Fortæl endelig mere, hvem andre end Tesla har fiflet med at få garantireparationer ind under goodwill?
Jeg tvivler ikke på, at du ikke forstår det, men lad mig forklare det.
Warranty reserve eller warranty accrual bogføres i forbindelse med bilsalget; det er et estimat over de påkrævede garantiomkostninger i garantiperioden, som bogføres under cost of automotive sales som en negativ linje. Hvis det viser sig, at der er flere garantireparationer end estimeret, skal virksomheden øge sin warranty accrual og desuden bogføre en stor engangsomkostning for de underestimerede garantiomkostninger → dette påvirker bruttomarginen (gross margin) direkte. Tesla har derimod bogført goodwill-reparationer under “service and others”, hvorved resultateffekten lander på SGA-linjen, hvilket betyder, at bruttomarginen er kunstigt højere.
Sikke en analyse igen.
Q1 2026 leverancer 359023 biler, COGS 12,616 = 35140 pr. bil
Q1 2025 leverancer 336681 biler, COGS 11,461 = 34281 pr. bil
Og samtidig skal man tage højde for produktmixet; i Q1 2025 blev der solgt færre S/X/CT end i Q1 2026, men i Q1 2025 var ramp-up af CT i gang, og bilerne var på deres dyreste, især da man solgte foundation-modellen, som er den dyreste at producere – uanset hvad kan man ikke sige, at COGS er faldet fra året før.
Jeg har ikke nævnt noget om dette, så det forbliver et mysterium, hvorfor du igen opstiller sådanne stråmænd; dem kan du fægte med mod en anden.