Interessant rapport, ikke helt som forventet, men ikke dårlig.
Først og fremmest skal der lyde en tak til Juha for opdateringen før kvartalsregnskabet. Det gav mig ny viden om situationen hos Zeiss.
Der var meget tale om manglende vækst, men der kom trods alt en rimelig vækst, når der korrigeres for valutakurser. Og efter min mening bør man følge det korrigerede resultat, når selskabet har valgt den linje ikke at afdække sig mod valutakursændringer. Men jeg må sige, at jeg selv efter mange år stadig ikke forstår, hvordan valutakursændringer altid overrasker mig, især i driftsresultatet.
Derudover indeholdt interviewet med Jouni en masse interessant information, tak til Juha for at stille gode spørgsmål.
Den operationelle skønhedsplet var forsinkelsen af prisstigningerne, og det stod mig ikke helt klart, hvorfor disse endnu ikke er ført igennem. En positiv nyhed var styrken i USA, hvilket har været et bekymringspunkt for mange medtech-selskaber.
Jouni havde så bredt et grin i interviewet, at jeg ikke orker at være specielt bekymret over selskabets operationelle præstation.
På et tidspunkt kunne det være interessant at vide, hvordan Revenio sælger/prissætter sine softwareløsninger. Er det en tillægsydelse, der skaber mere omsætning, eller er det en konkurrencefordel, der gives til kunden sammen med apparatet? Cellavision bragte f.eks. ny software på markedet, som i praksis blev givet gratis til kunderne for at bevare konkurrencefordelen, hvorimod Medistim var i stand til at hæve prisen i forbindelse med en softwareopdatering.
Under earnings call’et kom der interessante oplysninger frem om priserne på det unoterede marked, hvor man begynder at se en afdæmpning af multiplerne. Dette kombineret med selskabets tørre krudt er helt sikkert et passende udgangspunkt.
Omkostningerne forventes at stige en del i år i form af investeringer, og derudover kommer der FDA-omkostninger, men alligevel forventer du, Juha, en pæn resultatfremgang. Skyldes dette blot, at der forventes hurtigere vækst i 2026, hvor lønsomheden skaleres, eller har de større potentielle ordrer en betydning? Softwaredelen påvirker næppe lønsomheden væsentligt endnu, da tallene er forholdsvis små. Et eventuelt opkøb vil naturligvis ændre mange tal fuldstændigt, hvis det bliver til noget.