Sociala medier och olika plattformar i investeringsbeslut

Sociala medier är starkt närvarande i vår vardag och nästan alla av oss använder någon plattform dagligen eller åtminstone veckovis.
Har ni märkt att sociala medier eller till exempel Inderes diskussionsforum har erbjudit er inspiration eller till och med konkret påverkat era investeringsbeslut?
Hur betydande anser ni sociala mediers roll i dagens investeringar – är det mer till nytta eller till skada?

Låt oss inleda en saklig och öppen diskussion om hur olika plattformar, sociala mediekanaler och diskussionsforum formar vårt tänkande som investerare.

Jag hamnade själv på Inderes forum i samband med Bilots börsintroduktion i början av 2020, då det verkade finnas bäst diskussion om ämnet här.

Jag kan rakt på sak säga att jag som investerare skulle vara väldigt annorlunda idag (dvs. jag skulle endast månadsspara i index) om jag inte hade hamnat på detta forum. Forumet har gett mig väldigt mycket och här finns oerhört kunnigt folk som delar med sig av sin kunskap och expertis gratis till andra. Jag har lärt mig mycket nytt genom detta, jag kan dock inte säga hur väl det syns jämfört med passivt indexsparande.

Jag har förvisso sagt det redan tidigare, att när antalet användare på Inderes ökade började det bli allt tyngre att följa forumet, då inlägg och diskussioner kom i en allt snabbare takt. I och med detta minskade jag min egen aktivitet, då jag inte längre hade tid, vid sidan av mitt övriga liv, att hålla mig “uppdaterad” på forumet. Detta visade sig främst i att jag minskade antalet följda diskussioner och övergick mer till att vara enbart läsare snarare än diskuterare.

Sociala mediers roll i dagens investeringar är enorm och jag hoppas att dess inverkan i sin helhet är positiv. Säkert har människors överdrifter, både uppåt och nedåt, ökat i och med sociala medier.

2 gillningar

Jag håller på med mitt examensarbete om sociala mediers inverkan på generation Z:s investeringsbeslut. Jag undersöker särskilt hur sociala mediekanaler, influencers och sociala mediefenomen påverkar investeringsbeteendet hos personer under 30 år.

Om du är mellan 18 och 30 år skulle det vara fantastiskt om du kunde ta en stund och svara på en enkät. Enkäten är helt anonym och det tar bara några minuter att svara. Du kan svara på enkäten mellan den 10 och 17 april.
Du kommer till enkäten via länken nedan:

Sociala mediers inverkan på generation Z:s investeringsbeslut

1 gillning

Detta forum, io-tech bbs samt Youtube är de bästa källorna för investeringar. Facebooks investerargrupp var en obehaglig upplevelse. Investeringsidéer för aktier får jag särskilt från Investing och Morningstar webbplatser.

1 gillning

Jag vet inte om YouTube och Spotify och liknande podcastinnehåll egentligen räknas som sociala medier, men åtminstone för mig har besluten att investera i fonder delvis baserats på intervjuer och andra uttalanden från representanter för dessa fonder.

Till exempel började PYN elite intressera mig när jag hade lyssnat på Petri Deryngs intervjuer i Inderespodden och senare i andra intervjuer.

På samma sätt skulle jag knappast ha investerat i Proprius Partners fonder om jag inte under årens lopp hade lyssnat på Heikkilä & Vilens diskussioner och senare Olli Viitikos intervjuer.

Jag gillar också Sifters innehåll mycket och anser det inte alls omöjligt att jag skulle investera i det i framtiden. Detta inkluderar både Sifters eget innehåll och intervjuer i Karon grilli, hos Inderes m.m.

När man lyssnar på intervjuer känns det som att man kommer bättre ”in i huvudet” på portföljförvaltarna än genom att bara läsa investerarbrev. Man märker ganska snabbt om innehållet resonerar med ens egen tankevärld. Naturligtvis är det enda investeringsbeslutskriteriet inte ”portföljförvaltaren verkar vara en bra typ”, men jag skulle ha svårt att föreställa mig att jag skulle anförtro mina pengar åt någon vars röst jag aldrig ens har hört.

Det kanske låter dumt men så är det åtminstone för mig.

När det gäller sociala medier följer jag främst Inderes forum, men jag har nu lärt mig att jag inte längre låter ens bra inlägg påverka mina investeringsbeslut. På längre sikt är jag säker på att det skulle påverka min avkastningsförväntan negativt på grund av ryckigheten.

Fabo, Kauppalehti och Shareville är till stor del sådant skräp att jag håller mig långt borta.

4 gillningar

Japp, det har jag funderat ganska mycket på. Jag är själv 23 år och märker att sociala medier – särskilt TikTok och YouTube – ibland påverkar för mycket hur man förhåller sig till investeringar. Algoritmerna visar hela tiden klipp om hur någon har “tjänat miljoner på aktier” eller fått “passiv inkomst som 20-åring”, och även om man vet att allt inte är så enkelt, så påverkar det ens tänkande. Jag brukar bläddra igenom Inderes forum nästan dagligen, och där kan diskussionerna ibland erbjuda bra perspektiv eller väcka tankar, men ibland blir det kanske lite för spekulativt. Sociala medier har alltså stor potential för lärande och informationsdelning, men det finns också en risk att dras med i hypen eller att jämföra för mycket sin egen prestation med andras. Så, det är användbart ja, så länge man förblir kritisk och kan filtrera vad som verkligen är relevant för ens egen strategi.

2 gillningar

Ibland känns det som att algoritmerna matar fram just det innehåll som antingen får en att bli för entusiastisk eller att ifrågasätta sitt eget arbete. Jag märker också att även om man har en tydlig plan, så när man tittar på vissa videor eller diskussioner börjar man lätt fundera på om man inte borde “göra något smartare” eller snabbare istället. Kanske just därför är det viktigt att hålla sin egen strategi klar i åtanke och förhålla sig till allt innehåll lite som genom ett filter.

1 gillning