Tesla - Fremtidens førende bilproducent? (Del 2)

Den afvisningsprocent betyder intet for den almindelige bilist. Det er en del til 20 euro, som er lettest at få skiftet på garantien hos Tesla, når man først har fået en dumpet synsrapport fra synshallen. Det er mærkeligt, at tallet er så lavt, da jeg har hørt, at 8 ud af 10 får den skiftet af denne grund; måske får nogle den skiftet på forhånd uden om synet.

Varmepumpens holdbarhed er til gengæld noget, der virkelig påvirker den almindelige ejer, og det fremgår slet ikke af synsstatistikkerne. Ud fra forskellige undersøgelser kan man udlede, at fejlraten er omkring 15 % (inden for de første 80.000 km), og reparationsomkostningerne kan være 5.000 euro. For mit vedkommende påvirker det i hvert fald i høj grad, om man tør købe en et par år gammel Model 3/Y uden garanti. Jeg tror, jeg kører et par år endnu i min 8 år gamle Model S, som har været rigtig pålidelig i de 5 år, jeg har kørt i den. Serviceomkostninger over 5 år/150.000 km: 4 kabinefiltre à 13 euro og bremsevæske én gang til 100 euro. Der har selvfølgelig også været et par reparationer: ladeport til 300 euro og en vindueshejs til 300 euro. I alt altså 792/5 år, hvilket svarer til 158,4 euro/år. Det er langt de laveste service- og reparationsomkostninger, jeg har haft på nogen bil, jeg har ejet.

11 Synes om