Tilfældigvis startede de dog deres aktiviteter i Kasakhstan samme år. Derfra er varestrømmen til Rusland eksploderet efter krigens begyndelse. Det er selvfølgelig svært at bevise ved at google, at netop Spar deltager i dette…
Ja, den lokale operatør fik en licens med virkning fra 1. januar 2022. Spar udvider hele tiden til forskellige lande. Ville denne diskussion mon ikke høre hjemme et andet sted end i Tokmanni-tråden?
Jeg besøgte den renoverede Tokmanni Eurospar-butik i Järvenpää i dag, hvis åbning blev fejret i går. De på forhånd annoncerede åbningstilbud og gratis spandegaver havde tiltrukket mange mennesker på den første åbningsdag, i hvert fald ifølge nyhederne, og for at citere den lokale avis Keski-Uusimaa: “Tokmanni blev overfyldt under Eurospar-åbningen som gaderne i Mumbai”, selvom Järvenpää K-Citymarket, der er blevet kåret som verdens bedste butik, ligger på den anden side af gaden. Efter min mening var de madområdet blevet ret pænt, og det er en klar ansigtsløftning sammenlignet med den tidligere butik. De havde også ændret resten af butikken og placeringen af produkterne.
Der var tydeligt afsat mere personale til åbningsfestlighederne, da alle kasser var åbne (normalt kun et par kasser i brug). Alligevel måtte man på Tokmanni-typisk vis stå i kø ved kassen, selvom min kasse denne gang var usædvanligt hurtig for Tokmanni.
Jeg skimtede hurtigt, om folk udelukkende var ude efter madtilbud, men der var også brugsvarer i indkøbsvognen eller kurven. Også min egen indkøbskurv kostede usædvanligt nok over 70 euro på trods af tilbuddene, da jeg normalt tilhører den gruppe, der henter et enkelt, specifikt køb derfra. Det ser ud til, at de også delte fem-euro-rabatkuponer ud ved køb til det næste køb på 25 euro, hvilket betyder, at de aggressivt forsøger at tiltrække besøgende til butikken.
Det ser ud til, at Tokmanni ligesom Prisma også var begyndt at drille sin konkurrent ved at annoncere, at de var en “Usædvanligt bedre dagligvarebutik”.
Nå, dette har ikke meget betydning for investeringscasen, men det er en ret god fornyelse efter min smag. Hvis Dollarstore en dag kunne komme til at fungere, så kunne jeg måske endda overveje at øge min position. Lige nu er jeg stadig lidt skeptisk over for det. Indtil videre lader jeg dette ligge i min egen portefølje som en “evig hold” i afventning af en vending til det bedre, da der stadig er tilstrækkeligt med afståelsestab fra Tecnotree og Kamux-eventyrene, og min investeringsstrategi i denne del bygger på den gode gamle tro på noget bedre. ![]()
Har det ikke betydning alligevel? Hvis Tokmanni får en ægte billig dagligvarebutik fra Spar, hvor man kan få alle nødvendige fødevarer, så konkurrerer den vel med K- og S-butikkerne.
Tokmannis markedsføring har efter min mening taget et skridt fremad. Også i dag var der i Helsingin Sanomat separate reklameafsnit med Spars madreklamer vedrørende den nye butik i Järvenpää samt Tokmannis ugentlige reklameblad, som har eksisteret i længere tid. Efter min mening ser reklamerne af høj kvalitet og tydelige ud. De bruger også sloganet “Finlands billigste” effektivt. Det koster sikkert en formue, men det er ikke reklame, det halter med.
Selvom Tokmanni-reklamerne har været gode før, er reklameindsatsen i hvert fald øget, og den nye slogan er passende for visse produkter. Og det handler ikke om en forskel på et par cent.
Ja, helt sikkert.
Jeg tænkte mest, at én butiksrenovering ikke har den store betydning i det store billede. Jeg må følge med i, hvor fødevarepriserne ender, for dem følger jeg i stil med @Sijoittaja-alokas (begynderinvestor) hver gang jeg handler.
Udvalget af fødevarer vil i dette tilfælde sandsynligvis ligge et sted mellem den nærmeste Lidl og K-Citymarket.
Det er usandsynligt, at Spar vil blive en egentlig discountbutik for fødevarer, men det har Lidl heller ikke været i Finland siden starten. Min egen vurdering er, at Spars betydning for det finske dagligvaremarked vil forblive lille, men i Tokmannis forretning kan det stadig være betydningsfuldt. Vi har allerede fået opmuntrende information om, hvordan den samlede omsætning er vokset i de butikker, hvis fødevareafdeling er blevet omdannet til Spar.
Tag Kesko som sammenligningsgrundlag. Ved udgangen af sidste år var der 83 Citymarketer, 254 K-Supermarkeder og 721 K-Markeder i Finland. Spar kan ikke konkurrere med Citymarket. Derimod kan et tyvetal af fødevareafdelinger, der omdannes til Eurospar, være ganske gode aktører i konkurrence med K-Supermarkeder af mellemstørrelse. Hvis antallet af Eurosparer stiger til f.eks. 30-40, forbedres positionen yderligere. Men kunne der være f.eks. 100 Eurosparer i Finland? Næppe.
Der er blevet talt om separate forhandlerdrevne Spar-butikker som en mulighed. Men disse ville nok konkurrere i K-Market-størrelsesordenen, hvis betydning for dagligvarehandlen hele tiden mindskes, og hvis antal falder. Det ville være naturligt at udvikle samarbejde med M-forhandlere, hvilket kunne give stordriftsfordele for alle parter. Men samtidig er det værd at huske, at M-butikkernes markedsandel i Finland er 0,2 %.
Men for at gentage det, hvad der er småt for branchen, kan være stort for Tokmanni. Hvis Tokmanni på et tidspunkt f.eks. lykkedes med at fordoble sit fødevaresalg, ville det ikke rokke meget ved markedssituationen for dagligvarehandlen. Men for Tokmanni ville effekten på indkøbsomkostningerne og også på salget af andre varer end fødevarer helt sikkert være meget stor.
Hvordan håndterer Tokmanni i øjeblikket indkøb ud over Spar-produkter, f.eks. inden for ferskvarer, bruger de S’s og K’s grossister eller en anden løsning?
Spar køber alle industrielle tørvarer (f.eks. tun, pasta) og lækkerier (chips osv.). Disse bør nu have markant lavere indkøbspriser sammenlignet med situationen før Spar. Ferske varer købes gennem engroshandlere (K og S eller f.eks. fisk- og grønthandlere). Inden for slik, drikkevarer eller andre kategorier, der også sælges uden for Tokmanni-butikkerne med ferskvarer, kan Tokmanni have direkte kontakter med leverandører (f.eks. Fazer).
Dagligvarehandlens markedsandele for sidste år er blevet offentliggjort:
Her er en sammenligning fra året før:
Tokmannis markedsandel inden for dagligvarehandlen faldt med 0,1 %.