Dette er efter min mening en overraskende vigtig nyhed for Tesla. Tesen har indtil nu været, at Waymo er dyr, og Tesla er billig. Nu begynder Waymo at mindske det omkostningsgab. Narrativet har hidtil været, at Waymo er en flue, som Tesla kan mase, når de vil, men der er ikke meget bevis for, at det faktisk forholder sig sådan.
Tesla har også den udfordring på lang sigt, at bilernes udviklingshastighed er bremset betydeligt op, mens konkurrenterne udvikler sig hurtigere, og Waymo kan vælge den vindende hest og skifte udbyder efter behov.
Musks interesse ser ud til at være rettet andetsteds nu, og det føles som om, at “biler er kedelige”. Jeg undrer mig over, hvad der holder kursen oppe.
Jeg har kørt i en Model Y i godt tre år nu og synes, det er en rigtig god bil, men udviklingen er droslet voldsomt ned, samtidig med at konkurrenterne accelererer.
Når det gælder selvkørende biler, har spørgsmålet altid været, hvad der sker først: Waymo/Nvidia osv. får skaleret prispunktet for LiDAR tilstrækkeligt langt ned, eller Tesla løser autonomi udelukkende baseret på vision (vision-only).
Det første problem er rent teknisk-økonomisk, hvor det blot handler om, hvor mange kvartaler/år det vil tage; vi har allerede set, hvordan priserne på LiDAR nærmest er kollapset i løbet af få år.
Det sidstnævnte er derimod et binært enten/eller-problem, hvilket betyder, at vi ikke kan vide, om Tesla eller andre nogensinde løser det (dvs. om man f.eks. opnår level 5-niveau).
Jeg mener, det er en dårlig beslutning, at Musk stædigt holder fast i det kamerabaserede system. Som sagt vil prisforskellen på sensorer blive forsvindende lille med tiden. Men derudover, selv hvis kamerasystemet kan bringes til at fungere bedre end det acceptable minimum, vil det altid være bagud i forhold til de løsninger, der har flere sanser til rådighed. Det svarer til at forsøge at programmere den menneskelige hjerne, hvor den ene person mangler hørelsen. Uanset hvor god software man laver uden høresans, vil den, der programmerer med høresansen i behold, over tid altid have en fordel.