Din investeringsstrategi

Många tittar på den texten med fasa och funderar på om investerar-nybörjaren tänker ta en position i Sofi-banken. :sweat_smile:

Jag kan inte uttala mig om risker och hotbilder. Min egen investeringsstrategi bygger på att köpa tillväxtbolag när de är billiga, riskfyllda och ingen tror på dem. Till exempel var Sofi-banken ett lätt köpobjekt för ett år sedan: banken var prissatt på samma nivå som ”dinobankerna”, trots att Sofi länge hade varit en växande bank som rörde sig mot lönsamhet i sin verksamhet.

Nu är jag praktiskt taget ”gift” med dessa aktier, eftersom en försäljning skulle realisera enorma skatter (genomsnittspris cirka 5,6$). Från nuvarande priser skulle jag inte öka positionen, men jag skulle inte heller sälja. Min investeringsstrategi skulle inte tillåta att köpa Sofi nu, eftersom värderingsmultiplarna har sprungit iväg för högt, men det betyder inte heller att jag skulle vara bearish.

För närvarande finns det till exempel mer attraktiva köpobjekt bland sjukförsäkringsbolagen. Det växande sjukförsäkringsbolaget Oscar är prissatt på samma nivå som ”dino-sjukförsäkringsbolagen”. Det känns som att dess prissättning är likvärdig med Sofi-banken för ett år sedan, när den handlades runt 6 euro. Ett annat är Zeta, vars nyligen publicerade shortrapport prissatte den riktigt trevligt. Nu har den redan sprungit iväg lite när ett bra resultat kom. Root är också riktigt prisvärd, men jag väntar fortfarande innan jag lägger till.

Jag vill påpeka att en stor del av mina pengar finns i index. Därför skulle jag aldrig köpa något på aktiesidan där jag inte ser minst 50% uppgång. Detta betyder också att jag kan ta smällar i enskilda aktier utan att det påverkar min portfölj nämnvärt.

Aktier i portföljen

• Sofi
  • Oscar
  • Hims
  • Root
  • Google
  • Golar LNG
  • Nu
  • Zeta
  • Novo (liten trade)

Jag har också länge tittat på och studerat Cadeler AS, som bygger vindkraftverk, men de höga kostnaderna för havsbaserad vindkraft gör mig tveksam. Där skulle finnas potential att bli havsvindkraftens Golar, men statligt subventionerade parker (garanterade inmatningstariffer) känns väldigt riskfyllda. Kina bygger förstås också havsbaserad vindkraft, och i det landet går ekonomin före pragmatism, inte ideologi, så kanske branschen har en framtid. Förmodligen kommer det att gå med Cadeler som med NBIS, som jag hade under observation redan vid 20$, men jag missade den båten också. :roll_eyes:

SijoittajaAlokas gör ett förtjänstfullt arbete med dessa utländska företagstrådar. Angående det ovan nämnda sjukförsäkringsbolaget, skulle man kunna få en tråd om sjukförsäkringsbolaget Oscar Health.

Det var inte längre direkt relaterat till Sofi så jag lade det i en annan tråd.

10 gillningar