@Trivial nævnte Edmund McMillens Mewgenics, som har været 12 år undervejs, i den seriøse spilindustri-tråd, og hold nu op, sikke et resultat. Jeg vil helt klart anbefale dette til alle, og hvis du ikke er interesseret i selve spillet, bør du i det mindste lytte til soundtracket, for det er helt fantastisk.
Kort fortalt er der tale om en taktisk roguelike og samtidig en katteavls-simulator. Jep
Det her er virkelig et fedt spil. Først virkede det ikke til at være min smag, men jeg fik prøvet det, da det var blevet rost i anmeldelserne. Man bliver virkelig revet med af det der med at “producere” katte og kampen mod forskellige monstre.
Majuular har arbejdet i over 2 år på et stort kulturarbejde og har lavet en fin videoserie om Ultima-rollespil. Hver video starter med baggrunden for spiludviklingen og går derefter over til selve hovedemnet, nemlig spillets indhold. Jeg anbefaler dem som godnathistorier til venner af rollespil og/eller spilindustriens historie.
Når jeg nu nævnte godnathistorier, er jeg nødt til at reklamere for Hungry Goriya. Han taler i sine videoer mest om spil fra 8-bit- og 16-bit-æraen, men også lejlighedsvis om andre. Videoerne er sjove, og han har en smuk og blid stemme.
Som eksempel kan jeg nævne denne, hvor emnet er NES-spillene The Immortal og Shadowgate.
Slay the Spire 2. Købt på grund af hypen omkring Early Access-lanceringen og CCU. Spillede etteren en smule i sin tid.
Og jeg fortryder det bestemt ikke! Det giver mig de der “bare én tur til”-følelser fra mine teenage- og tidlige voksenår. Jeg har ubevidst skåret ned på nattesøvnen et par gange. Hvilket har været sjældnere, nu hvor jeg er blevet “voksen”
Jeg havde overset Avowed, for når man har travlt med livet, mister man let overblikket over spil. Det er altså et rollespil i Bethesdas sværd og magi-genre. Hvis man kan lide Elder Scrolls, Mass Effect, Fallout, Starfield og Outer Worlds, vil man nok også ret nemt kunne lide dette. Er dette den fjerde karakter, jeg er i gang med, og det er sjovt.
Karakterudviklingen er helt fri. Man kan fokusere all-in på sværd og skjold, eller man kan lave en hybridkarakter, der skifter mellem et trylleformularbog + pistol-sæt og en tohåndshammer. Det bedste er, at enhver build føles funktionel, og hvis skjold + knytnæve er ens ting, så går man med det.
Kampen føles god. Tohåndsvåben føles tunge og fysiske, det er fornøjeligt at slå monstre omkuld med dem. Med skydevåben kan man mærke rekylen. Tryllestave er sjove med deres “søgende projektiler”. Hver våbentype føles anderledes.
Parkour er flydende. Klatring og hop er sjovt, og platformspil i højden giver en sug i maven. At hoppe ned i vandet fra store højder er altid sjovt. Generelt er spilmekanikken flydende og lavet med fokus på spilleglæde frem for realisme.
NPC-karaktererne er behagelige og personlige. Dialogen og karaktererne er ikke på BG3-niveau, men man gider gerne lytte til samtalerne, i hvert fald første gang man spiller det.
Historien er storslået og interessant, omend en smule forudsigelig.
Hvis man skal finde noget at klage over, så er magisystemet lidt begrænsende, fordi de tilgængelige besværgelser ofte er begrænset til de fire besværgelser i trylleformularbøgerne (man kan selvfølgelig også trylle uden en trylleformularbog).
Et fremragende spil, der går ind i mine all-time favoritter.
Se her, Under a Killing Moon får muligvis en remake. Originalen, der blev udgivet i 1994, var et karakterfuldt FMV-detektiveventyr, der udspiller sig i et post-apokalyptisk San Francisco. Hvis jeg ikke tager fejl, var det vist også det første spil, der krævede hele 4 cd-rom-er.
Teaser:
Anmeldelse fra magasinet Pelit fra 1994 på Internet Archive:
Finland nævnt! For et par dage siden blev der udgivet et nyt Mumi-spil, eller rettere sagt en efterfølger til det forrige. Jeg har ikke selv testet eventyrspillet endnu, men det ser næsten ud som originalen, og baseret på anmeldelserne virker det som et ret vellykket produkt. Desværre er der ingen finske skuespillere med, så man hører ikke Samuli Edelmann, men gameplayet ser nu ret nostalgisk ud.
Produktionen af fankonverteringen Skywind, en remake af The Elder Scrolls III: Morrowind (2002), skrider langsomt men sikkert frem og er allerede nået meget langt. Denne remake benytter Skyrim Special Editions motor, og alt indhold fra det oprindelige spil bliver genskabt helt fra bunden.
Denne remake vil også være fuldt stemmelagt; der er omkring 185.000 replikker (ingen AI er anvendt). I denne video på ca. 33 minutter præsenteres den nuværende status: