Quantafuel - plastgenanvendelse fra Norge

Åh nej, nej, nej… Er der allerede en optagelse af konferencen eller et resumé et sted?

Jeg overvejede at tage en lille startposition i sidste uge, ud fra den antagelse, at PoC’en ville blive afsluttet, men det her er et virkelig stort slag for virksomheden og sætter tingene tilbage i flere måneder. Min egen fuldstændig amatørvurdering er, at PoC’en tidligst bliver flyttet til sidst på foråret, medmindre der kommer nye oplysninger under konferenceopkaldet, f.eks. en Makita (Makita), som en medarbejder har glemt på båndet, eller en anden outlier, der ikke rigtig er relateret til processen.

3 Synes om

Jeg fandt intet på Shareville, virksomhedens hjemmeside eller i nyhederne. Det er mærkeligt, var der ingen, der registrerede sig for at lytte til, hvad ledelsen havde at sige? Aktiekursen er i hvert fald forblevet den samme siden begivenheden, så intet lettende, men heller intet værre, end hvad der allerede er indbygget i kursfaldet?

E. Nu fundet:

https://www.dn.no/bors/quantafuel/euronext-growth/quantafuel-aksjen-stuper-etter-nedstengning-af-skive-anlegget-jeg-tror-investorer-na-tenker-at-dette-er-i-overkant-krevende-sier-analytiker/2-1-1163987

Kort sagt meddelte de, at sagen undersøges, og at det ikke er kendt, hvor længe det vil vare. De lovede at give mere information inden for en uge.

Jeg gik desværre glip af den konferenceopkald i morges på grund af andre travlheder.

Hvis jeg nu skulle kommentere QFUELs situation lidt mere professionelt – jeg forstår godt, hvorfor min tidligere besked blev fjernet som unødvendigt fyld – har @jaska7 og jeg lejlighedsvis diskuteret dette emne andre steder. Her er et par tanker.

BASFs indtræden som største ejer (udnyttelse af konverterens købsoption) var en positiv ting og skabte troværdighed i udførelsen af strategien efter markedsføringsmanden Bøhn. Investorernes tillid til Bøhn var allerede så lav, at dette allerede havde en reel indvirkning på mulighederne for at implementere strategien.

Desværre fjernede Bøhns fyring ikke de tekniske risici vedrørende Skive – et åbent spørgsmål, der konstant hænger i luften, er mulige genveje i planlægning og indkøb af udstyr under den tidligere ledelse. Jeg kan ikke rigtig finde nogen anden forklaring på, hvordan capex er vokset så meget – set fra en konsulents synspunkt har planerne og dermed capex-estimaterne i lignende situationer altid været overoptimistiske eller ligefrem forkerte.

På trods af de ovennævnte risici tog jeg igen en position i QFUEL i slutningen af året baseret på positive PoC-kommentarer, idet jeg stolede på, at BASF (og deres udnævnte nuværende ledelse) var herre over situationen. Forsinkelsen i begyndelsen af januar på grund af en fejl i fodersystemet retfærdiggjorde efter min mening ikke den deraf følgende prisbevægelse, og slet ikke denne seneste rettede emission, som der allerede var givet fuldmagt til for næsten et år siden (de største ejere øgede deres position i det efterfølgende dyk).

Derimod er weekendens reaktorbeskadigelse en meget alvorlig sag. På dette stadium af idriftsættelsen bør der ikke opstå nogen større designfejl eller andre faktorer, der fuldstændigt forhindrer anlæggets drift.

En revurdering af investeringsbeslutningen er foran os, afhængigt af hvad virksomhedens ledelse meddeler om sagen. Som jeg nævnte i min fjernede besked, er dette en såkaldt “langt spil” og derfor er der nu investeret mere tålmodig kapital end normalt, dog med en rimelig vægt. Genbrug af plastaffald er en virkelig stor mulighed – og derfor også en stor udfordring.

Hvis det viser sig, at årsagen var en leverandørfejl eller en helt ekstern faktor → afventer jeg.

Hvis det viser sig, at årsagen til skaden er en designfejl fra QFUEL → tilstrækkelig indikation af, at virksomheden (eller endda BASF) ikke er i stand til at få det til at fungere → capex løber løbsk, og virksomhedens troværdighed forsvinder → sælger jeg.

8 Synes om

Som opfølgning – jeg stødte på dette link fra den norske QFUEL-gruppe. Her kan du se top 20-ejerskaberne, som tilsyneladende opdateres dagligt.

I morgen vil vi se, hvordan de største ejere har reageret på dagens udvikling.

1 Synes om

Vent – hvem af dem er insidere? Temmelig stille fra ledelsens side?

EDIT eller er der administrationsregistre, f.eks. Danske og Nordnet?

Desværre er værktøjet for aktionærer på QFUELs egen hjemmeside ude af funktion. Størstedelen af ejerskabet er i et forvaltningsregister.

BASF’s ejerskab er det mest relevante. Det er ærgerligt, at Lego-familiens ejerskaber ikke er direkte synlige her.

KB Management er det tidligere bestyrelsesmedlems (Bøhn) investeringsselskab.

REDIGERING: det ser ikke ud til at være direkte ledelsesejerskaber her. Den nuværende bestyrelsesformand er udnævnt under BASF’s periode (dvs. en lønmodtager), som sandsynligvis endnu ikke har en så stor andel af virksomheden, at det ville fremgå af top 20.

2 Synes om

Top20 har øget sine beholdninger en smule, men ingen betydelig bevægelse i den ene eller anden retning. I mellemtiden har Danske Bank også nedjusteret - Hold (Køb) og kursmål 17 NOK (57 NOK). Det ser desværre ud til, at QFUEL er kandidat til årets torsk, medmindre virksomheden kan løse de procesrelaterede udfordringer.

IHS Markit fandt en god primer/whitepaper om emnet:

5 Synes om

Pressemeddelelse om situationen. Forsinkelse til midten af marts, men problemet er ikke så slemt, som det måske kunne have været:

I tæt samarbejde med tredjepartseksperter har Quantafuel nu besluttet at erstatte den beskadigede stålkegle med en forbedret løsning. Et brænderkammer er allerede blevet transporteret til den udvalgte underleverandør, og det næste kammer vil følge kort efter.

“Vi har haft en periode med høj produktion og oppetid, så timingen af denne midlertidige nedlukning er meget uheldig. På den anden side er jeg glad for, at problemet kan løses uden betydelige omkostninger. Jeg vil gerne understrege, at dette problem ikke er relateret til Quantafuels pyrolyseproces eller teknologi,” siger Quantafuels CEO Lars Rosenløv.

“Vores team i Skive har håndteret dette problem meget godt, og jeg er glad for, at vi sammen med tredjepartseksperter har igangsat reparationsarbejdet så hurtigt. Vi vil bruge nedlukningen til at udføre forebyggende vedligeholdelse, der kræver en kold proces,” siger Rosenløv.

De holder også en pressekonference i eftermiddag:

Quantafuel vil gerne invitere investorer, analytikere og journalister til et opkald kl. 12:30 CET i dag. Opkaldet vil blive hostet af CEO Lars Rosenløv og COO Terje Eiken.

9 Synes om

Jeg var inde og lytte til infoen.

Den defekte del var uden for reaktorkammeret - det var en luftleder af stål, der leder varm luft fra brænderen ind i reaktorkammeret. Isoleringsmaterialet oven på lederen så dårligt ud, og driftspersonalet besluttede at stoppe produktionen af sikkerhedsmæssige årsager.

Det ser ud til at give en forsinkelse på 1-1,5 måned, hvilket påvirker dette års produktionsresultater noget. På den anden side ser det ikke ud til at have meget indflydelse på capex.

15 Synes om

Selskabets resultat for 4. kvartal kom her til morgen:

Det vigtigste er situationen i Skive:

De seneste måneder har været præget af udviklingen på Skive-anlægget; fra den vellykkede vending i slutningen af året, efterfulgt af stabil produktion i januar og den uplanlagte nedlukning i februar. I dag kan vi meddele, at vi forventer at have begge linjer tilbage i produktion i midten af marts.

Efter den midlertidige nedlukning af Skive-produktionen på grund af skader på stålkeglen, der forbinder brænderkammeret med reaktorens røggasvarmekasse, blev reparationsarbejdet iværksat hurtigt og effektivt. Det første brænderkammer er repareret og er nu installeret. Opvarmningen er påbegyndt, og vi forventer plastfodring inden for de næste par dage.

“Jeg er imponeret over, hvor effektivt organisationen har håndteret dette reparationsarbejde i godt samarbejde med den erfarne entreprenør. Vi håndterede hurtigt den uheldige nedlukning og er nu klar til at genoptage produktionen,” siger Quantafuels CEO Lars Rosenløv.

Som situationen ser ud i dag, fastholder vi Skives produktionsmål på 12.000 MT plastaffald, der skal genanvendes for hele året 2022.

Baseret på erfaringerne fra vores anlæg i Skive, samt en bemærkelsesværdig proces- og teknologiværktøjskasse, er Quantafuels ledelse og bestyrelse sikre på at fortsætte de annoncerede projekter. Vi diskuterer udrulningen af store kapacitetsanlæg med både eksisterende og potentielle partnere.

Pr. 31. december 2021 havde Quantafuel en samlet egenkapital på 1.081,0 millioner NOK og en likviditetsbeholdning på 284,9 millioner NOK. Skive-projektet er nu afsluttet med en capex på 620 millioner NOK, en stigning på 10 millioner NOK fra den sidste kvartalsrapport.

3 Synes om

Thorleif Enger, medlem af bestyrelsen i Quantafuel ASA, har købt 30.000 aktier i Quantafuel ASA gennem Thoeng AS til en pris på 17,88 NOK pr. aktie. Efter transaktionen besidder Thorleif Enger og associerede selskaber 189.300 aktier og 80.000 optioner i Quantafuel ASA.

5 Synes om

Og købte mere. Denne gang Lars

Lars Rosenløv, administrerende direktør i Quantafuel ASA, har i dag købt 30.000 aktier i Quantafuel ASA til en pris af NOK 17,12 pr. aktie. Efter transaktionen besidder Lars Rosenløv 50.800 aktier og 400.000 optioner i Quantafuel ASA.

2 Synes om

Fortæl mig, I klogere, om det ville være mere fornuftigt at købe dette til en aktiesparekonto (OST) eller en investeringskonto (AOT), når der tilsyneladende ikke er en fungerende skatteaftale mellem Finland og Norge?

Der er nok ikke udbytte lige foreløbig, så hvis man tror på værdistigning og ikke kapitaltab, kan en aktiesparekonto (OST) være bedre i den henseende. Begge har altså deres fordele.

1 Synes om

Opdatering fra Skive:

Quantafuel har færdiggjort reparationsarbejdet for de to første linjer, og anlægget er gradvist ved at vende tilbage til produktion. Begge linjer er blevet testet i produktion og har omdannet plastik ved høj belastning efter reparationsarbejdet.

“Med begge brændkamre nu repareret og installeret, fortsætter vi vores mål om højere oppetid og kapacitet,” siger Quantafuels CEO Lars Rosenløv.

Det lader til, at reparationerne gik som lovet, altså at de lovede at være tilbage i produktion i midten af marts. Vi må se, hvad der går i stykker næste gang…

6 Synes om

Proof Of Concept afsluttet i Skive:

I dag annoncerer Quantafuel Proof of Concept for sit kemiske genanvendelsesanlæg i Skive efter mere end syv dages kontinuerlig drift på et niveau svarende til en årlig kapacitet på 16.000 tons plastaffald.

“Dette repræsenterer en stor milepæl for kemisk genanvendelse, Quantafuel og vores fremtidige vækst,” siger Quantafuels CEO Lars Rosenløv.

17 Synes om

Også ledelsen var begejstret for at øge:

Terje U. Eiken, COO i Quantafuel ASA, har i dag købt 10.000 aktier i Quantafuel ASA til en pris af NOK 21,85 pr. aktie. Efter transaktionen besidder Terje U. Eiken 75.217 aktier og 400.000 optioner i Quantafuel ASA.

8 Synes om

Nordea er bearish.

5 Synes om

4 Synes om

Quantafuel falder, selvom vedvarende energi for det meste er grøn i dag, måske findes en delvis forklaring her:

QFUEL: FEARNLEY SECURITIES NEDGRADERER TIL SALG, KURS MÅL 11

10.05.2022 9.58 •

Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedgraderer Quantafuel til en salgsanbefaling med et kursmål på 11 norske kroner pr. aktie.

Det fremgår af en analyse offentliggjort tirsdag.

Mæglerhuset skriver, at der er behov for yderligere validering af selskabets teknologi. Da kun to ud af fire linjer er tilbage i produktion i Skive, mangler mæglerhuset tillid til selskabets mål om at nå kapacitetsmålet på 12.000 ton inden 2022.

Derudover reducerer mæglerhuset den estimerede pipeline for Quantafuel og integrerer yderligere risiko.

“Der kan være flere negative triggere i horisonten,” er beskeden fra mæglerhuset.