Tammiralli og andre kalenderanomalier

Jeg har en lille fornemmelse af, at januar starter med en stigning drevet af aktiesparekonti, men at den bliver kortvarig, fordi aktierne allerede har så stærk en forskydning. Det bliver interessant at se, hvad der sker.

8 Synes om

{“content”:“Jeg har lidt en fornemmelse af, at priserne er taget forskud, fordi alle tænker “på grund af OST kommer der et voldsomt januar-rally”, og så får vi gode købspriser på OST i starten af året.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Jeg har også åbnet en ASK, men jeg havde ikke tænkt mig at købe noget derinde lige med det samme, for nu ser det i hvert fald for mig ud til, at vi virkelig har taget for meget forskud på glæderne, og når det viser sig, at januar-rallyet ikke kommer alligevel på grund af ASK, så vil vi helt sikkert se et lille tilbageslag. Så jeg vil sandsynligvis udskyde de første køb til februar-marts, hvis vi til den tid forhåbentlig er faldet lidt, så det ville være lettere at finde nogle attraktive investeringsmål :thinking:

3 Synes om

Undskyld, måske et dumt spørgsmål: Antag, at visse aktier begynder at stige kl. 10 den 2. januar, når de fleste af de ca. 40.000 personer, der har åbnet en aktiesparekonto, begynder at købe aktier. Jeg forstod, at køb kan foretages på aktiesparekontoen allerede fra den 1. januar. Er det værd at foretage købene baseret på lukkekurserne den 30. december og lade dem vente på aktiesparekontoen den 1. januar, indtil børsen åbner, eller er det mest fornuftigt at foretage købene først, når børsen er åbnet kl. 10 den 2. januar?

1 Synes om

1/1 er vel ikke en dag, hvor børsen er åben, så jeg kan handle på en investeringskonto? Det er bedst at vente tålmodigt på, at børsen åbner kl. 10 den 2/1.

1 Synes om

Jeg tror, det ville puste gode udbytteaktier lidt op. f.eks. Titanium. Jeg har købt lidt ekstra baseret på det.

1 Synes om

Så vidt jeg forstår, åbner handel den 1. januar. Børsen er ikke åben der, men jeg tror, man kan lave købsordren klar. Den vil selvfølgelig først sendes ud på markedet den 2. januar kl. 10, når børsen åbner. Jeg tænkte bare, at jeg roligt kunne gøre mine købsordrer klar allerede den 1. januar, da jeg har tænkt mig at købe mange aktier.

{“content”:“Er dette en form for trolling? Børserne er ikke åbne den 1.1.20, og priserne varierer, så hvordan regner du med at få priserne fra den 30.12.19? :thinking::grin:”,“target_locale”:“da”}

Jeg forstår ikke helt din tanke.

Du kan selvfølgelig afgive en ordre allerede nu, men hvorfor skulle du gøre det, når jeg intet ved om udbudsniveauerne?

Hvis du af en eller anden grund ikke kan komme til computeren/smartphone den 2.1, så måske ja, men jeg ser ikke rigtig nogen anden grund til at gøre det på forhånd.

Hvorfor skulle man overhovedet skynde sig med køb? Jeg vil anbefale at se roligt, i hvilken retning børserne åbner den 2. januar.

2 Synes om

Ankomsten af OST (Overkurs) fik allerede i december spekulanterne til at købe de aktier, som uden tvivl er i mange kontoåbneres tanker.

1 Synes om

Du har sikkert ret. Tanken var, at hvis jeg stærkt troede, at et par aktier ville stige et par procent med det samme, når børsen åbner, og jeg skulle nå at købe dem præcis ved børsens åbning. Men ja, måske skal man ikke skynde sig og købe til lukkekurserne den 30.12, men se på købspriserne, når børsen åbner, og derefter placere ordrerne.

Jeg ville ikke blive overrasket, hvis børserne styrtede sammen næsten lige efter, at “vindjakkerne” har fået flyttet deres penge fra bankkonti til aktiesparekonti.

5 Synes om

Jep, sådan gik det. I nogle aktier, som jeg følger, skete der en stigning på flere procent den 30. december, så jule- i stedet for januar-rally var måske det, der skete.

Rahpak tænker nok af en eller anden grund, at hvis man udfører en 1.1-opgave, kan man stadig købe til “gamle priser” den 2.1, når børsen åbner, dvs. til lukkekursen den 30.12.

Jeg tænkte også på, hvor stor en indflydelse udsving i selskabers værdier kunne have på aktiesparekonti? Ideen er, at når man ikke behøver at betale skat af salg inden for kontoen, vil man så reagere endnu stærkere og mere følsomt på negative nyheder? Hvis en stor del af OST-gruppen (aktiesparekonti, opr. Osakesäästötilit) desuden er nye eller begyndende investorer, kunne Inderes-effekten forventes at blive endnu stærkere i 2020 i tilfælde af negative nyheder og anbefalinger.

For os evige holdere, der investerer i små finske vækstselskaber, kan dette naturligvis, hvis det realiseres, give interessante købsmuligheder.

7 Synes om

{“content”:“Det er netop det problem, at de aktier, der stiger med det samme, næppe vil gå igennem til den forrige børsdags lukkekurs, og det var jeg godt klar over. Jeg tænkte, at når ordrerne var klar, ville jeg følge med ved børsåbning og om nødvendigt hæve købsprisen, hvis der ikke skete nogen handel. Men mens jeg overvejede dette, endte jeg med at tænke, at det nok er bedre at se, hvor kurserne går hen først, og først derefter købe.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Man kan se budniveauet 15 minutter, før børsen åbner, så man kan vurdere situationen lidt. Altså hvis man har tænkt sig at købe en bestemt aktie lige ved åbningen.

4 Synes om

{“content”:“Betyder det, at tilbudsniveauerne vises f.eks. i Nordnets tjeneste 15 minutter tidligere?”,“target_locale”:“da”}

Ses i Nordnet 15 minutter før. :slight_smile:

2 Synes om