Raute som investering

Det virker til at være en meget vigtig ordre i denne situation:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/rautelle-noin-55-miljoonan-euron-tilaus-venajalle

5 Synes om

En ganske betydelig ordre i forhold til ordrebeholdningen… 80 mio. i forvejen og så 55 mio. mere? Jeg købte aktien hurtigt i blinde. Billigere end tidligere ejerandele på én gang.

3 Synes om

Det er ærgerligt. Jeg ventede på, om jeg kunne få det til en lavere pris end den nuværende, da man ikke tør købe disse ultra-cykliske aktier midt i en anden corona-bølge. Selv i Rusland er corona-smitten rekordhøj, og alligevel får de store ordrer fra vores nabo :exploding_head:

1 Synes om

Jeg skulle ikke have været interesseret i andre ting end strategi, men jeg håber, at vi kan få 15-25% overskud fra dette på kort sigt, men måske vil @Antti_Viljakainen nu sige, at usikkerheden omkring aktien er for stor, selvom vi har fået en så stor ordre, og jeg vil sidde tilbage med fingrene i munden…

Skulle der ikke være 2 gigantiske projekter her, der skulle give arbejde i 2021-2022, hvor længe vil denne corona så påvirke det?

I Kina bygges der f.eks. vist meget. Var der et stort finerprojekt planlagt der, og kunne Raute endelig få en aftale derfra?

Hvor ender Rautes finer for det meste, og til hvilket formål?

2 Synes om

Raute er en maskinbygger, ikke en krydsfinerproducent. Raute leverer den nødvendige teknologi i henhold til kundens behov. Man producerer krydsfiner af ethvert træ, med eller uden film. Og ikke kun krydsfiner, men også f.eks. finerbjælker. Mig bekendt er Raute stadig den eneste leverandør i verden, der kan levere en komplet fabrik, det vil sige alle maskiner i produktionsprocessen fra start til slut.

I Kina og andre udviklingslande er arbejdskraft billig, og man kan ikke bare sælge dyrere, højteknologiske maskiner der. Derfor findes der helt anderledes udstyr til de nye markeder, som også findes i Rautes sortiment…

5 Synes om

Jeg mente på en måde, at de maskiner, der er ejet af kunden, i hvilke sektorer kundernes slutprodukter eller overalt,

Virkelig vigtig handel for Raute i disse vanskelige tider. Især sigtbarheden for 2021 blev forbedret markant på én gang, og samtidig blev sandsynligheden for et meget negativt scenarie (dvs. at ordrebeholdningen hurtigt smuldrer i 2. halvår, og man ville gå ind i næste år med en tynd ordrebeholdning i en usikker efterspørgselssituation) nulstillet. Selvfølgelig vil dette projekt alene, den nuværende ordrebeholdning og den hurtigt omsættelige servicehandel sandsynligvis ikke løfte Raute til et godt resultatniveau næste år, så der skal stadig sælges mere.

Ordren var dog så betydningsfuld, at modellen i hvert fald for 2021 skal opdateres. Det vil så vise sig, hvad dette fører til, eller om det fører til noget.

Disse vil sandsynligvis overlappe hinanden i omsætningsmæssig henseende. Leverancerne til Segezha-projektet vil sandsynligvis accelerere nu i 2. halvår af 2020, og senest efter 1. kvartal vil der være en hale tilbage af dette. Tilsvarende ser leveringstiden for Plitwood-projektet ud til at være ret lang, så omsætning fra projektet vil sandsynligvis først begynde at akkumulere ordentligt i løbet af næste forår eller sommer (og for dette år vil der selvfølgelig næppe komme noget omsætning fra Plitwood).

edit: Størstedelen af Raute’s og andres maskinfremstillede krydsfiner går hovedsageligt til byggeri. Andre større slutbrug er transportmiddelindustrien og emballering. Disse er gennemgået mere detaljeret i Raute’s omfattende rapport.

4 Synes om

Rautes lønsomhed var acceptabel i 3. kvartal under hensyntagen til omstændighederne, men omsætningen og nye ordrer fortsatte med at være langsomme på grund af coronaen. Efter tre kvartaler er resultatet et godt stykke under nul, og det er svært at komme i plus i år. En stærk balance er en velsignelse i disse tider, og takket være den kan Raute også fortsætte med at investere i fremtiden.

Den store handel i Rusland i oktober (ikke synlig i ordreporteføljen) kom virkelig i grevens tid, for efter 3. kvartals ordrestrøm på 11 MEUR var ordreporteføljen ved kvartalets udgang kun på 62 MEUR. Baseret på kommentarerne ser der ud til at være en del forskellige investeringsplaner og projekter i pipeline, men det er svært at forudsige, hvordan og hvornår disse kan realiseres som handler.

3 Synes om

Raute udsendte i morges en resultatadvarsel om sidste års omsætning. Omsætningen var 115 MEUR, hvilket betyder et fald på 24 % i forhold til referenceperioden. Omsætningen faldt således markant, mens selskabet tidligere havde vejledt om en faldende omsætning. Raute afslørede endnu ikke sit resultat, og vejledningen om et klart faldende driftsresultat forblev uændret.

Resultatadvarslen var ingen overraskelse, da vores prognose for Rautes helårsomsætning var 114 MEUR, hvilket er i tråd med den nye vejledning. I Q4 har Raute dermed opnået sidste års bedste og absolut højeste omsætning på ca. 39 MEUR (en betydelig del af arbejdet med det store Segezha krydsfinerprojekt, der blev bogført i Q4’19, er faldet i Q4). Med dette volumen burde Raute opnå et klart positivt driftsresultat i Q4, men det er stadig udfordrende at kæmpe hele 2020’s driftsresultat op i plus, da det kumulerede tab efter de første tre kvartaler var 2,7 MEUR.

Det er i sig selv interessant, at selskabet ikke som forhåndsinformation også afslørede resultatet for 2020 og ordrebeholdningen ved årets start, selvom disse tal sandsynligvis også stort set er indsamlet (ændringen i omsætningsvejledningen var baseret på nereviderede data). I de seneste par år har Raute mig bekendt givet forhåndsinformation, hvor alle nøgletal er blevet oplyst.

5 Synes om

Rauten, tj. Tapani Kiiski, kunne fokusere på at udvikle Rauten’s forretning og salg i stedet for for meget Twitter-politik :joy:

1 Synes om

Rautes svære år sluttede trægt, da rentabiliteten i Q4 trods en god omsætning var beskeden. Ordrene var stærke takket være en stor russisk ordre og et rimeligt servicesalg. Markedet afspejler dog ikke en bred vifte af styrke, da projektsalget korrigeret for den ene kæmpeordre kun udgjorde 3 mio. euro i Q4.

Vejledningen var derimod som forventet, da selskabet for det indeværende år vejledte om omsætningsvækst og forbedring af resultatet. Godt nok er barren lav (2020-resultatet med underskud), og prognoserne viste en markant forbedring. Ordrebeholdningen var 9 % højere end i sammenligningsperioden, så udgangspunktet for det indeværende år har trods sidste års vanskeligheder været acceptabelt.

Bestyrelsen foreslår, at udbyttet falder markant til 0,80 euro pr. aktie, men faldet var dog lidt mindre end vores prognoser. Godt nok kommer dette udbytte også helt fra balancen, men udbytteforslaget var dog et let positivt signal om tillid til fremtiden.

4 Synes om

Der er en ny omfattende rapport om Raute. Rapporten kan læses frit her.

Der er ikke sket store ændringer i Rautes overordnede situation i løbet af coronaåret. Omsætningen og især resultatet tog et slag på grund af pandemien, men de konkurrencemæssige fordele er intakte, og den strategi, der fokuserer på vækstmarkeder, er skredet rimeligt fremad. Derfor stoler jeg på, at virksomhedens resultat vil komme sig i de kommende år, når investeringsefterspørgslen gradvist genopliver sammen med økonomien, og styringen af efterspørgslens fokus væk fra den hårdeste kerne af konkurrencefordele lykkes. Det største langsigtede potentiale ligger stadig i Kina, mens den klareste kandidat til vækst i de kommende år er Rusland. Den største risiko er stadig den volatile (investerings)efterspørgsel, der svinger omsætningen og resultatet.

Efter min mening er Rautes akties indlejrede potentiale for indtjeningsvækst i de kommende år samt risici forbundet med prognoserne i et ganske rimeligt forhold over en 12-måneders periode. Takket være sine konkurrencefordele er Raute dog en interessant langsigtet investering.

8 Synes om

Rautes ordrer var i 1. kvartal på 30 mio. EUR, hvilket er et rigtig godt niveau for Raute og højere end vores prognoser. Markedet ser således ud til at være kommet sig, selvom pandemien stadig plager.

På den anden side var resultatet for 1. kvartal så tungt i minus, at forventningerne om selv moderate årlige tal med det samme flytter sig til næste år, selvom udviklingen i ordrebeholdningen tyder på en forbedring i de kommende kvartaler. Årsagen til tabet ser især ud til at have været den lave omsætning (delvist på grund af projekttiming), som simpelthen ikke er tilstrækkelig i forhold til virksomhedens nuværende omkostningsstruktur.

2 Synes om

Skovbrug 05.05.2021

Juha Kaihlanen

Handlen med savet tømmer boomer globalt. I USA er prisrekorder blevet slået ugentligt.

Ville en servicevirksomhed inden for træproduktionsindustrien snart være i høj kurs?

Onkel Masse, FA, åbningstips altid under radaren til flyvende småfly :smiling_face_with_three_hearts:

5 Synes om

Onkel, den gamle ræv, kender cyklusserne. Jeg er ikke med længere, jeg var for tidligt på den. Damn.

4 Synes om

En dejlig handel for Raute, og som følge heraf begynder udsigterne for det næste år at være ret gode med hensyn til volumen. Jeg ventede selv en stor ordre fra Rusland og krydsfinersegmentet, så der kan stadig komme gode nyheder fra det område inden længe. Vi vendte også anbefalingen til positiv for Raute i fredags som følge af den styrkede ordrebog og de forbedrede udsigter. Som et sencyklisk selskab har Raute gode forudsætninger for at accelerere et stykke tid endnu, så længe den generelle økonomi ruller som forventet.

4 Synes om

Rautes ordreindgang i Q1 var god uden en eneste komplet fabriksleverance, og nu kom der så yderligere denne fabriksordre fra Litauen. Dens indvirkning på resultatet falder nok først næste år, men for den mere langsigtede investor er situationen dog glædelig. Virksomhedens ledelse meddeler desuden, at der er interesse i Rusland for større fabriksleverancer – hvis disse begynder at konkretiseres, ser situationen allerede ret god ud. På det amerikanske marked kunne der også være efterspørgsel efter LVL-bjælker, men motivationen for at etablere disse produktionslinjer begrænses ifølge CEO af tilgængeligheden af tilstrækkeligt kvalitetsråmateriale af træ, hvilket naturligvis er ærgerligt for Raute.

Jeg har holdt øje med Raute et stykke tid og har nu besluttet at tage en lille observationsposition for at holde en følsom fornemmelse af, hvordan virksomheden klarer sig. Mange andre hjemlige maskinfabrikkers indtjeningsevne og aktiekurs er allerede steget pænt siden sidste år. Raute kunne muligvis give lignende stigninger lidt senere. Trenden inden for træbyggeri støtter Rautes historie, men diskussionen omkring Raute har dog været stille. @Masse har i det mindste været tidligt vågen med hensyn til denne virksomhed :+1:

3 Synes om

Metsä Group planlægger at øge produktionen af savet træ, finertræ og krydsfiner og zonelægger et område i Äänekoski til en mulig ny produktionsanlæg. De har tidligere bestilt produktionsudstyr fra Raute, forhåbentlig også i fremtiden. Under alle omstændigheder er dette et godt tegn på, at der nu er efterspørgsel på LVL- og krydsfinermarkederne.

4 Synes om

Raute har faktisk leveret de fleste (hvis ikke alle) af Metsä Woods (Metsä Wood) finer- og LVL-udstyrsordrer de seneste år. Dette er sandsynligvis også Rautes handel, hvis/når processen engang når investeringsfasen. Tidsplanen ligger sandsynligvis et sted mellem slutningen af 2022 og midten af årtiet.

5 Synes om

Rautes Q2-rapport offentliggøres på fredag. Forventningerne er, at det store efterslæb fra Q1 indhentes, og at ordrebeholdningen er god, da den store litauiske LVL-handel faldt i kvartalet. Foromtalen er her.

Jeg interviewer Tapani fredag efter rapporten. Hvis der er spørgsmålsforslag, kan I skrive dem her i tråden!

5 Synes om