså från mitt eget liv och gäller förstås bara ett område, som i enlighet med trådens rubrik är motion/idrott.
Som yngre spelade jag förstås fotboll fram till 18 års ålder och då blev det en del springande efter bollen. Trots det har jag alltid hatat löpning när det kommer till långa sträckor (över 5 km åt gången). Jag har en bakgrund inom kraftsporter sedan flera år tillbaka. Jag nådde resultaten: Knäböj 200 kg, marklyft 205 kg och bänkpress 150 kg. Vikten hade länge legat mellan 90–94 kg och jag är 188 cm lång. I slutet av vintern 2025 – cirka 14 månader från nu – sa jag högt vid kaffebordet på jobbet att för att springa ett helt maraton skulle jag behöva minska muskelmassan med minst 10 kg, så att jag blev lättare och en mindre muskelmassa skulle förbruka mindre syre. Jag sa alltså detta på fullt allvar, och jag var ändå nästan 30 år då och ingen 13-årig tonåring.
För ett år sedan, under tidig vår, bestämde jag mig dock för att prova på löpning, inspirerad av en kollega. En gren som jag är ”för muskulös” och ”för talanglös” för. I början sprang jag rundor på 3–5 km och var helt slut. Jag anmälde mig till ett halvmaraton som skulle ha varit den 17 maj och började träna. Sakta men säkert kom jag upp i rundor på 10–15 km, men jag var helt slut varje gång. Löpning kändes som ren tortyr och jag visste inte hur jag skulle träna, så jag sprang med alldeles för hög puls och blev utmattad efter bara några kilometer.
Nåväl, det där halvmaratonet blev det inget av eftersom jag fick en knäskada i en korpfotbollsmatch och hamnade på operationsbordet. En ganska stor operation (nytt främre korsband, sutur av menisk och borttagning av lossnat ledbrusket). Jag fick vänta en månad på operationen efter skadan och den gjordes i slutet av juni. Efter det följde 6 veckor på kryckor, vilket innebar totalt 10 veckor med kryckor efter skadan. Musklerna i det opererade benet förtvinade helt. Det dröjde till långt in i september (4 månader efter skadan) innan jag kunde gå normalt. Rehab i form av styrketräning för det opererade benet några gånger i veckan. Utöver det bodybuilding för överkroppen på gymmet.
Trots det som hänt kastade jag inte in handduken, utan tänkte att jag nog ändå skulle kunna springa ett helmaraton om det opererade benet höll. Första korta joggingturen efter tillåtelse från sjukgymnasten var i början av oktober. I slutet av oktober körde jag första längre passet, då det blev 15 km med en medelhastighet på 8,4 km/h och en medelpuls på 164 bpm. Jag var helt slut då. Tålmodigt började jag träna regelbundet 5 gånger i veckan och ökade de veckovisa kilometermängderna från 50 km –> 100 km. Det började flyta på och kändes mer meningsfullt. Vid årsskiftet anmälde jag mig till ett helmaraton vid Tuusulanjärvi den 25 april 2026.
Idag var dagen inne då det var dags att bege sig till loppet för att springa den fulla distansen på 42,2 km. Jösses vad nervös jag var hela resten av veckan. Puh. Jag vet inte ens varför, jag visste utifrån träningen att jag definitivt skulle ta mig i mål – det handlade bara om tiden. Jag hade alltså kört veckovisa långpass på mellan 30–40 km i flera månader redan. Ändå var jag nervös och rädd för ett totalt misslyckande. Startskottet gick och det var bara att ge sig iväg. Jag startade i ett tempo på ungefär 12 km/h, vilket jag utifrån träningen hade tänkt som medelhastighet för hela sträckan om allt gick som smort. Pulsen var i taket redan från start på grund av nervositeten. De första 20 km gick riktigt bra, men sedan insåg jag att jag inte skulle orka hela vägen i det här tempot. Den för snabba öppningen straffade sig och kramperna satte in efter 30 km. Jag var tvungen att stanna ibland för att stretcha baksida lår när kramperna slog till. Jag kämpade mig dock i mål på tiden 3 h 43 min. Medelhastigheten blev alltså 11,3 km/h. Till slut ett ganska tufft lopp mentalt och fysiskt på grund av kramperna mot slutet, men i övrigt orkade jag bra och energin/konditionen räckte till. Återhämtningen är redan i full gång nu efter några timmar. Jag är ändå ganska nöjd med resultatet och det var ett välarrangerat evenemang. För den som inte vet är en tid en bra bit under 4 h bra för en vanlig motionär, särskilt med bara några månaders bakgrund i grenen.
Poängen med inlägget var alltså att visa att de lärdomar från David Goggins som användarnamnet @TradingLady så förtjänstfullt citerat stämmer, åtminstone i vissa fall, vilket mitt exempel med distanslöpning visar. Vikten var alltså 88 kg när jag sprang idag, så jag har inte gått ner i vikt. Gymträning vid sidan av löpningen 2–3 gånger i veckan och muskelmassan har bevarats väl. Bland annat tar jag fortfarande ca 135 kg i bänkpress.
”Ofta sitter begränsningarna i det egna huvudet och kroppen kan prestera mer än vad det egna sinnet tror”
Detta påstående är nu officiellt bevisat genom mitt exempel med distanslöpning.
”Människan är dock anpassningsbar. Man kan lära sig att tolerera obehag och lära sig att utmana sina egna bortförklaringar. Jag gör mig själv ofta skyldig till att tänka ’jag kan inte’, fastän man borde tänka: ’jag kan, bara jag tränar.’”
Även detta bevisades vara sant under det senaste halvåret. Själv gjorde jag precis samma sak i det här exemplet, det vill säga jag inbillade mig att jag inte kunde. Men jodå, det kunde jag, och det kan man konstatera i de officiella tävlingsresultaten. Jag rekommenderar samma sak till andra, oavsett vad det gäller. Inte ens nödvändigtvis kopplat till idrott/träning. Samma tankemodell kan appliceras på andra saker och jag tänker i alla fall prova. Jag vet visserligen inte på vad än, men vi får se närmare inom kort.
När det gäller löpningen slutar resan ingalunda här för min del – snarare tvärtom. Tre stycken 60 km ultralopp är inplanerade för i år. Två av dessa är utomlands integrerade i semestern, och syftet är alltså inte i sig att tävla med blodsmak i munnen utan att njuta av vyerna och medlöparnas sällskap 