Jag förstår att de som flaggar var irriterade som en första reaktion. Jag har också varit irriterad på grund av min lathet över att tråden fylls med bara länkar utan förklaring/kontext om vad det handlar om. Men som Timontti nämnde i ett senare meddelande, som daglönearbetare skulle det andra alternativet vara att inte lägga upp länkarna/citaten alls om de inte duger. Det är definitivt bättre att relevanta saker delas, även om det bara är en direkt skärmdump på det andra inhemska språket, än att värdefull information bara förblir personlig kunskap.
Redigering: poängen är alltså att det vore trevligare om länkarna förklarades och man lätt fick en uppfattning om vad som pågår genom att bara läsa tråden. Men det är ändå bättre att överhuvudtaget dela information som hittats. Låt oss försöka komma ihåg att folk delar information på detta forum gratis på sin egen tid som en hobby och till allas bästa.
Jag har bara flaggat inlägg några gånger på forumet (jag minns inte det exakta antalet); några saker har enligt mig varit olämpliga eller kränkande och en sak var kanske lite mot god sed, men i de fallen hade jag inte “vågat” skicka ett privat meddelande om saken till de forummedlemmarna.
Men om en saklig och “bekant” forummedlem någon gång skulle lägga upp något som jag ansåg vara värt att flagga, så skulle jag kunna skicka ett privat meddelande eller använda funktionen under “flagga”-ikonen:
Jag tror att genom att använda den funktionen eller privata meddelanden mer, undviks missförstånd och en mer utvecklande och bättre atmosfär skapas. Visst vågar eller orkar man inte alltid ge direkt feedback till en viss typ av person, eller så är saken sådan att man inte vill skicka ett direkt meddelande till skribenten. :rodnande:
Om till exempel en fiktiv “bekant” användare vid namn “Diamant” plötsligt berättar om ett fiktivt företag vid namn “Smart öga” endast med raket-emojis och GIF:ar istället för bra länkar och texter, så skulle jag våga skicka ett sakligt och vänligt meddelande till en sådan “bekant” om att “skulle du kunna skriva/göra så här av den och den anledningen”. :något_leende_ansikte: Det finns förstås kanske forummedlemmar som man inte vågar skicka ett direkt meddelande till och det finns kanske ämnen som man inte vågar skicka direkt om, men om man har tid och vågar, så kan direkta meddelanden ha en bättre effekt – låt oss fortsätta att hålla detta forum högkvalitativt och vänligt! Tack! :rodnande:
Jag antar att det inte ens finns en standard här. Gemenskapen flaggar det den flaggar och moderatorerna bedömer då, med bästa möjliga beslutsförmåga för tillfället, om flaggningarna är motiverade. Eftersom det finns alla möjliga flaggare och aktiviteten också varierar, är sållen ibland lösare och ibland striktare.
Ja, i princip är det bra att åtminstone med några ord referera till blinda länkar och främmande språk. Det är den mindre ansträngningen för den som länkar, om det vägs mot att tusentals som sett tweeten eller länken går till Google Translate eller till skolan. De flesta har också dagjobb vid sidan av läsningen. Så, generellt sett.
På ett annat forum, som för övrigt ser likadant ut som detta, är moderatorerna väldigt strikta med sådana små nyanser och det har man med tiden lärt sig att uppskatta. Även om jag själv till en början minns att jag tyckte det var onödigt petigt. På det aktuella forumet går anmälningskedjan för övrigt het dag efter dag
Håller med – om man inte orkar referera det länkade ämnet eller den citerade texten med ens en enda kompletterande mening, var det förmodligen inte värt att länka/citera. Undantaget är kanske om man länkar tweetar som är en mening långa och vars huvudinnehåll är någon numerisk uppgift som alla säkert förstår.
Det är lätt att hålla med om detta. Jag förstår inte riktigt hur man har tid att söka information och länka till forumet, men sedan när man borde berätta om länkens innehåll med några ord så tar tiden slut just där av någon anledning. Detta har alltså varit förklaringen i många trådar och på många forum i liknande situationer. Baserat på Evo-tråden borde alltså andra lära sig svenska eller översätta texter med Googles översättningsapp. Det kan verkligen vara ett något mindre projekt om den som länkar berättar varför något länkas, istället för att alla andra undrar enskilt vad det handlar om. Även i finskspråkiga inlägg.
I princip ska onödiga meddelanden som kommenterar kursen flaggas eller tas bort av moderatorerna, eftersom de inte tillför något nytt till diskussionen. Alla kan se om aktien faller. Om meddelandet innehåller rimliga argument för varför det är så, då är det naturligtvis en annan sak.
Jag har inte flaggat de meddelandena, men dagliga kursförändringar tillför inget värde till diskussionen, såvida inte konkret information om orsaken till förändringen också presenteras. Förvåning över kursförändringar har, så vitt jag vet, en egen tråd.
Olika diskussionstrådar har utvecklat sin egen kultur, och det är bra. Var skulle en vanlig Juurikki hitta kommentarer från experter på tekniska frågor om det inte fanns en Nokia-diskussionstråd? Det är inte obligatoriskt att läsa varje länk, men de är avsedda för dem som har mer kunskap om ämnet. Juurikki har minst tid att läsa länkar. Det räcker att skumma igenom och få en helhetsbild. Och vänta några år till på den stora vändningen.
Dessa hör inte hemma i de företagsspecifika trådarna, som man kan se av flaggningarna. Särskilt i trådar om IPO-företag dyker det upp allt fler flaggbara meddelanden om hur ens egen teckning går och hur många aktier man själv kan få. Dessa tillför förstås inget mervärde till de företagsspecifika trådarna.
Om du har frågor om IPO:er eller mäklare, kan du kolla in trådarna nedan:
I Puuilos tråd har förmodligen över hälften av de senaste dagarnas inlägg blivit flaggade och borttagna med all rätt. Inte heller ditt inlägg om konsumentens lagstadgade returrätt har något med Puuilo att göra, så det är ingen idé att fundera över andras problem med maktutövning om det blir flaggat.
Så jag gjorde också misstaget att skriva en kommentar som avvek från ämnet i Puuilo-tråden, men det är bra att någon orkade flagga den
Om ditt eget meddelande blir flaggat är det värt att ta en titt i spegeln och fråga dig själv om det ger mervärde till forumet.
Om inte, låt det vara, men du kan fortfarande redigera det till något mer lämpligt om du känner att det fanns en poäng.
Utgångspunkten är att varje meddelande i företagstrådar bör tillföra mervärde och vara ämnesrelaterat till företaget. Returrätt och därmed förknippade rutiner är inte direkt relaterade till Puuilo, utan är generella ämnen och därför bör de diskuteras i till exempel Fikarummet.
Returrätten och relaterade policyer hör till detaljhandelsbranschen. När man överväger konkurrensfördelar kan detta vara viktig information för vissa investerare, eller hur?
Detta har föreslagits tidigare. Här är ett av Verneris svar:
Det är förresten överlag intressant att många användare ägnar mångdubbelt mer tid åt att klaga på flaggningar än åt att bidra till det ursprungliga inlägget. I en företagstråd slängs först en oneliner som inte har med något att göra (eller har en mycket svag koppling) efter cirka 15 sekunders funderande. Men när det sedan flaggas, orkar man skriva långa meddelanden n gånger, där man hänvisar till allt från yttrandefrihet.
Forumet har vissa regler och praxis. Att skriva här är frivilligt och genom att delta utsätter man sig för reglerna. Moderatorerna beslutar i slutändan om att ta bort meddelanden, inte flaggarna, det är också bra att komma ihåg.