Elförsäljningsavtal och deras priser

Det verkade saknas Hehku Fast 12 mån i listan
Energipris: 9,15 snt/kWh
Grundavgift: 3,9 €/mån
Rabatt på grundavgiften 3 mån 0 €/mån

• edit: Okej, jag har visst inte hört talas om det bolagets bakgrund. Bäst att ignorera det.
1 gillning

Jo, det verkar som att man medvetet har skippat Hehku och Cheap Energy på grund av deras bakgrund… btw, själv fick jag fakturan för mitt 6 månaders fasta avtal från Hehku för oktober och den stämde.

5 gillningar

Det är verkligen en fin lista som @Villester har tagit fram!

En sådan nyans:
Om förbrukningen är till exempel 20 000 kWh så

• 12 månaders avtal 9 c/kWh = 1 800 euro

Om

• 70 % av förbrukningen sker på vintern (Q4+Q1) och 6 månaders avtal 10 c/kWh
    → 14 000 x 10 = 1 400 euro
    => 6 000 x X = 400 euro; X = 6,67 c/kWh blir priset för sommarmånaderna med det där 9 c/kWh & 12 månaders avtalet

På motsvarande sätt om 80 % sker på vintern som för mig själv (paneler på taket för sommarbruk) så
→ 16 000 x 10 = 1 600 euro
=> 4 000 x X = 200 euro; X = 5,00 c/kWh blir priset för sommarmånaderna med det där 9 c/kWh & 12 mån

Genomsnittspriserna för sommarmånaderna 2024 (inkl. moms 25,5 %) var 4,3 c/kWh och 2023 5,5 c/kWh
Vintersäsongen Q4 2023/ Q1 2024 var 8,4 c/kWh
Ovan har alltså nuvarande moms på 25,5 % använts även för historiken

Dvs. man kan tänka att om man får ett någorlunda vettigt fast pris för vinterkvartalen, och förbrukningen är vinterbetonad (uppvärmning, delvis varmvatten), så kan man redan med en prisskillnad på 1 c/kWh “låsa” sommarsäsongen till ett helt okej pris samtidigt som man låser vintersäsongen. Och det handlar om ganska små belopp i absoluta pengar.

Själv landade jag i ett 6-månadersavtal för den här vintersäsongen, dvs. jag konstaterade att jag inte leker med börsel, eftersom 2 x LLVP (luft-luftvärmepump) är bekvämast att använda för uppvärmning när man är på plats, men dock inte nödvändigtvis på natten.
16 000 kWh x 80 % x 2,0 c/kWh (10,4 c/kWh) = 256 euro mot börspris, 43 euro/mån
Förbrukningseffekten har dessutom gett i storleksordningen 1,5 c/kWh, vilket jag dock gissar har varit lite trixande och delvis förlorad nytta / suboptimal uppvärmning

image

5 gillningar

jag nappade på Fortums erbjudande:

Fortum duo 2 år 8 c / kWh

1 gillning

Tänk om folk orkade satsa på andra utgiftsposter på samma sätt som på sina elräkningar. Om en villaägare som förbrukar 20 000 kWh el jobbade några timmar övertid, skulle allt funderande och diskuterande om att spara en cent per kWh i slutändan vara ganska meningslöst. För att inte tala om de som bor i lägenhet med fjärrvärme, som bokstavligen sparar en tjugolapp genom att optimera arbitraget mellan börsel och ett fast avtal.

Förlåt i förväg. Det här har diskuterats så många gånger förut, men på något sätt dyker det upp ganska ofta. Om man inte orkar jobba extra för att täcka elräkningen kan man ju skippa den där latte macchiaton en gång i månaden, så har man täckt den “inkomstförlust” som bristen på optimering orsakar.

14 gillningar

Nåja, mina föräldrar hade ju nyligen elräkningar på 1000 € i månaden, så det är nog inget man bara betalar av med lite övertid :slight_smile:

9 gillningar

Ja, att jobba är verkligen ett slöseri med tid om något :laughing: Eftersom vi är på ett investeringsforum så tar ju häckandet på jobbet 40 timmar i veckan (och tydligen ska man jobba övertid också) i särklass mest tid från att tjäna pengar, och att sova är förstås också helt onödigt.

Det ser ut som att priserna på fasta avtal har gått ner lite på sistone, men för eget bruk är börsel fortfarande billigast då jag som distansarbetare till 99 % enkelt kan styra elförbrukningen tidsmässigt.

1 gillning

Det här är verkligen märkligt. Helen profilerar sig som ansvarsfulla, förnybara och jag vet inte vad, men faktum är att 81 % av börseln kommer från fossila källor. Hur kan det ens vara möjligt när el inte längre importeras från Ryssland?

1 gillning

Nå, Helen berättar att exempelvis utsläppen för börsel och tidsbundet elavtal som säljs till konsumenter motsvarar den el som produceras i Finland.

Dock efter att den andel som producerats med förnybara källor har rensats bort därifrån.
Eftersom de plockar ut förnybar produktion samt kärnkraftsproduktion separat från den finländska produktionen för försäljning.

Och för oss som är mindre kräsna återstår den smutsigare delen så länge den finns kvar i Finland.

Dvs. jag tolkar det som att när man från försäljningen rensar bort de separat sålda 17 % förnybart och 34 % kärnkraft från 20 % förnybart och 41 % kärnkraft – det vill säga totalt 51 % – så återstår:
-förnybara: (20%-17%)/(100%-51%) = 6%
-kärnkraft: (41%-34%)((100%-51%) = 14%
-fossila: (39%-0%)/(100%-51%) = 80%
Med ovanstående beräkning kommer man ganska nära de angivna siffrorna inom ramen för avrundningar.

Helen tar alltså ut specifika andelar förnybart och kärnkraft från elen i riksnätet till vissa kunder, förmodligen enligt avtal, och lämnar resten till andra…

HELEN BÖRSEL
HELEN TIDSBUNDET ELAVTAL
image

EL SÅLD AV HELEN
image

https://www.helen.fi/tietoa-meista/energia/tietoa-energiasta/energian-alkupera

4 gillningar

Det är precis så som du beskriver. Elbolag avkrävs numera siffror på ursprunget för hela produktionen samt produktionskällorna för den el som finns tillgänglig för fri försäljning.

Helens höga procent för detta, där kunden inte har valt produktionsform, visar bara att mycket fossilfri produktion har valts vid köptillfället.

Det torde vara ett lagkrav för bolagen. För hela denna produktion och den “fria” produktionen måste även separata emissionsfaktorer uppges, med vilka koldioxidavtryck enligt GHG-protokollet beräknas (scope 1, 2, 3).

1 gillning

Det ser ut som att Helen har fastpris med en ganska förmånlig månadsavgift:

Tidsbundet basel (24 mån)
Energi 8,66 cent/kWh, Grundavgift 1,79 €/mån

Tidsbundet basel (12 mån)
Energi 8,99 cent/kWh, Grundavgift 1,79 €/mån

5 gillningar

Kör fortfarande på Helens börsel i en eluppvärmd bostad. Själv tänker jag inte nappa på fastprisavtal, elbolagens ”försäkringspremie” verkar vara onödigt hög.

image

5 gillningar

Jag slog till på Helens fasta avtal igen. Vintern kommer och det är inte möjligt att värma upp kåken med särskilt mycket ved i december–januari…
I mitt förra hem hände det en dag att jag inte kunde elda, och den dagen förbrukades lika mycket el som under hela sommarsäsongen. På börsen låg priset någonstans mellan 1–2 €… Som tur var hade jag då fortfarande ett “förmånligt” 7 cents avtal.

Jag fick nu ett fast 24-månadersavtal från Helen på 8,66 cent/kWh.
Grundavgiften under avtalsperioden är 1,79 €/mån.
Läget är nämligen det att 200 kvadrat kan stå tomma i upp till två veckor under de kalla månaderna, och jag har varken tid eller lust att bevaka priserna hela tiden.
Huset värms med en luft-vattenvärmepump och vi eldar i spisen när vi är hemma.

10 gillningar

Bad du själv om en offert eller kom detta från Helen under listpriserna? Är ditt avtal utan de där flexibla justeringarna?

I min egen statistik utgör dagförbrukningen 70 % av helheten och jag har även en luft-vattenvärmepump (LVVP) i bruk tillsammans med en värmelagrande eldstad. Även radiatorerna har bytts ut till Purmo Compact istället för de gamla enkel- och dubbelpanelerna.

Direkt från Helens hemsida, jag föll för reklamen.
Jag har uppfattningen att detta är ett fast pris utan förbrukningseffekt.

IMG_20241110_110233

Vi har golvvärme på hela ytan.
Det finns gott om halvvarma förråd, så förbrukningen behöver inte nödvändigtvis bli helt orimlig. Jag investerade även i ett nytt ventilationsaggregat med modern och effektiv värmeåtervinning.

1 gillning

Den 5 januari 2024 var den dagen. Vi var på Kanarieöarna och hade alltså ingen möjlighet att göra något. Med spotpris landade räkningen på 93,5 € för den dagen. Trots denna vansinniga dag är besparingen med spotpris över 300 € under de senaste 12 månaderna.

Den dagen minns även elhandlarna väl, då de tvingades dumpa el för 2,35 €/kWh med enorm förlust på andrahandsmarknaden.

Fast pris är en bra lösning för vintern om man inte har möjlighet att reglera sin förbrukning.

1 gillning

Det här har diskuterats många gånger, men det finns egentligen ingen ekonomisk logik i det där. Vad har man för glädje av billig el utanför uppvärmningssäsongen, när man knappt förbrukar något? Och efter det ett dyrt fast avtal till vintern, när elen faktiskt börjar gå åt.

6 gillningar

Det verkar åtminstone i mitt fall som att börsel lönar sig, även om priserna ibland varierar kraftigt.

Elbilen laddar jag vanligtvis på natten och vi bastar en gång i veckan. Trähus i Södra Finland, 1 plan och ca 150 m2, vattenburen golvvärme med luft-vattenvärmepump + 6,5 kWp solpaneler.

Screenshot_20241111-213219~2
Screenshot_20241111-213202~2
(det röda priset är det genomsnittliga inköpspriset)

2 gillningar

Jag har varit börselkund hos PKS i drygt ett år, och förra månaden gjorde jag på prov en PKS Priima-prissäkring för november. Säkringspriset var ca 6,5 cent/kWh + övriga tillägg. Nu när det är rejält med prisvariationer får man lite jämförelseunderlag för om det är vettigt att göra dessa säkringar. Om man fick januari-februari säkrat till ett vettigt pris vore det bra för en villaägare.

3 gillningar

Vad är marginalen i de här avtalen? Den är nog inte inkluderad i den där tabellen?

Det är ju billigare än fast pris. Det börjar ge pengar redan vid en förbrukning på 11 MWh!