Podcasts: når millennialens koncentrationsevne ikke rækker til bøger

Jeg fandt ikke en tråd til podcasts, investeringsrelaterede eller tæt forbundet med investering, så jeg startede denne. Her samles podcasts relateret til emnet, uden andre begrænsninger baseret på varighed, sprog eller præcist indhold. Podcasts, navnet kommer ifølge undertegnedes viden fra ordene iPOD + proadCAST, er for mig den bedste underholdning, og de har også, hvad angår investering, fremkaldt mange gode tanker, som jeg er vendt tilbage til.

Følgende podcasts er efter min mening værd at nævne:

  • Inderespodi, for obvious reasons.
  • Masters in Business, Barry Rithotlz interviewer mange fremtrædende personer inden for erhvervslivet, lige fra Burt Malkiel og Eugene Fama. Jeg har virkelig nydt den. Hvis man ikke når at lytte til andre, er denne et must.
  • Invest like the Best, interessante gæster.
  • We study billionaires, især deres kvartalsrapporter er underholdende og tankevækkende. Andet materiale er helt ok, men ikke særligt fængslende.
  • DW Wirtschaft, denne lytter jeg primært til for de seneste økonomiske nyheder og det tyske sprog. God til begge dele.

Alle disse podcasts kan findes i hvert fald i Apples podcasts-app. Hvilke podcasts lytter I til, der er relateret til emnet, og hvorfor?

23 Synes om

God idé.
Lidt lettere: Rahapodi. Jälkipörssi er også ofte underholdende. Macrovoices er interessant i forhold til markedets “store” billede, kan anbefales. Til sidst, Economist’s Marketplace, ofte interessante emner.

2 Synes om

Hvor kan jeg ellers lytte til dem end Apples app? Er der en Android-app, hvor jeg kan finde dem? :slight_smile:

Soundcloud, Spotify, YouTube muliggør lytning, som minimum

2 Synes om

Du behøver ikke at være millennial for at være “dårlig” til bøger :slightly_smiling_face: Nedenfor er nogle hjemlige, jeg lytter til. Derudover lytter jeg til forskellige programmer, der handler om videnskab og teknologi, energi og miljø, (økonomisk) politik og lignende emner og fænomener. Disse ovennævnte baggrundsprogrammer er ofte de mest givende.

Yle Børsdag

Yle Hvad koster det?

Nordea Markets

Teerenpelit
https://m.soundcloud.com/sijoitustieto

Puttonen & Vilkkumaa

1 Synes om

{“content”:“Jeg kan også bedst lide Macro voices (Erik Townsend).\n\nEt par andre gode, som ikke er nævnt endnu:\n\n* Älyradio (Salesforce)\n* Stansberry Investor Hour\n* Wall Street Unplugged\n* Modern Value Investing (Sven Carlin)”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Gode pods listet :+1: \nMine egne tilføjelser til listen er SalkunRakentaja-podden og OP Podcast, som er meget informative. Man kan nemt se emnerne for afsnittene ud fra titlerne og resuméerne, så jeg vil ikke uddybe indholdet her. Ofte indeholder disse pods, der er beregnet til et bredere publikum, ikke så meget dybdegående indhold, men snarere forenklet og underholdende materiale for at tiltrække så mange lyttere som muligt. \n\nHvad angår Rahapodi, er det lignende snak som på et vist forum her.

2 Synes om

Helt enig med penge-podcasten. Meget snak, lidt indhold. Kommer ikke over min lyttetærskel, ikke engang hvad underholdningsværdien angår.

3 Synes om

{“content”:“Uden tvivl har Rahapodi de seneste år stået stille. De samme emner år efter år. Selvfølgelig skal budskabet om indeksinvestering spredes. Der er dog så meget mere kvalitetsmateriale tilgængeligt i dag, selv på finsk, at Miikka og Martin enten burde genopfinde sig selv eller med glæde give stafetten for omkostningseffektiv investering videre til de næste personer.”,“target_locale”:“da”}

13 Synes om

Jeg bruger Podcast Addict på Android. Der er mange andre i Play Store, men…

1 Synes om

Heikkilä og Vilen er et godt eksempel på et show med en afslappet stil, men hvor substansen tydeligvis er i højsædet. En fornøjelse at lytte til.

10 Synes om

Har nogen nye tilføjelser til investeringspodcasts?

Jeg pendler en del hver uge, og jeg lytter altid til lydbøger og podcasts, når jeg kører bil. Inderespodden er selvfølgelig nummer ét, men jeg lytter også til Yles investeringspodcasts og lidt af Rahapodi. Jeg skal også prøve de andre, som @Peelo har listet.

2 Synes om

Kapitalallokatorer: Stærkt i stil med Masters in Business og Invest like the best. Altså interviews. Jeg fandt denne via Nomads Hemmings links (der er næsten altid podcasts med der).

1 Synes om

Lad os tilføje en favorit til listen: https://10xfinland.fi/ podcast-serien. Denne serie, som mere baggrundsbeliger forskellige fænomener og nærmer sig ting gennem personlige portrætter. Jeg synes, den er godt produceret, og gæsterne og deres emner er interessante. Send venligst flere links :+1:

For dem, der er interesserede i ledelse og kinesisk virksomhedskultur, anbefaler jeg f.eks. Kai Seikus afsnit. Han gjorde og gør stadig et fantastisk arbejde hos Okmetic og har gennem sit arbejde en god udsigtspost inden for Kinas halvlederindustri.

4 Synes om

Tak for et godt tip, interessante gæster i afsnittene ved første øjekast. Lytter med :+1:

1 Synes om

{“content”:“Dette kommer til test nu. Tak for tippet.\n\nHvis man kan lide engelsksprogede og delvist UK-markedsorienterede ting, så har dette været interessant for begyndere. \nInvestors Chronicle \n\nCheck out this podcast: Investors Chronicle #investorsChronicle \nhttp://rss.acast.com/investorschronicle",“target_locale”:"da”}

3 Synes om

Min personlige favorit er måske lidt mere underholdende, men der er også en masse substans.

Animal spirits

De lovede at lave to afsnit om ugen på grund af den nuværende krise, så der er masser at lytte til :smiling_face_with_sunglasses:

{“content”:“Jeg er nødt til at hente den seneste The Investor’s Podcast - We Study Billionaires-episode her. Den seneste episode (søndag den 22. marts) havde en god diskussion om lidt forskellige scenarier, som denne krise kan føre til, og hvordan man kan tænke på at investere omkring den. \n\nJeg anbefaler at lytte! Jeg fik i hvert fald selv mange ideer og forskellige perspektiver under episoden.\n\nhttps://www.theinvestorspodcast.com/we-study-billionaires/",“target_locale”:"da”}

6 Synes om

Jeg er forholdsvis ny inden for disse ting, og indtil videre har jeg primært lyttet til Inderes-podcasten og den førnævnte The Investors Podcast. Jeg lyttede også til de første sæsoner af Rahapodi (penge-podcasten) i sin tid, men der er virkelig ikke meget substans i den.

Der har absolut været gode afsnit i Inderes-podcasten. Jeg er ikke så vild med The Investors Podcast. De holder sig i sidste ende til meget overfladiske ting og bliver alt for ofte begejstrede for at diskutere meget irrelevante emner, f.eks. Bitcoin.

Jeg prøvede for nylig Audible og lyttede lige til min gratis prøvebog i dag. Nu skal jeg beslutte, hvordan jeg vil fortsætte. Jeg fandt det betydeligt mere udfordrende at lytte til bogen, og ofte vandrede mine tanker andre steder hen under mine løbeture. Podcast-samtaler glider flydende fremad, og det kræver klart mindre koncentration at følge med i dem. På den anden side er det et absolut plus ved bøger, at de dykker ned i emnet og ikke er overfladiske ridser i overfladen, som mange podcasts og deres ekspertinterviews. Man kunne altså lære mere af bøger, selvom noget går forbi. Man kan så lytte igen, hvis det er nødvendigt.

Hvad angår bøger, er jeg dog bekymret for diagrammer og grafer. Jeg lytter kun under mine gåture, så jeg vil ikke hive min telefon frem og begynde at lede efter det rigtige diagram. Jeg fik heller ikke mulighed for at prøve, hvordan det fungerede med den første bog, da bogen var Fishers ældgamle “Common Stock, Uncommon Profits”, som sandsynligvis ikke indeholder sådanne ting. Eller i det mindste henviste hverken læseren eller brødteksten til et eneste billede.

Skal jeg så vende tilbage til podcasts og annullere mit Audible-abonnement? Eller hvis jeg fortsætter, hvilken abonnementstype skal jeg så vælge? En nærig mand er selvfølgelig fristet af et abonnement med 24 credits om året, da prisen pr. bog så falder til lidt over 5 euro. Hvis jeg ikke lytter til så mange bøger om året, ville jeg annullere abonnementet, inden det fornyes. Jeg må nok tjekke udbuddet og lave en ønskeliste, så jeg kan se, om der findes 24 interessante værker der.

Edit: Jeg endte med at vælge Audibles mulighed med 24 bøger én gang om året. Prisen blev 122,49 €. Vi får se, hvornår investeringslitteraturen begynder at kede mig, og jeg bliver nødt til at bruge credits på noget andet.

4 Synes om

Jeg har virkelig nydt at lytte til Inderes’ kvartalsrapporter på YouTube. Det fik mig til at tænke på, om nogen kunne anbefale lignende indhold på engelsk? YouTube-kanaler og podcasts ville være interessant.

Jeg leder primært efter indhold, der fokuserer mere på individuelle virksomheder i stedet for generelt investeringsindhold. Især IT-virksomheder ville være interessant, og generelt virksomheder, der drager fordel af megatrends (e-handel, fornyelse, sundhedspleje osv.).