Her kan man lægge gode bogtips om investering, hvis man finder nogle, også for en begyndersparer som mig!
Jeg læste Sjögren & Hikiä’s Vaurastumisen reseptit som min første investeringsbog og kunne rigtig godt lide den (jeg fik den i gave, da jeg var omkring 19 år). Den havde gode afsnit om i hvert fald personlig økonomistyring og grundlæggende ting om forskellige aktivklasser. Man skal dog også kunne filtrere lidt, nogle emner er behandlet med for stor vægt i bogen. Men den er letlæselig og ikke for lang ![]()
Jeg burde selv læse den igen nu, 4 år efter, så ville jeg nok se tingene med lidt nye øjne.
Først skal det siges, at dette er en god og nødvendig tråd. Jeg har læst godt et halvt dusin bøger, hvorfra jeg vil fremhæve mine top-4:
-
Graham: Intelligent Investor. Dette er en god bog, selvom min økonomiske ordforråd ikke er det stærkeste… så jeg kunne ikke internalisere alt fra en så lang bog ved kun at læse den én gang. Jeg prøvede dog at udvælge hovedpunkterne, og de vigtigste var a) Grahams tankegang om sikkerhedsmargen og b) bestemmelse af fair værdi baseret på en dybdegående analyse af virksomhedens forretning. Alt skal bygge på disse grundlag. Dog ikke den nemmeste bog for en nybegynder.
-
Lindström: Onnistu osakemarkkinoilla (Succes på aktiemarkedet). En god bog om værdiinvestering, bør læses igen.
-
Saario: Miten sijoitan pörssiosakkeisiin (Hvordan jeg investerer i børsnoterede aktier). Et godt grundværk som den første guide for en nybegynder, men alle “hundrede eviggrønne tips” gælder nok ikke som de er.
-
Erola: Paras sijoitus (Den bedste investering). En god grundbog om indeksinvestering. Indeksinvestering er sandsynligvis den mest fornuftige måde at opnå afkast på lang sigt, medmindre der er tale om en passioneret hobby, man vil bruge tid på. Indeksinvestering interesserer mig ikke længere, fordi jeg ønsker at bruge tid på dette og også søge at opnå overnormalt afkast ved at tage et synspunkt. Jeg foretrækker at eje virksomheder direkte og dermed være direkte involveret i historien.
Andet: Inderes’ investeringsskole, videoer, podcasts og frem for alt de dybdegående forretningsanalyser er alt for mig til at åbne op for de delvist forældede tankegange, der blev præsenteret i bøgerne i fortiden, på en måde, der passer til nutiden. Verden har ændret sig, f.eks. siden Grahams tid.
For det andet er jeg som “almindelig person” simpelthen ikke i stand til at udføre en dybdegående forretningsanalyse af virksomheder på samme niveau som professionelle hos Inderes. Når man erkender dette, indrømmer det over for sig selv og følger sin egen investeringsplan, samtidig med at man (lidt kritisk) følger Inderes’ anbefalinger, tror jeg, at resultatet på lang sigt vil være godt… Min egen portefølje mangler stadig de store succeser (multibaggers), men jeg er ret optimistisk på lang sigt. Jeg fylder først 3 år med denne kære hobby, og de første par år gik med at lære de grundlæggende ting.
Ps. Selv på et bjørnemarked er den vigtigste psykologiske faktor efter min mening den kendsgerning, at man kan være 99% sikker på, at man har købt aktier tilstrækkeligt langt under virksomhedens fair værdi. På lang sigt vil aktiens værdi sandsynligvis korrigere mod fair værdi.
Næste på min læseliste:
- Graham: Security Analysis
- Malkiel: Random Walk Down Wall Street
Som hjælp til læsning er (Amazon-ejede) Goodreads meget anbefalelsesværdig https://www.goodreads.com/ Her kan du holde styr på bøger du har læst og bøger du er interesseret i, og samtidig gør det det nemmere at finde bøger der passer til dit humør. ![]()
Jeg vil gerne anbefale bogen Modern Monopolies: What It Takes to Dominate the 21st Century Economy (https://www.goodreads.com/book/show/26114480-modern-monopolies?ac=1&from_search=true) inden for platformverdenen. Der er meget knaphed på investeringslitteratur om platforme. Men denne bog giver en usædvanlig indsigtsfuld forklaring på moderne forretningslogik og økosystemer. ![]()
"Hvad har Google, Snapchat, Tinder, Amazon og Uber til fælles, udover stigende markedsandele? De er platforme – en ny forretningsmodel, der stille og roligt er blevet det eneste spil i byen, og har skabt enorme formuer for sine grundlæggere, mens de dominerer alles dagligdag. En platform skaber pr. definition værdi ved at facilitere en udveksling mellem to eller flere indbyrdes afhængige grupper. Så i stedet for at producere ting, forbinder de simpelthen mennesker.
Internettet i dag vrimler med platforme – Facebook er ansvarlig for næsten 25 procent af alle webbesøg, og Googles platformnedbrud i 2013 trak omkring 40 procent af internettrafikken med sig. Platforme, der repræsenterer de ti mest besøgte sider i USA, er også fremtrædende globalt; i Kina indtager de de otte øverste pladser i webtrafikranglisterne.
Fremkomsten af mobil databehandling og dens allestedsnærværende forbindelse har for altid ændret den måde, vi interagerer med hinanden på, smeltet den digitale og fysiske verden sammen og udvisket forskellene mellem “offline” og “online”. Disse platformgiganter udvider deres indflydelse fra den digitale verden til hele økonomien. Alligevel forstår få mennesker virkelig de radikale strukturelle ændringer i de sidste ti år. I Modern Monopolies fortæller Alex Moazed og Nicholas L. Johnson den definitive historie om, hvad der er ændret, hvad det betyder for virksomheder i dag, og hvordan ledere, iværksættere og virksomhedsejere kan tilpasse sig og trives i denne nye æra."
Tak @Erno_Hilvenius for det gode bogtip, den kommer også på min læseliste… Disse platforme er tydeligvis det nye i 2010’erne og ofte en meget skalerbar forretning… En succesfuld investering kan derfor være ganske indbringende…
Heikkilä&Vilén Show med et lidt anderledes læsetip: Sinuhe Ægypteren.
Nalle Wahlroos’ Ti mest ødelæggende tanker om økonomien. Det er ikke egentlig investeringslitteratur, men jeg læste selv bogen to gange.
{“content”:“På min sommerferie stødte jeg på en yderst interessant og god blog af John Huber. Hvis du forstår engelsk, anbefaler jeg den varmt til alle: http://basehitinvesting.com/author/johnhuber/\n\nHuber skriver om value-selskaber, relativiteten af værdiansættelse (en P/E på 40 er billig, hvis virksomheden vokser hurtigt; en P/E på 5 er for meget for selskaber, der er modne til konkurs) og vigtigheden af tilpasningsevne.”,“target_locale”:“da”}
Her er et udpluk af en god tekst om hans præstation i 2017. Teksten handler om at forankre, sælge for tidligt, Apple og Tencent http://basehitinvesting.com/saber-capital-annual-investor-letter/
Jeg tjekkede min egen Goodreads-profil for 10 investeringsbøger, som jeg selv har givet en anmeldelse på 5/5. Dem kan jeg altså selv anbefale, selvom grundene varierer. Nogle er fremragende skrevet, andres indhold er guld. Alle er ikke udelukkende investeringsbøger, men der er i det mindste en stærk forbindelse.
Bøgerne er ikke i en særlig rækkefølge, og jeg må samtidig bemærke, at jeg er blevet en mere og mere krævende læser og dermed anmelder. Det betyder, at ældre bøger kan have fået 5 stjerner, hvor de i dag måske ville få 4. I dag får selv en rigtig god bog 4/5, hvis den ikke kan give mig noget væsentligt nyt. På dette tidspunkt er der blevet forbrugt så mange investeringsbøger, at det i nogen grad er udfordrende.
Modern Monopolies: What It Takes to Dominate the 21st Century Economy - Moazed, Alex
Et must-read i platformenes æra. Erno nævnte det allerede tidligere.
The Outsiders: Eight Unconventional CEOs and Their Radically Rational Blueprint for Success - Thorndike Jr., William N.
En fremragende bog om, hvordan man skaber ejerværdi.
What’s Behind the Numbers?: A Guide to Exposing Financial Chicanery and Avoiding Huge Losses in Your Portfolio - Vecchio, John Del
Kræver allerede en del viden, og kan være tør, hvis emnet ikke interesserer. Hjælper med at forstå bedre, hvordan resultater kan manipuleres, og omvendt hvilke ting der kan indikere problemer.
The Greatest Trade Ever: The Behind-the-Scenes Story of How John Paulson Defied Wall Street and Made Financial History - Zuckerman, Gregory
Dette var for mig en interessant historie. Passer ikke nødvendigvis til alle, og er ikke undervisningsmateriale. Jeg kunne dog i dag sætte spørgsmålstegn ved 5/5-vurderingen.
Market Wizards & The New Market Wizards: Conversations with America’s Top Traders - Schwager, Jack D.
Læst for lang tid siden, men husker det som meget lærerigt dengang. Specielt om, hvordan man kan tjene penge med helt forskellige investeringsstile. Jeg anbefaler det til at åbne ens egne tanker, jeg syntes, det var meget interessant. Her er altså seriens to første bøger, og der er kommet flere, men for mig er den største glans måske forsvundet. Alle er dog læst.
Investment Biker: Around the World with Jim Rogers - Rogers, Jim
Her er historien i centrum, som sandsynligvis åbner sig, hvis man selv har drømt om at rejse verden rundt på motorcykel. Investering berøres naturligvis også, og Jim er en handlekraftig mand. Også en anden lignende bog, da han rejste verden rundt i bil.
Tao of Charlie Munger: A Compilation of Quotes from Berkshire Hathaway’s Vice Chairman on Life, Business, and the Pursuit of Wealth With Commentary by David Clark - Clark, David
Nyeste tilføjelse. Bag de sjove bemærkninger ligger stor visdom. Let at læse, hvilket giver ekstra point.
Security Analysis: Principles and Technique & The Intelligent Investor - Graham, Benjamin
Disse er simpelthen legender. Har bestået tidens prøve meget godt.
Hvis man udelukkende vil underholde sig selv, var Wolf of Wall Street (Jordan Belfort) efter min mening fremragende. Man får naturligvis ingen investeringstips derfra, bortset fra måske hvordan man genkender en svindler. Desuden skal det nævnes, at Michael Lewis’ økonomiske bøger efter min mening er meget gode og underholdende takket være en fremragende forfatter. Nogle gange kan historien endda tage overhånd over fakta, men bøger som The Big Short, Boomerang, Liar’s Poker og The Undoing Project er efter min mening fremragende.
Der er selvfølgelig mange andre, men lad os starte med disse.
God liste, jeg må hellere bestille et par af de bøger. ![]()
Jeg ville have smidt den traditionelle “bibliotekskort = gratis bøger, ingen grund til at bestille, penge til aktier” herimellem. Dem på listen kan måske ikke findes så let på bibliotekerne, eller kan de? Nogle gange gør engelsk det sværere at finde dem.
God liste fra Juha.
Jeg har netop læst Nassim Talebs “Skin in the Game” færdig, hvilket fik mig til at tænke på, at Talebs bøger også er velegnede for dem, der læser investeringslitteratur.
De bedste af hans værker er efter min mening “Fooled by Randomness” og “The Black Swan”, men hvis man virkelig nyder at se økonomer og bankfolk blive kritiseret, bør man også læse “Antifragile” og den nævnte “Skin in the Game”.
Sorte svaner får en til at tænke over porteføljerisici fra en ny vinkel. ![]()
Jeg lyttede engang til en forelæsning fra en, der havde arbejdet i ledelsen af redningsarbejdet i Fukushima. Den vigtigste lektie fra sagen var en “sort svane” eller “forvent altid det uventede”… Der dræbte en tsunami, der oversteg alle designgrundlag for atomkraftværkets sikkerhed, 20.000 mennesker og forårsagede samtidig en atomulykke. Heldigvis gik ingen menneskeliv tabt i atomulykken.
Nuklear sikkerhed [1], [2] er sandsynligvis ikke direkte relateret til investering, men både den økonomiske udvikling og den nukleare sikkerhed analyseres og overvåges i høj grad med kvalitative og kvantitative målinger. Der er også omfattende historisk materiale tilgængeligt om begge emner, men i begge er en sort svane stadig mulig ![]()
Der er nogle gode tips her! Det er ærgerligt, at jeg ikke selv har en læseliste, for anbefalinger til selv gode bøger har det med at blive glemt. Her er dog et par makroøkonomiske bøger, som jeg har læst for nylig, og som jeg kan anbefale:
Nouriel Roubini: Crisis Economics: A Crash Course in the Future of Finance. Finanskrisen grundigt analyseret af “Dr. Doom” med forslag til løsninger for fremtiden. En god påmindelse om, at der er plads til forbedringer i systemerne ![]()
Fra et finsk perspektiv: Raimo Sailas: Laman taittaja (Den, der knækker depressionen). Sailas’ biografi er interessant læsning for dem, der er interesserede i Finlands økonomiske historie, og er efter min mening en velskrevet bog. Sailas er en af mine egne favoritter som økonomisk-politisk kommentator og har set mange økonomiske op- og nedture, hvilket også kommer til udtryk i dette værk.
Jason Zweigs “Your Money & Your Brain” er en rigtig givende bog, hvis man overhovedet er interesseret i investeringspsykologi. Den er lærerig om ens egne tankefejl og giver gode forklaringer på de sjove fænomener, der af og til opstår på markederne.
Og når vi nu er i analytikernes rige, og (bekymrende) mange her også ser ud til at læse analyser som en troende læser Bibelen, så et lille citat fra Zweigs tekst:
Aki Suokko og Rauli Partanen: Energiens tid.
Hvis man er mere interesseret i tal, er der så nogen, der kan anbefale en god skolebog? Erhvervsakademi/universitet osv.
Når alderen begynder at tynge, er Inderes-platformen alt, hvad Onkel Masse (Masse-setä) har brug for for at holde trit med Mr. Index eller nogle gange endda være foran! Jeg sagde allerede til Verner på tysk “Hier ist alles!” Han forstod vist ikke, at det var en kompliment…
Så er det bare at læse morgenanmeldelserne og se sjove videoer.