Investering og virksomhedsbeskatning

Jeg så Rantalaisens webinar om oprettelse af et investeringsselskab. Det tilbød ikke meget nyt og fokuserede på ret grundlæggende ting fra et juridisk/skattemæssigt perspektiv. Oprettelse af et investeringsselskab blev anbefalet selv med relativt små kapitaler, hvis målet er at udvide virksomheden over årtiers tidshorisont, men dette er selvfølgelig også Rantalaisens fordel.

Jeg er ved at falde til ro med den holdning, at jeg vil oprette et investeringsselskab, gennem hvilket jeg vil foretage både bolig- og aktieinvesteringer, men jeg vil også beholde mindst mine nuværende aktieinvesteringer i privat eje og i fremtiden anskaffe flere ejendomme (aktier + boliger) også i personlige navne. Her er den samme bagvedliggende tanke om skattediversificering som @MoneyWalker.

Nu skal jeg egentlig lige tage en lille runde med bankerne vedrørende erhvervslån, da det i høj grad definerer, hvilken strategi jeg vil bruge til at investere gennem virksomheden. Hvis nogen har forslag eller kommentarer til dette, så giv endelig lyd fra jer:
Hvilke betingelser har I fået for lån til investeringsselskaber i startfasen?
Hvilke banker virker mest positive over for investeringsselskaber?
Hvordan håndteres sikkerhedsstillelse for erhvervslån (personlig kaution, egen fast sikkerhed, krav til egenfinansiering)?
Hvor hurtigt forbedres ratingen af et investeringsselskab som dette i bankens øjne og muliggør billigere finansieringsbetingelser?

I princippet kunne man starte med at købe en ejendom med et boligforeningslån helt uden banklån, men på den anden side ville væksten i boligporteføljen så blive noget langsommere.

2 Synes om

Jeg læste også Rantalainens artikel, det havde jeg ikke behøvet, altså den bidrog ikke med noget, man ikke allerede finder på Skattestyrelsens hjemmeside.

Vedrørende virksomhedens lån; afhænger naturligvis af balancen osv., men som et tip kan man i hvert fald hos Nordnet få lån mod aktier på en ligetil måde, også som virksomhed, og inden for superkreditgrænser fra 0,99 i rente. Altså på samme måde som en privatperson.

1 Synes om

Er det udbytte, et investeringsselskab (ApS) modtager fra et børsnoteret selskab, et bruttobeløb, eller fratrækkes der f.eks. 15 % kildeskat i amerikanske udbytter, som skal søges refunderet?

En investeringsvirksomheds (undtagen storaktionærer) modtagne børsnoterede udbytte øger virksomhedens skattepligtige indkomst med hele (brutto)beløbet. Der foretages ikke kildeskat af indenlandske udbytter, da investeringsvirksomheden betaler forudbetalt skat. Kildeskat kan tilbageholdes af udbytter fra udenlandske selskaber, og der skal ansøges separat om lempelse af dobbeltbeskatning. Hvis kildeskatten overstiger det niveau, der er defineret i skatteaftalen, skal det overskydende beløb opkræves fra den udenlandske skattemyndighed.

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/lomakkeet/tayttoohjeet/70-vaatimus-kaksinkertaisen-verotuksen-poistamiseksi-tayttoohje-2020/

2 Synes om

Efter en hurtig gennemgang ser det ud til, at dette sandsynligvis ville køre for en rimelig lav pris:

Adresse til en tjeneste. Jeg vil ikke offentliggøre min egen.

Bogføring selv.

Handler med finansielle aktiver, hvor overskud bogføres som omsætning, så omsætningen forbliver fornuftig, i modsætning til hvis salget blev bogført som varebeholdning.

Kapitalisering, så 100 euro er aktiekapital, og resten er et rentefrit lån.

Som branche virksomhedsledelsesrådgivning.

På denne måde undgår man dyre revisioner.

{“content”:“Man bør også overveje at oprette et holdingselskab i det sydlige Helsinki. Ingen skat, hvis du ikke tager penge ud, alle processer er hurtigt tilgængelige digitalt.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Men hvis det drives fra Finland, er det skatteunddragelse.

Redigering: det vil sige, at selskabets faste driftssted faktisk er i Finland.

Hvorfor skulle det være? Hvis selskabet ingen andre aktiver har end værdipapirer, ingen aktivitet i Finland og ikke udbetaler nogen personlig indkomst fra selskabet, hvordan er det så skatteunddragelse? Inden for EU er det tilladt at oprette et selskab hvor som helst.

2 Synes om

Virksomheden kan etableres hvor som helst, men dens skattemæssige hjemsted er ikke nødvendigvis det samme. Men lad os ikke snakke mere om det. Jeg er ikke skatteadvokat. Bare en lille advarsel til denne diskussion.

Det er sandt, og det er værd at bruge en konsulent, hvis du er interesseret. Men det er fuldt ud muligt, Tallinn er fuld af virksomheder, der tilbyder en nøglefærdig service, som giver dig et investeringsselskab med estiske skatter.

1 Synes om

{“content”:“Planen var at etablere et investeringsselskab, gennem hvilket jeg ville drive ejendomsinvesteringsaktiviteter. Det ser dog ud til, at virksomhedslån er svære at få for denne type nystartede virksomheder, så jeg er nødt til at ændre planerne.\n\nMHvordan ville I, der har optaget virksomhedslån, eller som kender bankernes virksomhedsfinansiering bedre, vurdere, at virksomhedens muligheder for at få et investeringsejendomslån ville forbedres, hvis virksomheden i stedet regelmæssigt foretog aktieinvesteringer i under et par år? Altså, hvis jeg nu etablerede et investeringsselskab og investerede gennem det i aktier i f.eks. 2-3 år, ville virksomheden så blive betragtet som mere solid, når jeg om et par-tre år begyndte at forhandle om det første investeringsejendomslån til selskabet? Ville det på denne måde være muligt at forbedre lånebetingelserne og få lidt mere lempelige finansieringsmuligheder? Hvordan påvirker denne form for aktieinvesteringsaktivitet virksomhedens "lånerating"?\n\nEdit:\n\n@Johannes_Sippola, var din situation, at du foretager aktieinvesteringer gennem virksomheden, men virksomheden har ingen anden forretningsdrift? Hvis ja, hvilke vedligeholdelsesopgaver og -omkostninger har et investeringsselskab årligt for en sådan virksomhed? Andre i en lignende situation er naturligvis også velkomne til at kommentere.”,“target_locale”:“da”}

@Mauri Min situation er præcis som beskrevet lige nu :slight_smile: Jeg har tidligere specificeret Medifilms udgifter i en anden tråd på denne måde:

Hertil kommer snart månedlige gebyrer for realtidskurser relateret til NYSE via både IBKR og TradingView; beløbene er vanskelige at estimere på nuværende tidspunkt.

Medifilm ejer stadig 85% af sit datterselskab, Suomen Videokeskus Oy, som stadig sælger vores producerede DVD-videoer til uddannelsesinstitutioner/virksomheder (og også til privatpersoner). Skæbnen for dette datterselskab overvejes stadig, men på nuværende tidspunkt påvirker det ikke denne analyse.

Samlet set vil jeg forsigtigt estimere de årlige omkostninger til omkring 1,1 TEUR + variable omkostninger (f.eks. hvis man skal købe en ny bærbar computer eller lignende).

6 Synes om

{“content”:“Jeg har også overvejet at investere via et selskab. Jeg har undersøgt det lidt, og hvis man ikke udfører meget aktivt arbejde i firmaet, ville man ikke skulle betale YEL-bidrag (Yrittäjän eläkelaki) (selvstændiges pensionslov). Det ville heller ikke påvirke ydelser, hvis man ikke tager løn ud fra firmaet, altså hvis man lader pengene vokse i firmaet. \n\nJeg fik dog et par spørgsmål vedrørende regnskab. Skal man månedligt indberette lønoplysninger eller momsoplysninger til SKAT som nul, selvom der ingen af delene er? Og naturligvis årsopgørelsen og selvangivelsen én gang om året? Hvad andet løbende arbejde kræver et aktieselskab? Regnskab naturligvis, men hvad mere?\n\nHvilken slags lån har andre fået fra banken? Er det som udgangspunkt altid 10-årige lån, eller er det nyttesløst at forestille sig at få 20-årige lån?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Du behøver heller ikke at tegne en YEL-forsikring, hvis du samtidig er lønmodtager og betaler Tyel-forsikring.

Moms kan anmeldes kvartalsvis på vero.fi, og du kan også på forhånd angive “ingen aktivitet” for det næste kvartal.

1 Synes om

Det er ikke sandt for YEL, altså det skal man tage, når visse kriterier for iværksætteri er opfyldt. Uanset hvor meget man er i lønarbejde

2 Synes om

Ja, det ændrede sig fra begyndelsen af 2009. Hvis arbejdsindkomsten (hvis uklarhed tidligere blev diskuteret [Työeläkkeen kertymä - #129 käyttäjältä R2D2 - Raha & säästäminen - Inderes forum]), så er YEL obligatorisk som døden for de fattige.

1 Synes om

“Desuden er spørgsmålet om, hvorvidt du er ansat eller ej, og om du får TYEL-løn derfra, ikke relateret til din arbejdsindkomst og betaling af YEL. Det kan selvfølgelig indirekte påvirke sagen, men det har ingen direkte indflydelse. Arbejdsindkomsten påvirkes af andre faktorer, og hvis den overstiger 7.000 euro el.lign., skal du betale TYEL (forudsat at de øvrige kriterier er opfyldt).”

Hvis et firma ikke er registreret som arbejdsgiver og heller ikke for moms, på hvilket grundlag skal der så indgives nogen relaterede anmeldelser eller betales YEL?

Nå, det var forkert/gammel information jeg havde, tak for rettelsen. Men hvordan bestemmes erhvervsindtægten i et investeringsselskab?

I praksis kan iværksætteren selv bestemme sin arbejdsindkomst, så længe den er mindst 7958,99 euro.

Når du tegner en YEL-forsikring, bestemmer du selv værdien af din årlige arbejdsindsats, dvs. YEL-arbejdsindkomsten. Den værdi, du fastsætter, skal svare til det beløb, du ville betale i løn til en ekstern medarbejder med tilsvarende færdigheder som dig selv, ansat til samme arbejde. YEL-arbejdsindkomsten refererer altså ikke til virksomhedens overskud, omsætning eller iværksætterens skattepligtige indkomst, men er en selvvurdering.