SAP - Ingen gillar SAP, eller kanske som en investering?

Europeiska kommissionen har inlett en utredning av SAP:s agerande, på grund av misstankar om snedvridning av konkurrensen inom supporttjänster för dess ERP-programvara. Det handlar om ”on-prem”-versionen, som företag kör på sina egna servrar.

SAP försäkrar naturligtvis att de följer reglerna och säger att de samarbetar med myndigheterna. Företaget förväntar sig inte att utredningen kommer att påverka dess ekonomi nämnvärt, även om dess aktie sjönk direkt efter nyheten.

" Key Points

  • The European Commission on Thursday opened an investigation into possible anticompetitive practices by German software giant SAP.
  • SAP said it believed its policies and actions were fully compliant with EU competition rules.
  • The company is one of Europe’s most valuable, with a market cap of almost 282 billion euros ($331 billion)."

https://www.cnbc.com/2025/09/25/european-commission-launches-antitrust-probe-into-software-giant-sap.html

1 gillning

Blummalla (fritt tillgänglig via länken nedan) hade en bra artikel om SAP:s utmaningar. Den fart som molnövergången medfört (påtvungen för kunderna :smiley: ) kommer att avta under de närmaste åren. Samtidigt kan artificiell intelligens snabbt omforma konkurrenslandskapet, och SAP:s smidighet, med tanke på dess rykte om stelhet, övertygar inte alla investerare.

Sådana här vågspel skulle inte många företag kunna spela:

That’s when Klein decided to give his corporate clients an ultimatum: Migrate your data to our cloud products, or we will no longer support you. The gambit paid off. Cloud sales started to boom and SAP today is the most valuable software company in Europe.

Konkurrensen hårdnar och den höga prissättningen tär på kunderna.

The company is targeting artificial intelligence applications as its future, but faces competition from virtually every other tech giant in the world. Many customers are already unhappy with the expensive cloud transformation. Analysts at tech consulting firm Gartner reported concerns this year that the company is losing market share for some newer products outside of its core business and alienating clients because of its hard-nosed sales tactics.

3 gillningar

Apotins lilla kusin, tyska SAP, publicerade idag sina resultat.

SAP:s tredje kvartal var starkt resultatmässigt, även om tillväxten inom molnverksamheten saktade ner. Företaget lyckades hålla kostnaderna under strikt kontroll och höjde dessutom sina resultat- och kassaflödesprognoser för år 2025. Samtidigt sänkte det dock guidningen för molnintäkterna till den nedre delen av det tidigare intervallet, vilket å andra sidan tyder på en försiktigare syn.

Orderboken för molntjänster förblir dock stark och utnyttjandet av AI börjar synas i effektiviteten. SAP verkar anpassa sig disciplinerat till ekonomiska motvindar – med betoning på lönsamhet på bekostnad av tillväxt, vilket förmodligen passar denna osäkra marknadssituation.

https://x.com/earnings_guy/status/1981090126945046914
image


Företagets egna material



image

SAP föreslår lättnader för att blidka EU:s konkurrensmyndigheter.

SAP has offered to make it ​easier for customers to switch ‌to rival software, clarify the basis for ‌its fees, and abolish its reinstatement fee as part of concessions proposed to settle an EU antitrust probe,⁠ the ‌European Commission said on Friday.

SAP tror att utredningen inte påverkar dess ekonomi.

1 gillning

I tweeten nedan står det att enligt SAP genererar övergången från on-prem-lösningar till molnet vanligtvis 2–3x extra intäkter, som kan växa till 4–5x över tid genom merförsäljning, korsförsäljning, AI-baserad prissättning och användning av en bredare applikationssvit.

https://x.com/WTCM3/status/1989324153481023894


![image|690x414](upload://

3 gillningar

Tyska konkurrensmyndigheten överväger åtgärder mot SAP, eftersom Celonis hävdar att företaget försvårar åtkomsten till data för analys.

Myndigheten uppger att den har mottagit andra liknande anmälningar och avser att utreda om SAP begränsar sina kunders begärda dataanvändning.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/sap-faces-potential-cartel-proceedings-over-thirdparty-access-claims-93CH-4371256

3 gillningar

SAP har ingått ett nytt OneGov-avtal med den amerikanska myndigheten GSA, vilket erbjuder federala myndigheter dess databas-, analys- och molntjänster med betydande rabatter.

Rabatter på upp till 80 procent kan erhållas på databasteknologier och 35 procent på molntjänster, vilket beräknas spara myndigheterna omkring 165 miljoner dollar.

Avtalet stöder myndigheternas övergång från äldre system till modernare; dessutom innehåller det ytterligare förmåner såsom en separat supporttjänst och slopade avgifter för dataöverföring (data egress).

SAP ansluter sig därmed till andra stora teknikföretag för att främja den amerikanska förvaltningens IT-reformer och ett snabbare införande av AI.

https://x.com/PalantirOg/status/1996072162398974322




Här är en snabbgenomgång av bolaget, ganska bra, naturligtvis bör det inte dyka upp något större nytt i en så här kortfattad genomgång. :slight_smile:

https://x.com/towardsfinance/status/1985396643315773725


1 gillning

Här är en AI-fokuserad och bearish tweet om SAP där det framgår att bolaget står inför betydande AI-relaterade utmaningar, såsom långsam kommersialisering, hårdnande konkurrens och höga operativa kostnader.

Värdeskapandet kan komma att flyttas till molnjättarna, och strikt reglering samt komplexa datakrav saktar ner implementeringen, vilket innebär att SAP inte nödvändigtvis får ta del av kakan. Dessutom skapar teknisk komplexitet och höga tillväxtförväntningar betydande finansiella risker om SAP inte lyckas leva upp till de höga mål som marknaden har satt för dess AI-satsningar.

SAP kan nog hamna på efterkälken i den här omställningen.

https://x.com/WTCM3/status/2012272365602783740
image
image

Här är en länk till Googles blogg, där bland annat Gartners fyrfältare för Cloud AI Database visas. En helt central sak i AI-eran; SAP har tydligt hamnat på efterkälken och kommer troligen att halka efter ytterligare framöver.

1 gillning

SAP:s senaste siffror kändes lite tröga, även om molnverksamheten växte, men det var förväntat, och dessutom kom inte nya order in i den takt som förväntats.

Den största besvikelsen orsakades nog av framtidsutsikterna och prognoserna om avmattad tillväxt.

https://x.com/Quality_stocksA/status/2016796099428651259



Bolagets eget material



Jag trodde att den skulle sjunka en hel del, men den sjönk “lite” mer än jag hade förväntat mig… :sweat_smile: och kanske med all rätt:

3 gillningar

I tweeten nedan lyfts det fram hur SAP:s vd förklarar varför AI fungerar bäst när det kombineras med rätt företagsdata. Det räcker alltså inte med enbart AI, utan det behövs även bakgrundsinformation. Därför sägs SAP kunna hjälpa företag att fatta bättre beslut och utveckla nya tjänster.

Nu vinner vi tack vare sista milen-leveranser (last-mile delivery). Återigen, den här kunden försökte uppfinna sista milen-leveranser på nytt med en storskalig språkmodell (LLM). Återigen saknade de affärsdata. Vi sammanförde det, vi visade dem vad vi kan bygga tillsammans med vår AI-bas, och de blev helt övertygade. Så för att vara väldigt tydlig: vi vinner affärer tack vare AI, vi förlorar inte affärer på grund av AI. Och dessa affärer drar nu definitivt nytta av AI för att öka vinstnivån (win rate) under det fjärde kvartalet.

https://x.com/MarceloLima/status/2017294277630374073


1 gillning

Jag kritiserar trådens rubrik :slight_smile:

Vanligtvis gillar inte den vanliga användaren SAP, eftersom användargränssnittet inte är det enklaste möjliga och systemet är så omfattande och mångsidigt.

Men företagsledningen och de som analyserar data gillar det säkert, eftersom det ger en så fantastisk genomlysning av affärsverksamheten även globalt.

Systemet är förvisso trögrörligt och företaget tvingas vanligtvis anpassa sig till SAP:s processer och inte tvärtom. SAP har en så pass stor marknadsandel att de kan agera på detta sätt.

5 gillningar

SAP:s vd Christian Klein planerar att möblera om i bolagets ledning och själv fokusera mer på AI-grejer framöver.

Han flyttar säljansvaret till Thomas Saueressig, som blir Chief Customer Officer från och med början av april. Förändringarna sker enligt uppgift för att investerare är rädda att AI ska rubba bolaget, och dessutom har SAP:s egna AI-produkt Joule fått kritik för priset och för att den inte tycks ge tillräcklig nytta.

Och just det, SAP-chefen Muhammad Alam lämnar bolaget nästa år.

SAP:s kursändring sker samtidigt som investerare flyr från software-as-a-service-bolag av rädsla för störningar orsakade av AI. Aktier i mjukvaruföretag för företag har skakat under de senaste veckorna då nya AI-verktyg har väckt farhågor om att användare automatiserar fler uppgifter och arbetsflödesapplikationer. Hos SAP har kunder, återförsäljare och investerare uttryckt tvivel om priset och värdet på företagets flaggskeppsprodukt inom AI, rapporterade Bloomberg förra veckan.

https://finance.yahoo.com/news/sap-reorganizes-board-ceo-klein-120015228.html

SAP håller på att förändra sin prissättning mot AI-baserad prissättning, där kunden betalar efter användning snarare än enbart genom prenumeration. VD Christian Klein varnar för att förändringen tillfälligt kan försvaga lönsamheten och orsaka osäkerhet, men målet sägs vara att bygga ett starkare och mer konkurrenskraftigt företag på lång sikt.

Analytiker vid Barclays menar att denna strategiska vändpunkt sannolikt inte är en upprepning av företagets molnomställning 2020, och noterar att den potentiella uppsidan för SAP förblir hög.

De lyfte dock även fram betydande genomföranderisker, särskilt när företaget försöker balansera den omedelbara finansiella belastningen från de senaste förändringarna mot behovet av att bygga en mer hållbar och AI-redo affärsmodell.

Investerare blickar nu mot det kommande rapportsamtalet för att få klarhet i den exakta omfattningen av de strukturella skiften som väntar.

https://www.investing.com/news/company-news/how-sap-is-going-all-in-on-ai-4622117

4 gillningar

SAP rapporterade sitt resultat i torsdags. :slight_smile:

Året började hyfsat och bolagets resultat överträffade förväntningarna, särskilt tack vare efterfrågan på molntjänster. Bolagets orderstock växte också betydligt, vilket minskade investerarnas oro för marknadsstörningar orsakade av AI.

Kunderna fortsätter att binda upp sig till omfattande systemförnyelser, och tillväxten inom molnverksamheten stöder samtidigt bolagets lönsamhet. Guidningen förutspår dock en dämpad tillväxt framöver, men å andra sidan visar den relativt starka orderingången att det fortfarande finns efterfrågan.

Efter resultatet har aktien stigit, men YTD är -27 :thinking:

https://x.com/financialjuice/status/2047410359674249271


Bolagets eget material

Christian Klein, CEO

“We had a strong start to the year, with Current Cloud Backlog growing by 25% and Cloud Revenue up 27% at constant currencies. This performance is supported by our momentum in Business AI as we are already delivering real outcomes for customers today. We are growing faster than the market and are gaining share as customers expand across our Suite and with our AI solutions. At Sapphire, we will show how we are taking the next leap forward.”

Dominik Asam, CFO

“We delivered a solid start to the year, supported by disciplined execution in revenue and profitability. At the same time, we have remained focused on managing our cost base and maintaining profitability as we navigate an increasingly complex and uncertain macroeconomic and geopolitical environment.”


6 gillningar

SAP planerar att erbjuda sina AI-verktyg även till kunder :grimacing: som ännu inte använder deras molntjänster.

Detta är en förändring i företagets tidigare strategi. Bolaget vill behålla sina kunder eftersom nya AI-företag utgör ett hot mot de traditionella mjukvarubolagen. SAP planerar även att ändra sin prissättning och hjälpa kunder att implementera verktygen ännu snabbare.

Chief Executive Officer Christian Klein is refocusing the software company around AI as it works to get customers to adopt the new technology and to keep AI firms from taking market share. That urgency has forced SAP to rethink its previous policy of offering the AI tools exclusively to cloud customers and as an incentive to on-premise clients who had not yet moved their systems to the subscription service.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/sap-plans-to-offer-ai-tools-to-onpremise-customers--bloomberg-93CH-4659579

2 gillningar

Den här tidigare linjeringen från SAP var faktiskt helt vansinnig. S/4-tvångsmigrationerna öppnar ändå upp spelplanen för konkurrenter i ganska många företag. Och när man till detta har lagt det faktum att on-prem brownfield (som enligt djungeltrumman är det överlägset populäraste sättet att göra migrationen på) lämnar en utanför AI-funktionerna, är det inte konstigt att – åtminstone baserat på egen empiri – särskilt inom mid-market, har till exempel Microsoft kapat åt sig en del kunder som kört SAP i årtionden.

4 gillningar

SAP blockerar även andra AI:n.

Jag skulle påstå att detta agerande är kortsiktigt. AI möjliggör mjukvaruutveckling och öppnar dörrar för att bygga nya konkurrenter och ekosystem i en helt ny skala. Stora, stela och dyra SAP kommer ännu att få ångra sig.

4 gillningar