Dybhavsmineraler - 10x eller til nul

Jeg har fulgt dybhavsminedriftsprodukter og -producenter i et stykke tid. Branchen har mange startup-lignende aktører, som alle indeholder meget interessante 10+x investeringscases. Tråden er beregnet til en samlet generel sektordiskussion. Lad forumets hive-mind blive aktiveret.

Hvad er dybhavsminedrift?

Dybhavsminedrift eller (DS) minedrift er en kategori, hvor metaller udgraves eller fiskes op fra havbunden. Teknisk og praktisk er der to typer af dette; indsamling af noduler og udgravning/sugning af sediment. Under verdenshavene er der fundet flere områder, der indeholder store mængder koncentreret malm eller direkte metal.

Noduler

Noduler findes især i Stillehavet. En nodul er en metalbold, der er dannet over hundreder af millioner af år, typisk på størrelse med en tennisbold. Denne bold kræver næsten ingen forædling udover adskillelse af metaller. Den er metallisk og ret ren. Der er enorme mængder af dem i visse områder. Noduler indeholder ofte kobolt, nikkel og magnesium samt andre metaller. Den mest betydningsfulde enkeltstående startup inden for dette felt er TMC (The Metals Company). Indsamling af noduler er en meget steril procedure sammenlignet med landbaseret minedrift eller sugning af sediment under havet. Her er et billede af, hvor noduler findes. Især Clarion Clipperton Zone (CCZ) er en stor attraktion i denne sammenhæng.
image

Noduler på havbunden ser sådan ud
image

Havbundssedimenter

Dannelsesmåden er meget anderledes end for noduler. Aktive og tilstoppede varme kilder på havbunden spytter gasser og sten ud i havet fra under jordskorpen. Livet på Jorden startede sandsynligvis i disse miljøer i sin tid. Hvor disse ventiler har været, er der ofte store koncentrationer af mineraler. Ideen er at udvinde og suge sedimentlaget på bunden, hvorefter den normale mineralforædlingsproces videreforædler produktet til metal. Sammenlignet med landbaseret minedrift er mineralrigdommen mangedoblet, og aktørerne i branchen (igen startups) foreslår, at selv efter udvindingsomkostningerne tilbydes en pris, der er mange procent bedre end ved landbaseret minedrift.

Hvorfor?

Mineraler er nødvendige i et accelererende tempo. Nye miner er miljøproblemer, og det er en langsom proces at få dem i drift. Jordarbejde er også meget kapitalintensivt (capex-intensivt). DS-minedrift foreslår en miljøvenlig måde at producere metaller på.

Hvorfor er alle aktører startups?

FN’s lovgivning for havbunden er stadig åben. Man taler om en ISA-beslutning. ISA-beslutningen skulle være kommet sidste sommer. Det gjorde den ikke. Næste deadline (DL) for den er den kommende forår. ISA’s største bekymring er miljøspørgsmålene. I praksis venter alle DS-startups på ISA’s beslutning, så de har et lovligt grundlag for at udvinde mineralerne.

Investeringsmål

Jeg har selv identificeret 2 DS-investeringscases.

TMC

TMC er verdens største DS-startup. Omkring 500 mio. USD i markedsværdi (01/2025). De er også den største havbundsforsker ved siden af akademiet. TMC’s virksomhed er baseret på CCZ-nodulindsamling. Det, der gør TMC til det “bedste” nodulfirma, er deres aftaler med polynesiske/mikronesiske/melanesiske stater. I nogle FN-aftaler findes der en paragraf, der tilbyder verdens stater en andel af havbundens ressourcer. Små østater får mere af dem. TMC har i løbet af de seneste 10 år sikret sig en eksklusiv driftslicens med flere østater til at operere som DS-operatør i CCZ-området. Værtsstaten får en del af overskuddet. På det vedlagte billede er det bemærkelsesværdigt, at Stillehavet er stort, og disse områder er virkelig store.
image

Når ISA giver det juridiske grundlag for at starte minedrift, vil TMC printe penge. TMC kunne også delvist betragtes som et Trump-spil, da Trumps amerikanske politik er meget ressourcecentreret og ‘America First’-orienteret. Flere republikanske repræsentanter lobbyer desuden hjemme og i FN for at fremskynde ISA-koden.

Green Minerals AS

Norsk sediment-startup. Meget, meget mindre end TMC. Teknikken er også anderledes. De skulle have fået tilladelse fra den norske regering ved årsskiftet for en måned siden. Venstrefløjen blokerede dog dette. Der er valg i Norge til foråret, og det højre-liberale parti er ifølge de seneste meningsmålinger ved at vinde valget. Tilsvarende er det nuværende store arbejderparti i regeringen ved at lide et betydeligt valgnederlag. GM sagde efter beslutningen, at dette udskyder tidsplanen med omkring et år. De løber tør for kontanter inden da, så en emission er forventet. GM er et kobberspil. Områderne, der findes nordvest for Norge, er primært identificeret til at indeholde kobber. GM agter at operere med lav kapitaludgift (capex-let) som olieselskaberne, der opererer i Nordsøen i Norge. Formålet er tilsyneladende også at anvende eksisterende infrastruktur i området, såsom udtjente olieboreplatforme.

TLDR

• Politisk 10+x global investeringscase
  • Lav teknologisk risiko
  • Høj politisk risiko
  • Spil på grøn teknologi og strategiske ressourcer
30 Synes om

Clarion-Clipperton-zonen er et interessant tilfælde. Er den teknologiske udfordring dog ikke så lav, som du fremstiller den? Havområderne er dybe derude, og på dybden er trykket enormt. I hvert fald vil jeg også selv følge med i dette nu.

4 Synes om

Lidt mere baggrund om TMC:

https://www.globenewswire.com/news-release/2024/11/14/2981685/0/en/The-Metals-Company-Provides-Third-Quarter-2024-Corporate-Update.html

Der er stadig penge i kassen efter SPAC-fusionen og anden fundraising til at drive forretningen videre - i hvert fald indtil videre.
I gamle SPAC’er og naturligvis også i andre vækstvirksomheder udvander aktiebaserede aflønninger effektivt ejerskabet. Det ser ud til at være tilfældet her også, jeg skal grave mere i det.

Andre udpluk fra Q3-rapporten

After years of conversations with shareholders, it’s clear that the delivery of the Mining Code by the ISA is viewed as a key catalyst for TMC. Recent discussions with Member States and the incoming ISA Secretary-General give me confidence that there is no change in the ISA’s commitment to deliver on its mandate. But until we have sufficient regulatory progress—whether through delivery of the Mining Code or clarity on the ISA’s application review process—investors can rest assured we won’t be raising funds for CAPEX for the Hidden Gem production system upgrades.

In the meantime, we’re watching promising momentum in Washington, with several initiatives expected to gain traction post-election. One of Washington’s strongest nodule resource development supporters, Rep. Elise Stefanik, has been tapped as UN Ambassador, and Marco Rubio, another key supporter, is set to become Secretary of State, which oversees the ISA file. We anticipate the Pentagon’s long-awaited report on nodules to be released soon, and we’re encouraged by the increased U.S. interest in the ISA’s work.

Og denne forventede rapport var altså tilsyneladende positiv
https://www.globenewswire.com/news-release/2024/12/30/3002615/0/en/TMC-Applauds-U-S-Congressional-Mandate-for-2025-Defense-Department-Feasibility-Study-on-Nodule-Refining.html

ISA-beslutning kommer muligvis på mødet i juni. Næste session er ifølge dette i marts, men beslutningen kræver yderligere information, som i hvert fald Nauru ville levere først efter mødet i marts.

NORI has set the date of June 27, 2025 for its expected submission of its ISA exploitation application. According to the ISA Council’s decisions ISBA/28/C/24 and ISBA/28/C/25, if NORI submits an application for a plan of work for exploitation before the RRPs have been adopted, the ISA Council at its next meeting, as a matter of priority, will consider the process for considering such an application. The ISA Council is not scheduled to meet again until March 2025 and the Company believes it is unlikely that the ISA Council would consider an application for a plan of work for exploitation before this session. In light of this, Nauru has formally requested that the ISA clarify the submission and review process for such an application at the March 2025 meetings before NORI submits the Application and, therefore, has decided to submit the Application after the March 2025 meetings on June 27, 2025.

Dette er nu overfladisk og hurtigt gennemgået.
@luettelo: er der nogen tanker om den teknologiske modenhed og potentialet for udvinding af knolde, som @Sir_Graham nævnte?

Hmm.. en tilføjelse vedrørende SPAC-kapital. Jeg havde SOAC i min portefølje engang og fulgte lidt med og solgte aktierne, da målselskabet blev fundet.
I hvert fald blev SPAC-kapitalen trukket ud med 90% :grin:
https://keskustelut.inderes.fi/t/spac-merger-companies-vaihtoehto-ipolle/6153/2759?u=kettunen
Hvad blev der så tilbage i kassen, eller kom der yderligere finansiering ad en anden vej :man_shrugging:

8 Synes om

Dette er et ret godt spørgsmål. Selvom presset er stort, er deres relative størrelse i de forskellige faser af processen tilsyneladende håndterbar. Jeg sammenligner altså driftstryk og trykforskelle ved opsamling, filtrering og naturligvis løft. TMC har allerede løftet tonsvis af noduler som en del af deres forskningsproces: https://www.youtube.com/watch?v=xAtWBOtFIQY. Det er bestemt ikke trivielt, men jeg har ikke hørt eller læst nogen steder, at selve driften skulle være særligt udfordrende eller en blokerende faktor.

Her opsummeres den største enkeltstående risiko i hele projektet meget godt, nemlig at ISA’s beslutningsmål i FN har haft en tendens til at skifte plads. Dette har så naturligvis udskudt tidspunktet for produktionsstart, hvilket fører til at finde bunden af pengekassen og behov for yderligere finansiering. I de tidligere kvartalsrapporter er det kraftigt understreget, at omkostningerne pr. kvartal er faldet osv., hvilket betyder, at cash runway ville være længere på denne måde.

Hele projektet er ikke direkte afhængigt af USA. TMC opererer og støtter sig til amerikansk teknologi, men selve CCZ’s værtsstater er østater i Stillehavet, og den vedhæftede video fortæller, at nodulerne blev behandlet i Japan. Nodulmalmerne ville sandsynligvis ende på det globale marked i USA, men også i andre lande, hvor metaller bruges meget. USA har dog meget mere at sige i FN-organet end en stat på størrelse med Nauru.

Yderligere om andre stater. Især Kina er også interesseret i at udnytte nodulerne. Også andre statslige aktører er meget interesserede i nodulerne. Det er ikke et kapløb, men også her vinder aktører som TMC, der er kontraktmæssigt godt positioneret.

4 Synes om

På Reddit findes der en ret aktiv diskussionsgruppe, hvor der også i dag er kommet nye diskussioner: https://www.reddit.com/r/TMC_Stock/

Derudover findes der på YouTube overraskende gode og relevante videoer generelt om ISA, CCZ og også direkte om f.eks. TMC. Her er Vox’s kvalitetsvideo på 11 minutter, som forklarer historien om ISA og CCZ. Sandsynligvis den hurtigste måde at få en grundlæggende forståelse af emnet på: https://www.youtube.com/watch?v=pf1GvrUqeIA.

1 Synes om

Der er intet nyt her. Jeg arbejdede i 1980’erne på Rauma-Repolas Marinetekniske fabrik, hvor der bl.a. blev fremstillet MIR-miniubåde, indtil CIA forbød aktiviteten. Der var også mange forskellige udviklingsprojekter, f.eks. til at løfte noduler. Ingeniørstuderende, der var i færd med at afslutte deres studier, blev sendt til en landbrugsudstilling for at lære om kartoffeloptagere. Nå, et apparat nåede udviklingsfasen, som fungerede på samme måde som en støvsuger (dog med vand), og som ville have løftet noduler til kurve nær overfladen og derfra videre til skibet. Finland var ret udviklet inden for marineteknologi på det tidspunkt. Det er ærgerligt, at alt blev stoppet.

8 Synes om

Udvindingen af noduler fra dybhavsbunden har for nylig taget en speciel drejning. Forskere opdagede nemlig, at nodulerne producerer betydelige mængder ilt ved elektrolyse. Nu undersøges det, hvor stor betydning dette har for dybhavets økosystemer. Det er tilsyneladende muligt, at dybhavets økosystemer er afhængige af den ilt, nodulerne producerer.

Og da jeg i efteråret lyttede til Northern Miner-podcasten, vakte dette mistillid til fremtiden for udvindingen af noduler.

7 Synes om

Ja, det fik en del spalteplads i sommer. Om der er hold i det, er en anden sag. Flere tidligere peer-reviewed artikler om emnet beskriver en mekanisme, der netto set er modsat, som det også nævnes i abstraktet af denne artikel.

I CCZ-området forstyrres TMC’s og andre radarers funktion. Der har været flere konfrontationer. Jeg læste netop en analyse om dette emne i sommer. Der blev bl.a. stillet spørgsmålstegn ved kvaliteten og holdningen i den pågældende artikel. Artiklens hovedforskere er tilsyneladende ret aktive mænd/kvinder med en sag. TMC og andre har til gengæld offentliggjort deres egne undersøgelser. Også de er partiske. I sig selv gør det ikke ISAs beslutning lettere, at de, der offentliggør forskningsresultaterne, er ret langt fra upartiskhedens midterakse.

Så kommer selvfølgelig spørgsmålet om, hvad der er det mindste onde; at fælde indonesiske regnskove for en nikkelmine og flytte millioner af tons jord. Samt at forbruge og forurene vand. Eller hvordan kobolt fra Congo er et produkt af børnearbejde. I mineralbranchen har der mig bekendt aldrig været en pro-miljøløsning. Man må vel bare vælge det mindste onde. Eller leve uden mineraler. Det er ikke svært at gætte, hvordan forbrugeren stemmer med fødderne i denne sag. Eller staten (markedsområder), som har aggressive grønne mål.

2 Synes om

Jeg har selv fulgt dette selskab i et stykke tid, og jeg er overbevist om, at støvsugning af havbunden har en mindre miljøpåvirkning end minedrift. Jeg håber, at USA (og Europa) handler hurtigt nok, for Kina & co vil gøre det alligevel.

Udnyttelsen af mineraler i havet ville afbalancere den nuværende ubalance, hvor Kina, hvis de ønskede, kunne vanskeliggøre elektrificeringen i vestlige lande.

Jeg har også en lille ejerandel i selskabet, selvom jeg ved, at det er en lotteriseddel. Til gengæld ser jeg intet uoverkommeligt ved teknologien. Tidligere i tråden blev Rauma-Repolas interesser nævnt i denne sammenhæng. Jeg husker selv at have overvejet koncepter for udnyttelse af noduler engang i 80’erne.

Jeg håber, at Barron & co får tilladelserne og får denne kilde til værdifulde mineraler til at fungere!

5 Synes om

Jeg har præcis den samme “strategi” i TMC. En rent spekulativ yolo-position, hvis forventede afkast er enten 10+x eller 0 kr. Hvad angår risikostyring, er formlen den samme som ved pokerbordet: indsatsen er af en størrelse, så det ikke slår en ihjel at tabe den, selvom det ærgrer.

2 Synes om

Jeg har det præcis på samme måde.
Jeg købte en lille mængde, før ISA træffer en beslutning.
Hvis tilladelsen gives, vil kursen helt sikkert skyde i vejret.
Selv hvis tilladelsen kommer, er der stadig mange forhindringer forude, før forretningen bliver rentabel i stor skala.
Hvis alt går galt, så lad det være. Jeg har så lille et beløb investeret i dette.
Lad os se, hvad der sker. Terningen er kastet.

4 Synes om

Screenshot_2025-02-01-11-28-48-18_b72a20be883aec8a014bd2b7c7038e87

TMC skulle have offentliggjort den allerede tidligere forsinkede strategi og feasibility study. Den senest angivne deadline var januar. Januar sluttede. Direktøren præsenterede dog noget i denne retning. Det vil sige, at Trump har ændret ligningen markant, og de foretrækker at finde ud af mere om sagen, før de forhaster sig. Hvis jeg har forstået det korrekt, indeholder denne feasibility study også produktionsomkostnings- og indtægtsprognoser, når driften starter.

1 Synes om

Ny artikel, som gennemgår TMC’s investeringsrisiko og muligheder. Intet nyt eller revolutionerende for dem, der allerede er indviet i emnet: Deep-Sea Nodule Collection: Why Some Investors Are Missing the Boat (Guest Post by Craig Shesky) - The Oregon Group - Critical Minerals and Energy Intelligence

Alle uædle metaller i den elektrokemiske spændingsrække forekommer i naturen som salte af en syre, såsom sulfat, sulfit, eller bundet til ilt, dvs. som oxider. Kemisk er det fuldstændig umuligt, at disse skulle producere ilt på havbunden. Når metaller eventuelt udvindes fra disse noduler, skal de reduceres. Denne proces kræver ret meget energi. Tankegangen om, at disse skulle producere ilt, er fuldstændig absurd.

2 Synes om

Forskere blev også overraskede over, at nodulerne producerede ilt, og troede i starten ikke på resultaterne. Men forskerne hævder dog, at nodulerne er elektrokemisk aktive. Jeg er dog ikke nogen ekspert i elektrokemi, så jeg har ingen personlig mening om sagen. Tilsyneladende er de fleste noduler silikat- eller oxidbaserede i deres mineralogi.

1 Synes om

Lige præcis. Silikater er også salte af kiselsyre, selvom de også kan indeholde ilt. Det ville være virkelig svært at tro (umuligt), at disse molekyler ville afgive deres iltatomer uden katalysatorer og rigelig ekstern energi.

2 Synes om

Screenshot_2025-02-08-19-08-45-47_b72a20be883aec8a014bd2b7c7038e87

Hvad kan man dog spekulere om dette… Noduulijeesus har tilsyneladende besøgt Det Hvide Hus

Der er sket meget for både TMC og GEM i løbet af de sidste par uger.

TMC

TMC’s aktiekurs har været i stærk medvind. Derudover offentliggjorde TMC resultaterne fra en demonstrationsberigelsesproces ved brug af eksisterende modne teknologier. Resultaterne var meget positive. Dette betyder, at efter udvinding af nodulerne er den teknologiske risiko i produktionslinjen næsten nul. TMC’s CEO, den langhårede nodul-Jesus, har ifølge LinkedIn og andre rygter været meget i Det Hvide Hus, og ifølge ham selv er den amerikanske regering meget positiv over for udnyttelsen af CCZ.

GEM

GEM offentliggjorde deres kvartalsregnskab for et par dage siden. Aktiekursen faldt ~30% på én gang. Og tilsvarende steg den lidt igen i de følgende dage. GEM præsenterede tal for, hvor meget dækning der er på kontoen, hvad cashburn og runway er. Der blev også nævnt WWF’s tabte retssag, som giver et juridisk grundlag for aktiviteten. Norges kommende efterårsvalg er den næste vigtige milepæl for dem.

4 Synes om

The Metals Company annoncerer konferenceopkald om virksomhedsopdatering for fjerde kvartal og hele året 2024 torsdag den 27. marts 2025

3 Synes om

TMC’s regnskabsrapport er kommet. Rapporten i sig selv bød ikke på nogen væsentlige nyheder. Der er stadig penge i kassen. En lånegarant trak sig tilbage. En anden lånegarant garanterer mere. Der er stadig “runway” tilbage.

Operationelt var det mest betydningsfulde at indsamle, transportere og behandle en prøvebatch af noduler i Japan. 1200 tons noduler blev til 500 tons kalcinat, hvorfra man i smelteværket derefter fik nikkel-kobber-kobolt og magnesium-silikatstøbegods. Dette betyder, at man med eksisterende teknologi og raffineringsinfrastruktur kan opnå brugbare metalprodukter fra noduler.

Årsagen til, at jeg ikke selv begyndte at skrive på forummet med det samme den 27., på regnskabsdagen, er derimod det politiske miljø. I morges offentliggjorde CEO-nodul-Jesus Barron derimod et ret svovlholdigt brev rettet til ISA CEO Statement on ISA and USA - The Metals Company. Det er ingen hemmelighed, at ISA ikke har været hurtig til at handle med licensudstedelsen. Barron henviste til en 2-årig behandlingstid med Nauru, som ISA blot afviste og slet ikke behandlede. Barron og TMC-teamet har været i tæt kontakt med Washington de seneste måneder. TMC’s frustration over ISA er meget på linje med Trump-kabinettets kommunikation, hvor andre FN-operationer også kritiseres. Er en situation nu ved at materialisere sig, hvor TMC helt omgår ISA ved hjælp af USA og Nauru for at udnytte CCZ? I det store billede ville det være interessant at se, hvordan Kina eller Indien ville agere i denne situation.

4 Synes om