Tekova - Problemfri erhvervslokaler

Toimari vielä Q2-haastiksessa odotteli Q3:n olevan aktiivisempi kuin vuosi sitten vastaava. Nyt jäätiin sitten ihan reippaasti siitä, niin onhan tässä nyt markkinoiden luotto koetuksella:

8 Synes om

Gid Finanstilsynet gad undersøge de to ledelsespersoners transaktioner? Som ledelsespersoner og på grund af familieforbindelser har de sandsynligvis haft fuld indsigt i selskabets ordrebeholdning.

10 Synes om

Enhedslederen for projektudvikling og regionsdirektøren kender sandelig godt selskabets ordrebeholdning. Søskendeparret har godt nok haft travlt med at sælge deres aktier.

9 Synes om

Hvorfor umuligt at vurdere? Hvis man bare kigger på overskriftsniveau på, hvad der tidligere er blevet meldt ud om tilsvarende kvartalsvise ordreindgange, så er det her jo suverænt det svageste.

Selv har jeg indtil videre blot fulgt selskabet fra sidelinjen, men har bestemt overvejet at købe aktier. Har mest forsøgt at regne ud, hvor man kan finde disse “standardiserede Puuilo-lignende kasser” mange år frem i tiden, så forretningen kunne have en “sikker” og forudsigelig indtægtsstrøm. Forbruget (og væksten i det) er trods alt begrænset i Finland, så der bliver næppe bygget “Puuiloer” i store mængder efter et vist mætningspunkt. Der bygges selvfølgelig også kommunale sportshaller og andet indimellem, men altså…

3 Synes om

Ordreindgangen i Q3 var en stor skuffelse, det kommer man ikke udenom.

Men man er nødt til at tilføje, at i Q1-2025, hvor der ikke blev meldt ud om indgåede kontrakter, fik selskabet ifølge mine beregninger kun 2 kontrakter til en samlet værdi af 17,5 mio. €. Og heraf kom de 17,2 mio. € fra Nebius’ datacenterprojekt. Så der har altså været stille kvartaler før.

Der kan ikke tåles ret mange af den slags kvartaler i træk. Nu er der et massivt pres på Q4 for at lukke handler.

3 Synes om

Kan nogen forklare, hvorfor den falder så meget på én dag? Med dagens salgstal burde der vel ikke være belæg for, at aktiekursen ryger under 1,1 €? Der er vel ikke noget galt med virksomhedens indtjeningsevne? På de sociale medier var der tidligere positiv hype om, at man ville nå salgsmålet? En del af forklaringen er formentlig tab af tillid – der har været ventet i spænding på store nyheder, ordrer på “nye datacentre” osv.? Det kan selvfølgelig være, at nogen ved mere? Men er det mon ikke snarere sådan en enkelt dags “luften ud af ballonen”-reaktion, hvorefter det stabiliserer sig igen… og når vi så får Q3-regnskabet og flere fakta på bordet, bliver fremtiden mere klar.

Jeg mente primært, om der for disse 11M blot er tale om såkaldt uheld med timingen, og at dette så udligner sig i forbindelse med Q4, eller om der rent faktisk ligger en reel træghed bag, så handlerne ikke bliver lukket. Dårligt formuleret i min egen besked.

2 Synes om

Har der været bemærkelsesværdigt store frasalg i dag? Og hvis der har, hvorhenne så? Mærkeligt, burde den slags ikke håndteres via en nedjustering (tulosvaroitus), eller var dette en sådan?

1 Synes om

Salget ser ikke ud til at køre, når ordrerne falder, og insidere primært har solgt deres aktier – nogle endda i ganske betydelige mængder. Det er helt forståeligt, at kursen falder, når de investorer, der må nøjes med disse pressemeddelelser og andre svagere signaler, ønsker at reducere deres risiko, det vil sige sælger aktien.

Tekova er blevet sammenlignet med Lehto, måske til dels lidt ufortjent, men store insidersalg kombineret med netop det faldende salg kan hos nogle investorer vække ubehagelige gamle minder om, hvordan det i sidste ende gik med Lehto.

8 Synes om

Virkelig en stor skuffelse. Lad os høre ledelsens forklaringer den 27.10., når vi får Q3.

Der kom et par kommentarer om insider-salg. De henviser formentlig til den store blokhandel i slutningen af august. Der var stadig en del tilbage af kvartalet på det tidspunkt. Generelt set synes jeg, at insiderne har solgt ret moderat i forhold til deres beholdninger. På disse niveauer kunne man dog godt håbe på nogle opkøb, men de har i hvert fald hånden på kogepladen (skin in the game). Enhver må lave sine egne fortolkninger.

4 Synes om

Med insidersalg henviste jeg helt simpelt til ændringerne på ejelisten og også over en længere tidshorisont. Hvis man for eksempel kigger på ændringerne i 2026, har følgende folk fra Tekova – eller tidligere folk derfra – været på salgssiden: Koivukoski, Petäjäjärvi, Puura, Tolonen, Viljamaa, Illikainen, Lahtinen samt Sieppi, og af selskaber Viimeiset Eurot, Rande, Silvione, Misaka, Onnivations & Inmik. Samlet set altså ganske betydelige salg, og mange har selvfølgelig stadig hånden på kogepladen (skin in the game), men trafikken er godt nok temmelig ensrettet.

4 Synes om

Jeg henviste ikke til dit indlæg, beklager uklarheden.

Og ja, helt enig i, at retningen er forkert, især når man ser på værdiansættelsesmultiplerne.

1 Synes om

Det minder mig levende om sagen med Lehto Group og insidertransaktionerne til 12 € i foråret 2018. Der er jo trods alt nogle af de samme fjolser med her :squinting_face_with_tongue:

4 Synes om