Speqta - Affärsmakaren

Redeye kommenterade resultatet och en caseuppdatering kommer:

5 gillningar

Tack för öppningen och @Helel för den fina företagspresentationen. Jag tog en liten position idag och får se vad som händer. Det verkar som att botar också driver kursen här, så det lönar sig att vara försiktig. Q1 förväntas fortfarande vara svagt, men därefter hoppas man att marknaden återhämtar sig. Det finns säkert tid att komma med senare om man vill.

3 gillningar

Investerare har tydligen insett potentialen :smiley: @5,20 SEK

Kommer det ut någon information? Den pumpar något fruktansvärt

Ohkaset var sidorna. Kommer lätt att skena iväg när den har så få växlar :exploding_head:

Redeye Q4-kommentarer:

Höjning av riktkurser på gång.

Det är redan gammal information. Kanske har höjningen av riktkurserna läckt?

Det här med att investera är verkligen konstigt. Igen erbjöds snabba vinster med ett par dagars innehav, trots att kursen har legat lågt hur länge som helst. :smiley:

Man kan väl bara konstatera att det finns superintelligent folk på Inderes.

Jag antar att det vore bra att sitta med nu 2021 och i slutet av året kommer förhoppningsvis redan att visa hårda resultat.

2 gillningar

Jag lägger in en liten kommentar här angående Speqtas uppgång, som jag skickade privat till Eka. Nu för tiden kommenteras dagliga förändringar här, och detta är dock relevant för diskussionen. :smiley:

Den nuvarande uppgången kan ses ur perspektivet av att den långsiktiga trenden har brutits, alltså tekniskt sett är detta utbrott mycket starkt. Jag noterade faktiskt denna möjlighet när jag gjorde köpet

Speqta har dock ofta varit sådan att den kan stiga snabbt men sedan falla lika snabbt tillbaka igen, alltså under året har det brukat hända att om den försöker stiga så trycks den ner. Det är bra att veta att den kan flyta runt 6 SEK i ett par dagar utan större problem och sedan bara vara drygt 4 SEK igen.

Historiskt sett har det lönat sig att sälja vid en sådan topp, dock inte alltid direkt. (10.40)

Jag uppdaterar här (10.52) att Speqta nu skulle vara 5 SEK och även under. För detta fanns det ingen egentlig drivkraft mer än utbrottet och man hade kunnat komma in för under 5 om man verkligen hade velat.

TLDR: Dagens förändring ska inte tolkas som betydelsefull för casets fundamenta. Här kan det alltså spela stor roll att vi igår för första gången på länge stängde över 200 EMA (exponentiellt glidande medelvärde), men historiskt har man inte kunnat tolka en långsiktig trend från det. Historiskt har många bränt sig på Speqta genom att FOMOa (fear of missing out) på dessa dagstoppar.

4 gillningar

Jag ser en god kortsiktig potential här, då Redeyes uppdatering kan ge kursen lite skjuts. Med så tunna marginaler kan en uppdatering orsaka en mycket kraftig rörelse i kursen.

För närvarande får kursen starkt stöd av dess låga resultatbaserade värdering och Bidbrain, som förväntas starta i början av 2021 och vars marknadspotential, om den lyckas (kan misslyckas), är verkligen betydande. Jag anser att förhållandet mellan avkastning och risk är fullständigt osymmetriskt och passar bra för min tradingposition, men om Bidbrain lyckas skulle jag kunna behålla denna i portföljen även på längre sikt.

Finansinstitutets resultat stärks av den nuvarande låneförordningen i Finland, och detta verkar fortsätta åtminstone till hösten 2021.

2 gillningar

Nu har det ett par gånger ganska snyggt nuddat vid 200MA på veckografen och efter de senaste två gångerna har det resulterat i en liten nedgång på ett par veckor. Historien är ingen garanti för framtiden, men men..

1 gillning

Det känns som att kanterna tar slut hela tiden här, det ligger ett ganska stort köptryck i bakgrunden och det har varit en mycket jämn uppgång under hela dagen. Har Speqta diskuterats mer utförligt på något utländskt forum?

Edit: Diskussion på Avanza-forumet: Placera Forum

1 gillning
4 gillningar

Jag tog en liten position i bolaget i fredags. Jag har tillräckligt med tro på framtiden med den nuvarande värderingen.

1 gillning
1 gillning

Vilka tankar har andra om Q1-rapporten? Q1 EBITDA 7.6 MSEK, när Redeye prognostiserade 4.3 MSEK, vilket är en tydlig överträffning. Omsättningen var 42.8 MSEK och här hamnade man något under prognoserna (Redeye 43.4 MSEK).

Marknadsreaktionen är åtminstone förödande med -17% just nu, men jag tycker att siffrorna är helt okej och företaget är även just nu ganska måttligt värderat.

3 gillningar

Skulle du kunna utveckla vad måttligt prissatt betyder för dig här?

Jag har en egen uppfattning om värderingen och jag anser inte att reaktionen nödvändigtvis är felaktig. Speqta är visserligen inte särskilt dyrt, men det har inte heller några större drivkrafter för att stiga högt.

Det som händer nu är att C&C-grunden bär en (låg) värdering, men vingarna saknas. Man måste komma ihåg att detta, mätt på justerad resultatbas, är ganska dyrt (eller var) och ser billigt ut främst på grund av bokföringsmässiga vinster som uppstod genom att tilläggsköpeskillingen inte betalades i Q2 förra året, om jag minns rätt.

2 gillningar

Speqtans Q3-rapport och webcast 11.11. Det ska bli intressant att se hur bidbrain har utvecklats. I augusti-presentationen hade de bara inkluderat ett fåtal kunder eftersom tjänsten fortfarande var i uppstartsfasen.

Drivkraften för bidbrain är Googles tillkännagivande att förhindra användning av tredjepartscookies i slutet av detta år. Det finns dock otroligt många konkurrenter.

Speqta AB (publ) (“Speqta”) har ingått avtal med Nordic Capital-ägda Sambla Group AB (“Sambla”) om att sälja den ledande låneförmedlaren i Finland, Eone Oy (“Rahalaitos”), för cirka 48,4 miljoner euro (45,5 miljoner euro på kontantfri basis)

Speqta förvärvade Rahalaitos i januari 2020 och betalade en köpeskilling på 23,5 miljoner euro.

Med likvida medel på nästan 300 miljoner SEK och inga räntebärande skulder har vi flera spännande strategiska möjligheter framför oss. Därför inleder vi en strategisk översyn av vår verksamhet.

Ganska tufft, en vinst på 218 MSEK från denna affär på ett år, när Speqtas marknadsvärde efter de senaste dagarnas uppgångar fortfarande bara är 323 MSEK. Lägg därtill VD:ns kommentarer, så skulle jag tro att Speqta även säljer övriga C&C-delar och sedan fokuserar helt på BidBrain och AdTech.

3 gillningar