Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

mikä puolestaan ärsyttää Topdanmarkin osakkeenomistajia, koska he (minä) eivät pidä tätä

Markkinoiden reaktiosta voisi päätellä että Sammon osalta ei olla tyytyväisiä. Mistä herää seuraava mieleen, odotetaanko että Sampo joutuu vielä korottamaan tarjousta vai onko tämä “best and final” oikeasti lopullinen? Ne jotka tuntevat Topin omistajarakennetta paremmin, kuinka todennäköisesti tämä tarjous menee läpi? Onko isoja vastanrannankiiskiä odotettavissa jotka eivät hyväksy tarjousta?

5 tykkäystä

Sampo omistaa jo 49% prosenttia, joten kilpailevaa tarjousta tässä on varmaan turha odottaa. Sampo taitaa olla ainoa yli 5% omistaja Shareholders | Topdanmark

En näe tätä mitenkään negatiiviseksi Topin omistajille. Oma ensireaktio on, että Sampo maksaa tässä aika kovan hinnan, joka perustuu täysin synergiahyötyjen tulemiseen läpi. Eipä siinä jos näin oikeasti tapahtuu niin kauppa tulee luomaan omistaja-arvoa. Se jää kuitenkin nähtäväksi. Toppilaiset pääsevät preemiolla fuusioitumaan IF:iin ja sitten on tuo synergiahyödyt kortti bonuksena :thinking: Mitä syytä siellä olisi negailla?

33 tykkäystä

Varmaan negaillaan vain sen takia kun aina voi odottaa vielä vähän parempaa tarjousta. Topin kurssi tainnut vuosia olla koholla paljolti sen takia kun odotettu Sammon ostavan loput osakkeet “millä tahansa” hinnalla.

Jos Topin osakkeenomistajien mielestä tarjottu hinta ei vastaa Topin arvoa niin minulle sopisi oikein hyvin jos Topin omistajat laittaisi kättä taskua ja ostaisi tuolla samalla valuaatiolla Sampolta kaikki Topin osakkeet. Meille osinkopuolueen jäsenille olisi hyvää lisäosinkoa tiedossa ja/tai rahoilla voisi tehdä jonkun muun yrityskaupan.

12 tykkäystä

Pitkään tätä Topdanmark-liikahdusta on odotettu. Ikuisuuskysymys saa nyt ratkaisunsa. Toimari-Tobbe perustelee sitä näin:

Näinä päivinä on vaikea olla pienikokoinen vahinkovakuuttaja, koska digitaaliseen kehitykseen on pystyttävä investoimaan isosti. Suomi on ollut digitaalisessa palveluiden tarjonnassa edelläkävijä Pohjoismaissa. Topdanmarkin on investoiva digitaalisiin palveluihin ja pystymme tukemaan sitä tässä kehityksessä”, hän kertoo yrityskaupan eduista

18 tykkäystä

“Mitä se kertoo minulle (subjektiivisesta Topdanmarkin osakkeenomistajan näkökulmasta)”… Osta Sampo sen sijaan?

Tälläisistä “ennustettuihin massiivisiin synergioihin perustuvista kalliista yritysostoista” on kyllä jokseenkin huonoja kokemuksia, mutta kun kyseessä on Sampo joka omistaa jo valmiiksi puolet Topista ja tietää varmasti pitkällä kokemuksella mitä koneistosta on saatavissa irti, niin en olisi huolissani.
Mielestäni Topin omistajillekin hyvä hinta, sillä mikähän mahtaisi olla Topin osakkeen “normaali” kurssitaso, jos Sammon ei oletettaisi koskaan tekevän ostotarjousta siitä :grin:

30 tykkäystä

Voisiko joku avata tämän tiedotteen lauseen ytimen. Siis synergiat kasvattavat tulosta jonkun verran (2 %?). Sen lisäksi tulosta kasvattaa omien osakkeiden osto? Mutta siis mikä on sen laimentumisen vaikutus? Tuosta saa nyt sen kuvan, että omia ostetaan niin paljon, että mitään laimenemista ei tapahdu vaan päinvastoin osakemäärän kutistuminen ja siitä johtuva epsin kasvu. Jotain en nyt tajua.

1 tykkäys

EPS paranee 6%, josta 4% käytetään omien ostoon laimennuksen välttämiseksi.

Hmm, tuo ei ehkä vielä avannut asiaa tai sitten luen tuon jotenkin väärin. Ja ei kai EPSiä voida käyttää osto-ohjelmaan, joka toteutetaan ennen kuin EPS voi edes kasvaa synergian seurauksena. Eli siitä tuskin on kyse. (Ja tää ei nyt ole se asia, jota ihmettelen vaan synergian ja laimennuksen määrät).

Jos EPS lopulta kasvaa 6% omien ostojen kera niin se kasvaa ilman omien ostoja 2% (koska sen osuus 2/3). Eli tuossa 2%:ssa on mukana sekä synergiaedut jotka kasvattavat EPSiä, että laimennus joka laskee EPSiä. Mutta paljonko siitä on sitä synergiaa ja paljonko laimennusta? Synergia on luonnollisesti yli 2% mutta kuinka paljon? Oliko joku laskenut tätä auki?

Tuota kutsutaan förskotiksi.
Viestin olisi oltava väh. 50 merkkiä.

No yritän uudestaan. Tulos paranee 95 miljonaa, joka tarkoittaa 6% EPS parannusta nykyisellä osakemäärällä. Koska Top Danmarkin omistajille annetaan lisää osakkeita EPS ei uudella osakemäärällä ole 6% kasvu, mutta nämä osakkeet aiotaan ostaa poissa markkinoilta omien ostona. Lauseessa ei sanota milloin omien ostot tehdään ja millä rahalla. Mutta se varmasti selviää aikanaan pörssitiedoitteesta. Kurssia tiirailleessa odotan Sammon toimivan aika pian mikäli kurssi jatkaa nykykehitystä.

25 tykkäystä

Sitaatti

Noin arvio 2,5 vuotta sitten. Sammon arvio 65 MEUR kustannussynergiat + 30 MEUR yläriviltä. Noin 50% kustannussynergiat ovat todella vaikeat toteuttaa, eli TOPin omistajat hyötyvät selvästi enemmän.

Jäämme jännityksellä odottamaan kilpailuviranomaisten ja vakuutusviranomaisten hyväksyntää - tämä ei todennäköisesti tule olemaan läpihuutojutto (eli tuo 30 MEUR on myös aika optimistinen).

4 tykkäystä

Ok, eli synergia parantaa tulosta 6% nykyosakemäärällä, osaketarjous laimentaa 4% ja omien osto kumoaa laimennuksen samalla määrällä. Asia selvä, kiitos! (Musta tuo on aika epämääräisesti kirjoitettu tiedotteessa jos tätä tarkoitettiin.)

10 tykkäystä

Joo melkeinpä joka ”fuusiossa” synergioiden aikaansaanti maksaa ensin isoa rahaa. Synergioita ei näy 2024 vuoden luvuissa, päinvastoin. Nokia tästä hyvä ja paha esimerkki!

1 tykkäys

Tämän lausunnon ja minun lausuntoni ongelma on, että molemmissa on sisäänrakennettu ennakkoluulo, sinulla Sampo-ennakkoluulo ja minulla Topdanmark-ennakkoluulo (vaikka omistankin myös Sammon).

Sampo-omistukseni on hieman suurempi kuin Topdanmarkin, joten kaiken kaikkiaan olen melko tyytyväinen Sampo-osakkeenomistajan näkökulmasta. Koska tämä on melko fiksu järjestely, erityisesti takaisinosto-ohjelman käynnistämisen myötä, mikä todennäköisesti nostaa Sammon osakkeen arvoa lyhyellä aikavälillä ja siten parantaa Topdanmarkin osakkeenomistajille tehtyä tarjousta (jos päättää myydä).

Topdanmarkin näkökulmasta tavoitteeni on kuitenkin luonnollisesti maksimoida tuottoni. Siinä ei ole mitään epänormaalia. Logiikkani on, että preemio on hieman alhainen verrattuna muihin kauppoihin (esim. Hastings ja muut viime kuukausina toteutuneet Iso-Britannian kaupat). Preemiot ovat olleet yli 30 %.

Tässä tapauksessa preemio on 3 kuukauden perusteella ‘vain’ 24 prosenttia.

“noin 24 prosenttia Topdanmarkin 3 kuukauden volyymipainotettuun keskihintaan Nasdaq Copenhagenissa, joka oli 291,76 DKK, verrattuna Sammon 3 kuukauden volyymipainotettuun keskihintaan Nasdaq Helsingissä, joka oli 38,93 EUR ennen Tarjouksen julkistamista”

Tämän seurauksena en hyväksy tätä tarjousta vaimojeni tai omasta näkökulmastani. Joten on mielenkiintoista nähdä, mitä muut tekevät; jos Sampo saa yli 90 prosentin hyväksynnän, minulla ei ole valinnanvaraa.

Mutta kaiken kaikkiaan olen iloinen, että Sampo lopulta veti liipaisimesta, sillä tämä luo pitkäaikaista arvoa Sammon osakkeenomistajille.

7 tykkäystä

Toisaalta voidaan väittää, että preemio oli osittain jo hinnoiteltu Topin osakekurssiin, koska “kaikki” tiesivät ja odottivat Sammon tekevän tarjouksen jossain vaiheessa.

37 tykkäystä

inderesTV:n puolelta vielä täydennystä @Kasper_Mellas kommentoimana.

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:24 Järjestelyn pääkohdat
02:11 “Arvonluonti perustuu vahvasti synergioihin”
04:30 Tanskan markkinasta vahvempi ote
05:48 Sammon sijoitustarinan muutos

24 tykkäystä

Kyselyn muodossa, mikä on foorumilaisten ajatus Topin osakevaihdosta? (Oletuksella, että menee nykyisellään läpi)

• Hyvä diili :+1:
  • Neutraali :handshake:
  • Huono diili :-1:
0 äänestäjää
2 tykkäystä

Olet oikeassa, minulla on Sampoa eikä minulla ole Top-osakkeita.

Preemio on tietysti yksi etu, mutta myös takaisinostot hyödyttävät Topin omistajia (jotka ilman Topia olisivat hyödyttäneet vain nykyisiä Sammon omistajia).

Kaiken kaikkiaan minulle tämä on neutraali kauppa, jonka toivon osoittautuvan odotettua paremmaksi. Kumpaakaan Hastings-kauppaa ei myöskään hurrattu julkisesti, mutta nyt näemme, että johto todella tiesi, mitä he tekivät. Luotan, että sama pätee tähänkin kauppaan.

4 tykkäystä