Hvis der ikke er en væsentlig forskel i omkostningerne mellem en 2-personers og en 4-5-personers, hvordan i alverden kan man så retfærdiggøre den 2-personers? Og jeg vil vove at påstå, at omkostningsforskellen pr. bil ikke er særlig betydelig, når man tager hele bilens livscyklus i betragtning.
Hvilken beregning tør du påstå det på baggrund af?
Cybercab er jo designet fra bunden til netop det formål, i modsætning til de eksisterende modeller. Produktionsmetoden er også helt anderledes sammenlignet med den nuværende. Det ville være yderst mærkeligt, hvis disse faktorer ikke førte til, at kilometeromkostningen bliver markant lavere end for noget andet køretøj.
Jeg undrer mig over, hvorfor der ikke er en eneste Optimus med på gruppebilledet. Ifølge Tesla bliver de jo allerede brugt på Teslas fabrikker. Det er mærkeligt, især når Tesla i dag brander sig selv mere som et AI-firma, så hvorfor de Optimus-robotter, der er på fabrikken, ikke er blevet inviteret med på billedet. Der er tilsyneladende stadig brug for ret mange mennesker i bilproduktionen..
Nå, som jeg sagde, så er der på det tidspunkt gået noget helt galt. Det nytter ikke noget at skændes om det her, når det om et par måneder begynder at blive klart, hvordan det går.
Jeg har ikke noget mere håndfast end Groks estimat på 2-4k USD pr. bil. Efter min mening er det ret lidt, når man ser på helheden over hele livscyklussen.
Hvis prisen er $30k, og tilladelserne til selvkørende kørsel er på plads, vil der helt sikkert være købere, også til erhvervsbrug. Det kan selvfølgelig være, at denne plan falder til jorden ligesom $30k Cybertruck’en, men den pris blev ikke hypet i særlig lang tid.
Idéen bag Cybercab er bredere end blot en bil. Når unboxed-metoden tages i brug i produktionen, og Optimus-robotterne også bliver trænet til fabriksarbejdet med Cybercab, vil omkostningerne falde og produktionshastigheden stige. Formentlig kan produktionsmetoden fremover også anvendes til 3/Y-volumenmodellerne.
Ford har netop offentliggjort en tilsvarende produktionsplan. Fords nye billige elbiler (EV’er) bliver lavet med unboxed-metoden, et 48-volt system og Giga-casting, præcis som Cybercab. Man kan ikke konkurrere med det kinesiske omkostningsniveau uden produktionsinnovation, som Farley sagde.
Musk ser ud til at blive motiveret af en eller anden social medie-kendiss løfte om at barbere håret af, hvis Cybercab uden rat og pedaler og med alle sine mågevingedøre går i produktion i år til en pris på $30k. Det er derfor, der igen har været røre om denne plan og priserne.
Det typiske antal passagerer i taxaer er 1-2 personer. Desuden er bilen lettere og billigere at holde ren, da rengøringsarealet er halvt så stort som i en normal bil.
I gamle dage producerede man de samme biler som 2- og 4-dørs, og dengang kostede de firedørs typisk 2-6.000 mark mere end de todørs, men produktionseffektiviteten var måske ikke helt på samme niveau som nu.
Produktionsomkostningerne for en enkelt personbil eksklusive udviklingsomkostninger mv., dvs. kun dele + samling på fabrikken, ligger sandsynligvis på ca. 3.000 - 4.000 EUR uden batteri. Batteriet er dyrere end resten af bilen (omkring 4.000 - 6.000 EUR). Omkostningerne er så lave, når der ikke tages højde for designomkostninger eller omkostninger til opførelse af fabrik og produktionslinje, men kun de rene omkostninger til dele + samling. Enhver ændring i produktet øger derefter hurtigt omkostningerne, hvis serierne forbliver små.
Angiveligt er der i Austin 1-5 robotaxier uden en sikkerhedschauffør i bilen, men en sikkerhedschauffør følger tilsyneladende efter i en anden bil. Langt størstedelen af kørslerne i selv Austin foregår med en sikkerhedschauffør i bilen. I San Francisco køres der med chaufføren normalt bag rattet. Der findes ikke andre byer endnu.
Situationen er altså nogenlunde den samme som sidste efterår, ingen synlig udvikling.
Sidens programmør blev i øvrigt lige ansat som praktikant hos Tesla.
Situationen har altså ikke ændret sig det store i det overordnede billede, men det ulmer tydeligvis under overfladen, og der ventes tilsyneladende på ny software. Bilerne holder klar og venter på kryds og tværs af Austin:
Kan du sende links til disse tak, i hvert fald for et par uger siden virkede chase cars stadig til altid at være en del af billedet baseret på Twitter-diskussioner.
Jeg talte om ture uden sikkerhedschauffører, det er den grønne linje. Statistikken fra San Francisco har ingen praktisk betydning, den tjeneste er den samme som Uber eller Lyft.
Hvilke beregninger…? Antallet af taxier uden sikkerhedschauffører…?
I den henseende ser det ret svagt ud for Tesla. Waymo øger bare forspringet.
Jeg undrer mig også over, hvorfor der kun er 8 reelt selvkørende biler. Disse har formentlig konstant fjernovervågning slået til, da jeg ikke kan se, hvorfor man ellers ikke ville øge antallet, hvis man virkelig tror på, at teknologien fungerer. Eller kører de mon med en eller anden FSD-pilotversion, som forhindrer udvidelse til et større antal køretøjer.
Det er da spøjst, hvordan lederne hele tiden forlader firmaet. Nu er det robotaxi program managerens tur. Det er virkelig mærkeligt, at folk på ledelsesniveau forlader deres firma i det her tempo. Han takkede for resten ikke elmo ret meget.