Investeringslitteratur

Jeg er klar over det, undskyld hvis jeg ikke reagerede med det samme! :slight_smile: Det er det bedste at høre.

2 Synes om

En skabelon til forståelse af store gældskriser af RAY DALIO.

Jeg fandt den på Facebook… altså fra Principles.com linket kan man bestille den nye bog gratis som PDF. Den er på 471 sider, og jeg har lige downloadet den. Titlen virker meget interessant, men jeg kender ikke forfatteren udover det.

Filstørrelsen er omkring 70 MB.

Redigering: De første 15 sider har i hvert fald været meget interessante. Jeg anbefaler den.

2 Synes om

Massel er tilstrækkeligt osv. Inderes’ hjemmeside, men der er en Ray Dalio-fan i den nærmeste omgangskreds, så hans bøger er værd at læse :slight_smile: Ray har i øvrigt sin egen Twitter/andet sted, hvor man kan følge ham og hans kloge tanker.

2 Synes om

Denne video mindede mig om Ray Dalio, hvor Ray på en halv time forklarer det økonomiske system på en enkel måde https://youtu.be/PHe0bXAIuk0

2 Synes om

Tak, Verneri, for det gode link. Det burde være obligatorisk at se for alle.

Det får en til at tænke sig om og være forsigtig med at optage for meget gæld…

1 Synes om

Jeg startede selv en tråd på Twitter i begyndelsen af året (2018), hvor jeg kort gennemgår alle de bøger, jeg har læst/lyttet til. Her er et direkte link til min Twitter-konto og tråden: https://twitter.com/SauliVilen/status/972008989541060608

Det kan anbefales at kigge der for eventuelle læseanbefalinger!

6 Synes om

Jeg er lige blevet færdig med at læse Ray Dalios A Template For Understanding BIG DEBT CRISES. Den er virkelig god og forholdsvis letforståelig. Især nyhedskommentarerne, der kører langs tidslinjen på siden, farvede krisernes udvikling godt. Det gør det lettere for læseren at leve sig ind i krisernes fremskridt og markedets følelsesmæssige turbulens. Samtidig blev vanskeligheden ved timing godt fremhævet: For eksempel under nedgangsmarkedet 2007-2009 blev mange former for bankstøtte, pakker eller fusioner udført i løbet af foråret og sommeren 2008, og den spirende krise syntes at forblive et problem udelukkende for finanssektoren. Men i efteråret styrtede det hele så for alvor sammen, hvorved stemningen for alle aktier blev virkelig dyster.

Jeg anbefaler den til alle!

2 Synes om

Har I gode læseanbefalinger om derivatmarkeder? Findes der overhovedet noget på finsk? Engelsk er også ok!

Hvis du leder efter fagbøger, så er John C. Hull: Options, Futures and Other Derivatives i hvert fald brugt som kursuslitteratur om emnet. Det var en ret klar grundlæggende bog, og jeg tror, den kan findes i pdf-format, hvis du skriver bogens navn i Google-søgningen. :slightly_smiling_face:

3 Synes om

Jep, jeg har nu haft tid til at læse hele to sider af version otte. Jeg bliver nok nødt til at sætte den pakke på 800 sider som et læsemål inden midten af næste år. Det er lidt sådan, at når der er meget nyt stof og på et fremmedsprog, så skal man læse langsommere end normalt. Men det så godt ud, tak!

Intet problem, godt hvis bogen kan hjælpe. :slightly_smiling_face: Emnet i sig selv er faktisk ret svært, så et roligt tempo er nok godt.

Forresten, denne afspilningsliste indeholder videoer, der forklarer indholdet af de første kapitler i bogen. Det er måske lettere at forstå visse ting på denne måde, og det er i hvert fald en god støtte under læsningen:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLM9WI-4yn8BIROK_B1HCsdAlFGvAMdSJr

1 Synes om

Jeg har først lige opdaget denne tråd. Det er helt sikkert den bedste tråd her, og jeg vil tilføje en masse til min læseliste herfra.

Thinking, Fast and Slow kommer først for mig. Hvis du ikke har læst den, kan jeg varmt anbefale den.

Jeg læste den på engelsk, så det er svært at beskrive eller opsummere den på finsk, men her er et par nøgleord:
Nobelprismodtager, behavioural science, cognitive biases, prospect theory osv.

Grundlæggende opsummerer den årtiers forskning i, hvordan mennesker tænker og handler.

Jeg har også gennemgået de sidste 20 bøger, jeg har læst, og udvalgt de bedste/mest underholdende efter min mening:

American Kingpin - fortæller historien om grundlæggeren af Silk Road (en hjemmeside på Tor-netværket, hvor der blev solgt stoffer og andre ulovligheder) fra både hans eget og forskellige myndigheders, såsom FBI’s, synspunkt.

Red Notice handler om Bill Browder, der i midten af 90’erne tog til Rusland som investor og endte som aktivistisk investor. Det er en utrolig historie, hvad alt det førte til i Rusland.
Spoiler: tag ikke til Rusland som aktivistisk investor :slight_smile:

1 Synes om

Joel Greenblatt - You Can Be a Stock Market Genius

Jeg må nævne med det samme, for det nævnes i alle bokanmeldelser og Greenblatts intervjuer: Bogen har fået en dum og klichéfyldt titel. :sweat_smile:

Men indholdsmæssigt er det absolut en af de bedste investeringsbøger, jeg har læst indtil videre. I en letlæselig og kompakt pakke gennemgås forskellige specielle investeringssituationer (spinoffs, mergers, restructurings osv.), og for hver situation er der eksempler.

Jeg mener, at uanset hvor svært emnet er, kan en virkelig kyndig person forklare det på en forståelig måde for en person uden viden om emnet. Joel Greenblatt er en af de mennesker, der får det, han fortæller, til at lyde fornuftigt. Ikke let, men logisk. På den måde får man mange gange, når man læser denne bog, følelsen af, at selvfølgelig er den og den ting sådan, men alligevel oplever man samtidig en følelse af at opdage noget nyt. Jeg kan varmt anbefale Greenblatts øvrige litteratur (og videoer, og foredrag og interviews og…). Han er dygtig til sit fag og fortæller desuden på en sjov måde; det er på ingen måde tør finansiel teori. :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Ikke litteratur, men godt indhold fra Dalio i Blummas interview:

Så skal vi også nævne Juhas og Saulis podcast om guruer. Mange af disse har også litteratur:

2 Synes om

Standard læsning, men en virkelig god artikel om, hvor svært det er at slå markedet. Den giver gode elementer til kritisk tænkning og selvudvikling, en absolut læseanbefaling!

4 Synes om

www.jayantbandhari.com indeholder måske noget ud over det sædvanlige.

Min gode ven: Hvorfor skal man prøve at slå markedet? For onkel her er 5-6% årligt afkast helt fint, så en uafgjort med Hr. Indeks er meget tilfredsstillende. Og det bedste ved at være sammen med Indeks er, at der er ubegrænset tid til at gøre noget andet, som f.eks. at skrive disse overskrifter::slight_smile:

1 Synes om

Det var måske lidt for abstrakte råd. Jeg tænker på folk, der skriver bøger om poker. Check, bet, raise – du får en vanvittig mængde af cirkulære råd om disse valg. Det er godt at gøre noget, undtagen når det ikke er. Det er godt at studere, men du har alligevel ikke ret. På aktiemarkedet er der også kun to handlinger. Man kan købe og man kan sælge. Hvad er den målestok, man måler aktiemarkedssucces med? Eller er hele spørgsmålet meningsløst? En matematikopgave kan regnes forkert, men tager du fejl, når du gør eller undlader at gøre noget på aktiemarkedet? Jeg ved slet ikke, hvad andre mennesker gør, og derfor ved jeg heller ikke, om aktien stiger eller falder. Jeg anser konsistens og planlægning som dyder.

1 Synes om

Fantastisk analyse! Mon dette fjols har været en af Onkel Masses lærlinge?:slight_smile: Efter al analyse og læsning ender man ALTID alligevel ved denne dualisme (trykker jeg på knappen, trykker jeg ikke på knappen). Og resultatet er for de fleste på lang sigt det samme som Mr. Index eller derunder.

Derfor er Onkel Masse kun afhængig af Indes sider i hele sin investeringsvirksomhed og har klaret sig i det spil ligesom andre fjolser. Men med den undtagelse, at Onkel har det utroligt sjovt og ubegrænset tid til at hænge ud på disse foras. Forum-legende kaldte tj. ham jo allerede…

2 Synes om

{“content”:“Dette er ikke en video, men jeg stødte på dette interview med Soros’ tradingpartner (tak til Juha Ollikainen fra Facebook-gruppen Osakesijoittaminen), sandsynligvis den bedste investor i verden i de sidste 30 år:\n\nhttps://www.youtube.com/watch?v=G-MlrpoMig0\u0026t=3374s\n\nInterviewet varer 1,3 timer, så det er lidt længere end hvad jeg normalt laver. Indholdet er knivskarpt, og i stedet for at glo på Netflix i samme tidsrum vil dette helt sikkert betale sig. ;-)\n\nJeg kopierede skamløst min kommentar fra videoen, som jeg også skrev på Facebook, herunder:\n\n-God kommentar (videoen blev udgivet i midten af november), at hr. Druckenmiller agter at gå stort short i december, hvis stjernerne står rigtigt: det gjorde de. :D\n\nEt andet udpluk: et godt stik mod Buffett, som snedigt har flyttet sin investeringsvirksomhed til et forsikringsselskab og dermed ikke er blevet udsat for samme kritik i dårlige år/flere år, som hedgefundforvaltere.\n\n-Tredje: Druckenmillers ydmyghed over for, at han også tager fejl indimellem, og evnen til hurtigt at skære tab.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om