Inderesin foorumin paras antia, kun Eka tulee kyseenalaistamaan sijoitusteesejäsi omistamasi yhtiön ketjuun, kiitos!
En osaa sanoa, miksi muut omistavat, mutta voin kertoa miksi itse omistan. Tätä asiaa on mahdoton tiivistää yhteen viestiin, mutta aloitetaan perusasioista:
Sijoitusteesin lähtökohtana on se, että Euroopassa on joku reilu 20 miljoonaa pientä- ja keskisuurta yritystä. Merkittävä osa näistä yrityksistä on yrittäjien ja perheiden yksityisomistuksessa eli ne eivät ole vielä osa mitään megakorporaatiota. Suuri osa näistä yrityksistä on vanhempien ikäluokkien perustamia, jolloin todella monella on tulevina vuosina ja vuosikymmeninä eläköitymisen aika edessään. Läheskään kaikille yrityksistä ei löydy jatkajaa perillisistä tai perheestä, johon on lukuisia eri syitä. Tämän vuoksi Euroopassa myydään n. 15 000 pk-yritystä vuosittain.
Röko on tällaisten pk-yritysten “ikuinen omistaja”. Se siis ostaa niitä ja lähtökohtaisesti omistaa ikuisesti sekä uudelleensijoittaa rahat ostaakseen lisää. Tästä syntyy Excelissä se korkoa korolle -kone. Yhtiöllä on siis käytännössä loputtomasti mahdollisuuksia uudelleensijoittaa kassavirrat tulevina vuosikymmeninä. Yritysostoilla on tietysti helppoa kasvaa ja kuka tahansa voi ostella mitä lie yrityksiä kasvaakseen, jos on loputtamasti rahaa.
Tästä päästäänkin siihen ROIC:iin. Mielestäni tämä osuus on äärimmäisen yksinkertainen, johon ei tarvita edes exceliä, päässälasku riittää
Rökon bisneshän on loppupeleissä pääoman allokointia eli käytännössä osakepoimintaa yksityisissä firmoissa. Jos maksaa käyvän arvon (tuottovaatimus korkea, koska yksityinen ja pieni) hyvästä pk-yrityksestä, joka on:
- Historiallisesti hyvin kannattava
- kohtuu defensiivinen
- Omaa hinnoitteluvoimaa
- Ei tarvitse juurikaan ylläpitoinvestointeja
niin tällaiset yritykset tuottavat jatkuvasti hyvää kassavirtaa, jota voi uudelleensijoittaa. Tällaiset yritykset eivät siis itsessään olisi mitään kummoisia sijoituksia, mutta mestarillisella rahavirtojen uudelleensijoittamisella alkaa tapahtumaan taikoja, jos sitä pystyy tekemään vuosikymmeniä. Todella monessa sijoituskeississähän on juuri se ongelma, että sitä kassavirtojen uudelleensijoittamista on mahdotonta ennustaa tai yrityksellä ei yksinkertaisesti ole mitään mihin sijoittaa hyvällä tuotolla. Sarjayhdistelijöissä ja sijoitusyhtiöissä tämä uudelleensijoittamisen ongelma on luontaisesti ratkaistu.
Röko tavoittelee n. 15 % kasvuvauhtia, jonka edellytyksiä ketjussa onkin laskeskeltu useaan otteeseen. Teesini on, että Röko pystyy ylläpitämään tätä tahtia oikeasti pitkään vuosikymmen tai pari.
Rökon ostokriteerit:
Ehkä asian voi tiivistää niin, että Rökosta tulee onnistuessaan jonkinlainen mini-Berkshire, mutta Eurooppalaisilla pk-yrityksillä ilman vakuutusyhtiöiden floattia
Eli mitään +20 % turboahdettuja vuosituottoja on melko turha odottaa, mutta puhtaasti kassavirrat uudelleensijoittamalla voi ihan järkevät tsäänssit olla esim. 15 % vuosituottoihin paperilla.
Onhan sekin moninkertaistuminen vuosikymmenien kuluessa. Tämä on siis sijoitus, joka vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä 
Täysin toisen viestin aihe sitten onkin se, mitä tämä kaikki yllä kuvattu edellyttää niin pääomia allokoivalta pääkonttorilta kuin rahavirtaa tekeviltä tytäryhtiöltä. Käytännössä Röko on siis kevyt 8 hengen pääkonttori ja kymmenien yrittäjien joukko työntekijöineen hyvin kirjavilla toimialoilla. Tällaisen kokonaisuuden pyörittäminen tehokkaasti ja oikeilla insentiiveillä ei ole mikään helpoin juttu.
Samoilla apajilla on lisäksi kalastamassa koko joukko muita sarjayhdistelijöitä, PE-pellejä ja teollisia/strategisia ostajia. Rökon kulma tässä on se ikuinen omistajuus ja hajautettu toimintamalli, jolloin ostettavia yrityksiä pyöritetään transaktion jälkeenkin yrittäjähenkisesti vähemmistöomistajuuden pitäessä insentiivit kunnossa
Kokonaisuudessaan siis hyvin samankaltainen logiikka arvonluonnille kuin Berkshirellä listaamattomien sijoitusten kanssa ja ilman vakuutusyhtiöitä. Tällainen vaatii toki ne mestarit allokoimaan pääomaa, jotka mielestäni Rökolla on.
Lisää vielä sen, että tällaisessa sijoituskeississä ei ole mitään raketin lailla lähteviä ajureita, vaan tämä on pirun tylsää perustekemistä, yrittämistä ja pääoman allokointia
Asiat tapahtuu hiljaksiin yrityskauppa kerrallaani ja keissiä pitää katsoa todella pitkäjänteisesti. Tämä on kuin katsoisit pihalla kasvavaa puun taimea. Vuodessa ei tapahdu oikein mitään, mutta vuosikymmenessä tai kahdessa valtavasti. Täällä ei ole niitä jännittäviä läpimurtoa odottavia hetkessä kymmenkertaistuvia lääkeyhtiötä 