Min utländska vän skulle vara intresserad av att köpa mark i Finland i investeringssyfte. Finns det någon här som har erfarenhet av att investera i tomtmark? Eller tips om var man kan få mer information om ämnet. Avsikten skulle vara att köpa mark, antingen redan detaljplanerad eller som ska detaljplaneras, i närliggande kommuner i huvudstadsregionen längs goda förbindelser, som en investering på cirka 10 år.
Snabbt tänkt verkar avkastningsförväntningen för en sådan investering ganska dålig (särskilt som vi är på ett forum för aktieinvesteringar), men jag ser med intresse fram emot om någon vet mer om ämnet.
https://www.aamulehti.fi/a/200858061
Jag kommer att tänka på dessa fall så här i farten. Jag tycker att takten snarare har accelererat de senaste åren, så jag håller med föregående kommentator.
Här finns också en sådan här tråd: Oikeasti vaihtoehtoiset sijoituskohteet (viinit, kellot, keräilyharvinaisuudet) - Mitä keräätte/mihin sijoitatte? - Vaihtoehtoiset sijoituskohteet - Inderes forum där man också skulle kunna diskutera saken.
Jag har haft samma tanke och har redan tittat på en tomt, men min fastighetskunskap är inte så stabil, så jag har inte gjort några köp ännu. Det skulle vara en ganska intressant investering vid sidan av aktier.
Risken med att äga tomter är statens girighet: fastighetsskatterna ser ut att öka kraftigt under de kommande åren. Endast ägare av jordbruksmark är skyddade mot detta. Det finns förmodligen en minimimängd hektar för att villkoret ska uppfyllas.
Jag själv skulle hellre luta mig mot att köpa skog istället för tomtmark. Å andra sidan, när man köper skog på ett bra ställe, får man också potentiell tomtmark på köpet.
Metsien hinnat on kasvanut aika rajusti viime aikoina, pankkien metsärahastojen johdosta. Eikä metsällä pääse kilpailukykyisiin tuottoihin muutenkaan ellei laske oman työnsä arvoksi nollaa (täytyy nauttia metsätöistä).
Om man köper redan planerad tomtmark av kommunen, vet man säkert att fladdermöss, flygekorrar eller grodor inte längre hindrar eller begränsar användningen av tomten, och riskerna är under kontroll. Dessutom får man en byggnadsskyldighet på 2-3 år. Om man inte bygger får man böter. Kommunerna planerar inte mark för investerares vinster, utan för att få nya invånare och företag. Vid förvärv av råmark måste man verkligen veta vad som finns där och om det verkligen är den riktning där man kommer att bygga i framtiden, kanske om 30 år. 10 år är en ganska kort investeringsperiod.
Det skulle förmodligen vara smartare att köpa en befintlig fastighet eller ett “kvarter” på en bra plats och utveckla det, det verkar vara mindre riskabelt om man vet vad man gör.
Inte alls en dålig affär.
Man ställer sig främst frågan varför kommunen inte planlade tomterna och behöll den där utvecklingsvinsten för sig själv…
Det finns redan bokningar, men inte en enda tomt har sålts än.
Inte direkt någon riskfri guldgruva ändå. Jag vet ingenting om bostadsmarknaden i Pyttis, men på många orter i motsvarande storlek kan tomter bli liggande och “surna” på marknaden ganska rejält under årens lopp.
Och om det till slut blir affär, så i vilket fall som helst:
Kostnaderna för planläggning och kommunalteknik äter dock upp en del av projektets vinster.