Jeg gik desværre glip af den konferenceopkald i morges på grund af andre travlheder.
Hvis jeg nu skulle kommentere QFUELs situation lidt mere professionelt – jeg forstår godt, hvorfor min tidligere besked blev fjernet som unødvendigt fyld – har @jaska7 og jeg lejlighedsvis diskuteret dette emne andre steder. Her er et par tanker.
BASFs indtræden som største ejer (udnyttelse af konverterens købsoption) var en positiv ting og skabte troværdighed i udførelsen af strategien efter markedsføringsmanden Bøhn. Investorernes tillid til Bøhn var allerede så lav, at dette allerede havde en reel indvirkning på mulighederne for at implementere strategien.
Desværre fjernede Bøhns fyring ikke de tekniske risici vedrørende Skive – et åbent spørgsmål, der konstant hænger i luften, er mulige genveje i planlægning og indkøb af udstyr under den tidligere ledelse. Jeg kan ikke rigtig finde nogen anden forklaring på, hvordan capex er vokset så meget – set fra en konsulents synspunkt har planerne og dermed capex-estimaterne i lignende situationer altid været overoptimistiske eller ligefrem forkerte.
På trods af de ovennævnte risici tog jeg igen en position i QFUEL i slutningen af året baseret på positive PoC-kommentarer, idet jeg stolede på, at BASF (og deres udnævnte nuværende ledelse) var herre over situationen. Forsinkelsen i begyndelsen af januar på grund af en fejl i fodersystemet retfærdiggjorde efter min mening ikke den deraf følgende prisbevægelse, og slet ikke denne seneste rettede emission, som der allerede var givet fuldmagt til for næsten et år siden (de største ejere øgede deres position i det efterfølgende dyk).
Derimod er weekendens reaktorbeskadigelse en meget alvorlig sag. På dette stadium af idriftsættelsen bør der ikke opstå nogen større designfejl eller andre faktorer, der fuldstændigt forhindrer anlæggets drift.
En revurdering af investeringsbeslutningen er foran os, afhængigt af hvad virksomhedens ledelse meddeler om sagen. Som jeg nævnte i min fjernede besked, er dette en såkaldt “langt spil” og derfor er der nu investeret mere tålmodig kapital end normalt, dog med en rimelig vægt. Genbrug af plastaffald er en virkelig stor mulighed – og derfor også en stor udfordring.
Hvis det viser sig, at årsagen var en leverandørfejl eller en helt ekstern faktor → afventer jeg.
Hvis det viser sig, at årsagen til skaden er en designfejl fra QFUEL → tilstrækkelig indikation af, at virksomheden (eller endda BASF) ikke er i stand til at få det til at fungere → capex løber løbsk, og virksomhedens troværdighed forsvinder → sælger jeg.