Thule Group AB - Utrustning som underlättar en aktiv livsstil

Intressant öppning. Produkterna och varumärket är bra enligt min egen erfarenhet, verksamheten är stabil, förutsägbar och lönsam. Avkastningen på eget kapital har varit cirka 20% under flera år, det fria kassaflödet har vuxit i samma takt som resultatet och vid en snabb titt verkar det vara ett riktigt kvalitetsbolag.

Det är bara synd att priset under året har blivit för högt för min smak på grund av ett exceptionellt bra tillväxtår. Historiskt har omsättningen vuxit med cirka 8% per år, och man skulle kunna tänka sig att en liknande omsättnings-/resultattillväxt skulle fortsätta i framtiden, då bolaget självt siktar på endast >5% årlig tillväxt. Utdelningsavkastning ~2%. Om man antar att den årliga tillväxten fortsätter med 8% och värderingen förblir densamma, skulle investerarens årliga avkastning vara 10%.

PE på förra årets resultat är 34,5. Om 2021 växer med 8%, så är PE 2021 32,0. Har inte dessa redan laddats med lite högre tillväxtförväntningar, eller är jag helt ute och cyklar när det gäller rimlig värdering? Samtidigt kan man i Helsingfors få Kamux, som har en liknande avkastning på eget kapital och siktar på att växa 20% per år, till nästan PE 20.

3 gillningar