Jeg startede en tråd tidligere om Carbios, som handler om noget lignende: Carbios S.A. - ranskalaisia entsyymejä muovin biokierrätykseen - Osakkeet - Inderes forum
Jeg ser ikke det som et problem, hvis tingene virker som lovet, så vil slutproduktet have stor efterspørgsel uden for brændstoffer, efter min mening er den merværdi som brændstof ret lille.
Jeg tror, det er derfor, KIRKBY er med her.
Et par citater forresten med historien via en oversætter.
“Olien, du får, når du smelter plastik, er meget beskidt. Vi har bygget et raffinaderi til at rense og opgradere olien. Vi renser, mens olien stadig er i gasform. Det er der ingen andre, der gør, siger Bøhn.”
“Det betyder, at Quantafuel sparer tid og energi ved ikke at skulle opvarme produktet to gange. Slutproduktet af pyrolysen er nafta, en flydende olie, som kan raffineres til brændstof, plastik eller andre petrokemiske produkter.”
Btw, hvordan mon Legos forsyningskæder/fabrikker osv. fungerer. Er det en af grundene til fabrikkens placering? ![]()
{“content”:“Har nogen hørt nyheder, jeg kunne ikke finde nogen? Grusomheder i dag.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“På de norske fora talte de kun om at frigive ekstra pres efter en hurtig stigning, QF er lige så god/dårlig som før, og projekterne skrider frem som planlagt. Et positivt spring vil senest ses ved årsskiftet, når EU indfører forhøjede plastafgifter.\n\nHer kan du følge udviklingen for denne og andre norske virksomheder: https://finansavisen.no/forum/ticker/QFUEL",“target_locale”:"da”}
Quantafuel fra et teknisk analyse-perspektiv, et indlæg fra i går.
Næste støtte kan potentielt findes ved 100-dages glidende gennemsnit (38 NOK), da fibonacci-niveauerne ikke har holdt, eller alternativt ved EMA100-niveauet (42 NOK). RSI er heller ikke oversolgt endnu. Det 200-dages glidende gennemsnit er kun på 27 NOK.
{“content”:“Jeg overvejer det samme. En hurtig søgning fandt en negativ nyhed fra sidste uge, som ikke direkte er relateret til Quantafuel, kun indirekte: [Analysesjef Morten Nystrøm i Arctic Securities hamstret Quantafuel-aksjer og tjente 50 prosent. Så startet han analysedekning av selskapet og hylte «kjøp» til kundene | Finansavisen]\n\nDet er desværre i minus lige nu, og jeg har ikke lyst til at købe mere, da positionen er tilstrækkelig i øjeblikket. Stigningen begynder sandsynligvis, når vi hører mere om den nye fabriks bredere idriftsættelse.”,“target_locale”:“da”}
Det hele starter nok med et kollaps fra Hindenburg-shortrapporten fra Loop. Jeg gider ikke stresse. I sensommeren talte vi om et par måneder, før Skive kører på fuld styrke, så jeg tror, vi på et tidspunkt får at vide, om alt er gået glat.
På længere sigt bør man også se på denne aktie. Der er dog tale om en massiv kursstigning, som ikke udelukkende var baseret på fundamental analyse. Hvis Europa ønsker, at 50% af det anvendte plastik skal genbruges inden 2025 (når niveauet nu er 11-12%), så er der et utroligt potentiale her. Etablering af fremtidige anlæg og opstart af eksisterende danner dog en klar vej til indtjening. Teknikken kan kopieres, og det er ikke en ny, revolutionerende opdagelse. Alligevel er der ingen andre, der udnytter den. Og på den anden side, selvom de gjorde det, er der tydeligvis plads til mange aktører på markedet, som det også nævnes i Quantafuels præsentation.
Jeg vil på dette tidspunkt stadig minde om, at hvis Quantafuel kun producerer brændstof af plastik, så støtter det på ingen måde opnåelsen af målet om 50 procents genanvendelse. Jeg har forsøgt at finde et forholdstal for, hvor stor en del af deres slutprodukt der ender som brændstof og til brug i plastindustrien, men jeg har ikke fundet det nogen steder. Er der nogen, der har fundet sådanne tal et sted?
Jeg har heller ikke fundet den nogen steder, og jeg har ikke set den i nogen præsentationer. Men Norge vil nok ikke give sig. Jeg må lige grave dybere.
@lekkert Jep! Det bliver dog interessant at se, hvad der sker efter 4 år. BASF planlægger jo den “megafabrik”, hvis det hele fungerer som det skal.
Der er nok ikke offentliggjort et forholdstal, men går alt produktionen til Basf?
Som en del af investeringsaftalen vil BASF, i mindst 4 år efter opstarten af produktionen på Quantafuels Skive-anlæg, have førsteret til al pyrolyseolie og rensede kulbrinter fra dette anlæg. BASF vil bruge disse sekundære råmaterialer i sit ChemCyclingTM-projekt til at udvikle markedet for kemisk genanvendt plast med udvalgte kunder. På BASF’s Ludwigshafen-anlæg vil de genanvendte råmaterialer blive ført ind i produktionsforbundet, hvorved de delvist erstatter fossile ressourcer. Når Quantafuel-anlægget i Danmark når fuld kapacitet, sigter BASF mod at levere de første kommercielle forsyningsmængder af CcycledTM-produkter, hvilket betyder produkter baseret på kemisk genanvendt plastaffald, til udvalgte kunder.
{“content”:“Hvad gør det så betydningsfuldt, hvis/når køberen er kendt? Eller rettere sagt, om slutproduktet bruges som brændstof eller genanvendes i plast.\n\nEdit: tak for afklaringen!”,“target_locale”:“da”}
Kun de affaldsfraktioner, der ender med at blive brugt til fremstilling af nye produkter efter videreforarbejdning, øger genanvendelsesprocenten. Dette mål opnås i øjeblikket i praksis med granulering af plastaffald, som Fortums plastraffinaderi f.eks. producerer som et slutprodukt. Affaldsfraktioner, der anvendes som brændsel, øger derimod ikke genanvendelsesprocenten. Dette fører let til, at affaldsindsamlere/-behandlere i første omgang skal vælge videreforarbejdningsmuligheder, der resulterer i nye produkter, ikke brændsel, for at de regionale genanvendelsesmål kan nås.
Hvis Quantafuels slutprodukt imidlertid hovedsageligt bruges til fremstilling af nye produkter, forsvinder dette problem naturligvis, og det eneste, der mangler at blive løst, er gate fee’en i et priskonkurrencemæssigt perspektiv, og hvor god kvalitet plast de er villige til at modtage i deres proces som sådan. Hvis plastaffald f.eks. skal knuses, øger dette omkostningerne for affaldsindsamlere/-behandlere, hvilket igen naturligvis har en stærk indflydelse på, hvor ivrigt plastaffald sendes til Quantafuels raffinaderier.
red. Lad mig tilføje, at for et par år siden fik man penge for plastaffald, der blev sendt til energiproduktion (forbrændings-/forgasningsanlæg) i Finland, men i øjeblikket har situationen ændret sig med Kinas plastforbud, således at disse anlæg også har fået en gate fee. Prisen er dog langt fra de 80 USD/ton, så jeg ser ingen grund til, at man f.eks. i Finland skulle skifte til en sådan raffineringsmulighed, især ikke hvis slutproduktet er brændsel.
https://newsweb.oslobors.no/message/515954 En ret vag børsmeddelelse offentliggjort i dag. Mere detaljeret information om Skive forventes i Q3-rapporten den 13.11.
Også en artikel fra Finansavisen relateret til det. Der var ikke noget nyt i den.
Det ser ud til, at de har modtaget mange henvendelser via IR om Skives situation.
Godt udbytte fra virksomheden. Jeg synes, det realistisk fortæller, at der ikke er tale om en simpel proces, der justeres. Der kan helt sikkert også opstå vanskeligheder undervejs, og det lyder til, at der stadig er meget arbejde at gøre, før det vides, om målene er nået.
Hvor ny og utestet var denne teknologi mon? Det bestemmer virkelig risikoniveauet for denne investering. Jeg forstod, at processen er anderledes end andre, gasser behandles, så processen kan gennemføres på én gang med én “opvarmning”.
Det er værd at læse hele tråden igennem. Åbningsopslaget indeholder f.eks. en virksomhedspræsentation (en nyere kan også findes i tråden) samt DNB markets’ analyse, hvor tingene er forklaret, også i denne henseende ![]()
Jep, jeg har læst forretningskonceptet, og skalerbarheden er meget interessant her. Jeg har stadig nogle huller i min teknologiske viden, selvom jeg er ingeniør.
Jeg må hellere læse mere, da jeg har været nødt til at tilføje mere til min position på grund af kursfaldet.
Uddrag fra pressemeddelelse offentliggjort den 15. september:
“We are therefore happy to announce that we over the last 48 hours have reached this target, and now plan for a gradual increase of capacity, first on one reactor, and then over the next couple of weeks on several reactors simultaneously.”
Seneste pressemeddelelse:
"We work towards taking one production line into full production and demonstrate the upgrading steps that are the core of the Quantafuel technology, and from that point gradually increase production until we reach nameplate capacity and expected quality. We will however not provide daily or weekly updates unless it deviates from communicated expectations.
Quantafuel has since the start of production in Skive worked diligently to move the plant towards stable production. This is a process that we, as communicated before, expect to take months."
Tidligere blev det kommunikeret, at man inden for få uger ville afprøve driften af flere reaktorer / (red.: altså ikke “fuld kapacitet”). Nu taler den seneste meddelelse mere om, at stabil produktion vil tage måneder.
Jeg tolker det sådan, at der nu er blevet foretaget forsøg med hensyn til kapacitetsudvidelse, og det er blevet konstateret, at der stadig er meget arbejde at gøre for at finde en stabil proces, da der lægges vægt på måneders arbejde.
Redigering: Korrektion baseret på Jaska1’s kommentar