Jeg delte mine #neuvottelija -diskussioner med direktørerne for LapWall og Norrhyrdo i begge selskabers diskussionstråde og fik ros for det. Jeg vil begynde at lægge episoder her, som ikke kun er aktiespecifikke, men som refererer til en enkelt aktie, investering eller makro.
De to seneste episoder er af denne type, som jeg ikke gider at placere under f.eks. Nokia, Stora Enso eller WithSecure.
WithSecure / F-Secure / Nixu: neuvottelija 138 - Virksomheders og staters cyberangreb (Mikko Hyppönen) https://youtu.be/Q12y-qmgygc
Jeg interviewer Mikko Hyppönen om virksomheders og staters cybersikkerhed, Elon Musk, cyberkrig og lidt om årsagerne til WithSecure / F-Secures opdeling, konkurrencefeltet og virksomhedskøb. Vi mindes storheden ved C64-programmering, undskyld for det!
Nokia / Stora Enso / Telia: neuvottelija 137 - Investorrelationer investorkommunikation (Olli-Pekka Kallasvuo Ulla Paajanen) https://youtu.be/teA4HvpNj2w
Jeg interviewer Olli-Pekka Kallasvuo og Ulla Paajanen om ændringen i håndteringen af investorrelationer fra Nokias storhedstid til i dag. Nokia, Stora Enso og Telia nævnes, men primært i en bisætning. Aktieanalytikernes strålende intelligens roses😊, flybrændstof og dårlige lufthavne fordømmes✈️
Det er værd at kommentere, finde fejl/uenigheder og foreslå nye episoder. Jeg vil fortsat lægge lignende generelle episoder her, hvis og når jeg nævner individuelle virksomheder eller vigtige makrotemaer. Åh ja, I må gerne abonnere.
Inderes FLIK Helsingfors direktør Jenny Cederqvist og Suora Broadcast ejer Juha Koskela i et interview - videostreaming inden for sport, firmaarrangementer og forretning generelt (metaverse osv.). https://youtu.be/-DVkRAN5wIE
Denne gang i min interviewstol sad Karo Hämäläinen, som sammen med Random Walker og Jukka Oksaharju har skrevet en serie af Guru-bøger. Karos nyeste bog Rikos ja rahastus (WSOY) giver vores samtale flere spor.
neuvottelija 161 - Rikos ja rahastus (Karo Hämäläinen)
Lemminkäinen – asfaltkartellet Nick Leeson – Barings Bank og derivater Charles Ponzi – den originale ponzi-svindler Bernie Madoff – hedgefond-ponzi Libor-skandalen Wincapita – Hannu Kailajärvi OneCoin – Ruja Ignatova Krypto Børsnoterede selskaber som Enron Finske “situationer” bl.a. Fortum-Uniper, eQ’s kortrentefond Bøgerne i Guru-serien Finansfiktion, løb
I dag kl. 18.30 kan afsnittet ses.
Finlands forfald og pengemangel (Tuomas Malinen)
Tuomas Malinen leverer en bredside om Finlands forfald og pengemangel. På jagt efter frihedsøer: eksempler som Christiania (København), Square Mile (London) svage mænd & hårde tider Inflationen kom, hvad nu? korrupterede penge. Kommende bog om penge korrupt politik Storbritannien var tæt på at kollapse i en pengepolitisk krise EU og euroen Missilkrisen i Polen - Tuomas gøres til målskive som putinist Svag regering Penge, tillid og krypto Corona-forfølgelse 2021 og 2022 - hvor blev talen om restriktioner af? Mere udskamning Tuomas’ planer
Malinen har i den grad en messiasstatus i VKK/Vapaudenliitto-kredsene. Malinen er vejen og sandheden, og de hellige ord fra messias’ mund skal man ikke sætte spørgsmålstegn ved. Alle andre er får, men blind fan-dyrkelse af Malinen er en grundlæggende egenskab hos en selvstændig tænker.
#neuvottelija-podcasten har fået rettigheden fra Spotify til også at dele indhold i videoformat. Dette er der faktisk ret få podcasts, der har fået lov til at gøre, selvom Joe Rogan naturligvis startede det. Så hvis videoen interesserer, kan den fremover findes på Spotify såvel som på YouTube:
Næste afsnit er med Teemu Liila og Kevin van Dessel fra Sijoituskästi om det kommende bull-marked og dets trends. De optog samtidig mit interview om blandt andet forhandlingsteknik.
Lad os gøre det sådan, at man her kan foreslå gæster; det begynder at gå ret godt med at tiltrække dem. Jeg lover dog intet, da der er en lang kø af gæster på vej, og jeg har kun begrænset tid til at lave dem.
Kanalens troværdighed bliver i høj grad undergravet af, at Tuomas Malinen og Esko Aho er dem, der har fået mest taletid. Det undrer mig meget, da førstnævnte i de såkaldte fagkredse nærmest er persona non grata, og sidstnævnte befinder sig i en næsten tilsvarende position i den brede befolkning. Jeg kan ikke finde nogen anden forklaring på, at disse to herrer får taletid år efter år, end at seertallene må være gode. Når det er sagt, lytter jeg selv med interesse til, hvordan Aho hvidvasker sine egne handlinger, og Malinen forklarer, hvordan Orbáns økonomiske politik er guddommelig god.
PS. Jeg gætter på, at @Freddie måske ville kunne lide min episode med Li Anderssons økonomisk-politiske rådgiver om #MMT mere end episoden med Juhana Vartiainen Er det i øvrigt sådan, at du mener, jeg propagerer for alt dette på samme tid, eller at mine gæster repræsenterer sig selv som voksne mennesker?
Øh, et ret forvirrende usagligt svar, selvom jeg brugte et lidt provokerende sprog. Man må vel godt give feedback på gæsterne og deres niveau, selvom de måtte være dine venner eller dine præsidentfavoritter? Jeg må desværre konstatere, at jeg faktisk har set næsten alle afsnit, og det var på det grundlag, jeg kom med kommentaren. Afsnittet med Juhana Vartiainen er nok faktisk et af de bedste, og jeg så ham gerne som gæst flere gange i stedet for de herrer, der er nævnt i ovennævnte besked.
Tak fordi du så med. Jeg fejltolkede din besked som en ret generel “du må ikke interviewe dem, jeg ikke kan lide”-anonym trolling. Min oprigtige undskyldning.
Du er selvfølgelig velkommen til at kritisere! Jeg er her under mit eget navn til netop det formål. Min pointe er vel, at jeg ikke er mine gæster, og mine gæster er selv ansvarlige for deres egne udtalelser som voksne mennesker. I Finland er det såkaldte Overton-vindue, altså spektret af generelt accepterede meninger fremført højt, meget smalt, og det er en skam. Der tolereres ikke kritiske røster, selvom de kunne gøre opmærksom på fremtidige problemer.
Jeg synes, at kanalens styrke er, at du har eksperter fra forskellige institutioner og virksomheder, der taler om ret specifikke ting. For eksempel direktøren for Lamor eller Norrhydro, der taler i forbindelse med deres IPO. Ved siden af det ser det ret fjollet ud, hvis visse aktører med jævne mellemrum får lov til at blæse deres egen dagsorden ud. Jeg forstår selvfølgelig, at seertal og lyttertal er vigtige, men jeg tænker måske selv, at man ikke kan få det hele.
Overton-vinduet køber jeg ikke helt længere i dag. Takket være YouTube er det blevet bredere, et godt eksempel er bl.a. Puopolos kanaler, hvor du også selv ofte er gæst. I Esko Ahos tilfælde kan det selvfølgelig være rigtigt, at han ikke længere får sin stemme hørt, selv i de såkaldte traditionelle medier, selvom han er tidligere statsminister.
Hvad angår Malinen, er der især grund til at fremføre kritik netop på et investorforum. I løbet af de sidste par år har der været én helt fantastisk købsmulighed på markedet (corona-dykket), og nu her i efteråret har vi måske også befundet os i ret gode købspositioner – tiden vil naturligvis vise, hvordan det går. At trække kontanter ud til opbevaring under madrassen som et investeringsråd ser ikke særlig godt ud i disse situationer.
Med hensyn til Malinen er der især grund til at fremføre kritik netop på et investeringsforum
Sandt. Jeg delte ikke selv det sidste afsnit her; jeg kunne sagtens have delt kun de aktierelaterede afsnit, men jeg kunne ikke vælge. Ganske vist har Malinen været en af de få, der havde ret med hensyn til en inflation på over 10 %. Meget, meget få havde forventet det, mig selv inklusiv, så han er ikke bare en dommedagsprofet. Den hellige kombination af digitale centralbankpenge, totalitarisme og censur ses nu i Kina – det gør ikke noget godt for økonomien, så det ønsker vi ikke her i det vestlige demokrati. Hvem ville ellers tale om det end en figur, der befinder sig lidt i udkanten?
Efter min mening bør folk ikke undre sig over andres valg; bare start din egen kanal i dit eget navn, så bliver verden et bedre sted. Det er ikke så svært, jeg kan give tips, som blandt andet indebærer at invitere en gæst til kanalen, der irriterer masserne.
Malinen er vist ved at ‘cancelle’ sig selv, han forlader også Europa. I USA ville man sikkert kunne finde en yderfløj, som Malinen passer ind i. Han vil vel gerne forstå Rusland, hvorfor Ukraine blev angrebet, og fortæller, at dette er udeladt af Vestens narrativ. Ting er sjældent enten-eller. Derfor er der en vis visdom i Malinens historier, men kun en vis. Det er i det mindste godt at forsøge at forstå også den form for ekstrem tænkning. Det bryder selvfølgelig med den ”rigtige” og ”gode” konsensus, som er nødvendig for at holde samfundet sammen og bevæge sig mod et fælles mål, uanset om det nogle gange efterfølgende viser sig at være forkert (jf. undersøgelsen om mundbind under corona; ”de er ikke til nogen gavn, de kan endda være til skade”, hvilket senere blev trukket tilbage som sludder). At følge interviewet er en god test af, hvordan man udholder den forfølgelsesangst, der vækkes i én selv.
#neuvottelija 164 - Børsen stiger – hvad i alverden! (Kevin van Dessel Teemu Liila)
Kevin van Dessel og Teemu Liila fra Sijoituskästi vurderer de faktorer, der gør, at seppe (S&P 500) allerede nu er i en månedlig stigning på +5,5 % mod et bullmarked.
Risikoniveauer og momentum Renteniveauets uundgåelige fremtidige nedadgående tendens, centralbank-put Markedet er fremadskuende og kigger forbi selv en minirecession Større upside for vækstaktier Inflation som både en forbedring af pengestrømme og dens nedadgående tendens Ledelsens evner og kvalitetsaktier Enkelte aktier: Meta, Kamux, Harvia vs. UPM, Sampo Høj kontantandel i porteføljen som indikator
00:00-01:00 Teemu Liila og Kevin van Dessel om drivkræfterne bag bullmarkedet og vækstaktier
01:01-44:27 Kevin van Dessel og Teemu Liila reflekterer over bullmarkedets tilbagevenden og permabears’ trængsler
165 - AI analyserer forhandlingen! (Jussi Niemelä Mikko Järvinen)
Meluton Oy’s administrerende direktør Jussi Niemelä og Mikko Järvinen fra True North Search diskuterer biometrisk forhandlingsanalyse, som blev brugt, da blandt andre Sami trænede medlemmer af True North Search i at købe virksomheder. I løbet af processen undersøgte Jussi cirka 300 virksomheder, hvoraf 4 førte til forhandlinger om virksomhedsopkøb. Til sidst gennemførte Jussis og True North Searchs konsortium et opkøb af en familievirksomhed. Mikko beskriver processen som en private equity-model (kapitalfond) for angel-investorer. I den forhandlingssimulation, der vises i afsnittet, optrådte Sami som en kontant virksomhedssælger, mens Jussi var en konstruktiv repræsentant for købergruppen. Forhandlingen blev optaget, og AI klassificerede forhandlernes følelsestilstande bl.a. via øjnene. Forhandlingsteknologien er i en accelerationsfase, og #neuvottelija vender tilbage til emnet, bl.a. i forbindelse med legal tech. 00:00-00:55 Biometrisk forhandlingsdemo, opsummering af True North Search ETA-modellen 00:56-40:43 Jussi Niemelä, Mikko Järvinen og Sami Miettinen diskuterer biometrisk forhandling samt private equity-modellen for angel-investorer
Jeg har kritiseret det oppustede og tvangsfinansierede YLE i Viikon viisasteluklubi, men det er altid lige fantastisk at besøge YLE’s Pörssipäivä som Mikko Jylhäs gæst, her sammen med Danske Banks cheføkonom Pasi Kuoppamäki! Vi forudsagde udsigterne for den økonomiske vinter, fra inflation til samfundsøkonomisk vækst og aktiemarkeder. Jeg fik også nævnt Tamtrons børsnotering, gennemført af Translink Corporate Finance, med en særlig tak til ankerinvestorerne. Tamtron - Punnitusratkaisujen tuottaja - Osakkeet - Inderes forum
Makroøkonomisk vinter – nøgletal for recession
I diskussionen deltager cheføkonom Pasi Kuoppamäki fra Danske Bank Finland og den youtubende investmentbanker Sami Miettinen fra Translink Corporate Finance. Vært: Mikko Jylhä.