Det er godt nok et mærkeligt fænomen, at når nogens besked bliver flaget, så i stedet for at den flagede person overvejer, hvorfor beskeden overtrådte forummets regler, så opfinder man de mest mærkværdige forklaringer på, hvorfor beskeden blev fjernet. ”Censur”, ”tabu” osv.
Investeringsforummets regler lyder som det første således:
”1. Opretholdelse af en ren diskussion af høj kvalitet
Stræb altid efter at forbedre diskussionen på en eller anden måde, uanset hvor lille handlingen er. Hvis du ikke er sikker på, om din besked tilfører diskussionen merværdi, så lad hellere være med at sende den. Respekter emnerne og de mennesker, der diskuterer dem, selvom du er uenig i noget.”
Jeg forsøger selv at lade være med at sende en besked, hvis jeg føler, at den ikke tilfører diskussionen merværdi. Det lykkes jeg selvfølgelig ikke altid med. Jeg har ikke set din besked, men jeg antager, at den var i tråden ”Børsernes retning”, som man forsøger at holde som en tråd af høj kvalitet. Trådens startindlæg:
Jeg har ikke set beskeden, men hvis det var det eneste indhold i beskeden, så prøv engang at læse din besked igen. Hvad er der analytisk ved det? Hvilken merværdi tilfører det diskussionen?
Ved en meget hurtig søgning på Google fandt jeg denne nyhed fra US Bureau of Labor Statistics: https://www.bls.gov/news.release/cpi.nr0.htm
Ved et hurtigt blik fandt jeg denne kommentar: “BLS did not collect survey data for October 2025 due to a lapse in appropriations. BLS was unable to retroactively collect these data. For a few indexes, BLS uses nonsurvey data sources instead of survey data to make the index calculations. BLS was able to retroactively acquire most of the nonsurvey data for October. CPI data collection resumed on November 14, 2025."
Herfra kan man altså udlede, at disse inflationsdata er baseret på ca. to ugers data, som faldt sammen med Black Friday. Jeg vil ikke begynde at grave dybere nu, men baseret på denne to-minutters analyse vil jeg påstå, at disse inflationsdata ikke er særlig pålidelige. Hvis du havde ulejliget dig med at sætte dig så meget ind i tingene før din kommentar, og havde postet dette som kontekst, så tror jeg ikke, at din besked var blevet fjernet.
Der er ikke blevet afsløret noget tabu eller et større principielt spørgsmål, men derimod en besked i strid med forummets regler, som er blevet fjernet af en god grund. Lægmænd må gerne sætte spørgsmålstegn ved USA’s tal (og alt muligt andet), men det skal gøres begrundet og sagligt. Ligesom al anden form for spørgsmålstegn. Den slags bemærkninger om ”videnskabelige eller trumpianske tal” og ”diktatur” tilfører ikke nogen merværdi til diskussionen, men afsporer i værste fald debatten og forringer diskussionsniveauet. Men hvis der er andet sagligt indhold i beskeden end disse værdiløse bemærkninger, så er det mit indtryk, at man ser ret meget igennem fingre med det. Og det er helt ligegyldigt, om der tales om højre- eller venstrefløjen, Trump eller Biden og så videre. Det er derfor, jeg antager, at den slags beskeder kaldes for sølvpapirshat-teorier. Og som du allerede sagde, så er det sikkert af denne grund, at Powell også har sagt, som du linkede til, at man skal forholde sig skeptisk til det, sandsynligvis af den årsag, jeg nævnte ovenfor.